55
Hengelo. Jammer genoeg zijn we niet in de gelegen
heid om meer van nabij kennis te maken en hun
verdienstelijk werk in ogenschouw te nomen.
Voordat wc in Scharrondijko aankwamen heb
ben we ook nog Zonncmairc aangedaan.
Ik vertelde U reeds ven de droevige gebeurte
nissen bij de heer J. Geluk.
Van. Scharrondijko gaan wc steeds verder en wer
kelijk komen wc dan in de buurt van Renesse.
Ook daar heb ik.enige bezoeken afgelegd. Het is
echter niet meer het Scnosso van voorheen. Toe
risten zijn er maar weinig, do plaatsen moeilijk
te bereiken en worden, zo. goed als niet meer be
zocht
\7anncer alles zich ten goede mag keren, zal
er straks vanaf Brouwershaven een prachtige weg
zijn aangelegd, geheel langs, do berm van de dyk,
die nu voor ongeveer 3/4 gereed is. Deze weg
is nodig voor het transport, dat daa„r nu do„go-
lijks plants vindt. Tevens zal door het aanlog
gen van de weg do dijk verstevigd worden.
T7c laten Renesse nu c„chtcr ons en gaan in
de richting van Burgh. \7e hopen do boot nog te
kunnen halen om thuis te kunnen komen. Onze
hoop gaat echter in rook op. 'Ie zijn dus ver
plicht in Zicrikzoo te blijven en vanaf Burgs-
land gaan we nc,ar Ziorikzoe per bootdienstdie
in verband met de ramp is ingelegd.
Y/c komen voorbij de Scholphoelc en zien niet
zo ver van ons vandaan het grote gat in de dyk.
Een opening van ongeveer 3000 m. met diverse
stroomgaten van 10 tot 20 meter diep. Doch ver
der gekomen zien we ro'cds de machtige caisons
liggen, die straks gebruikt zullen worden om do
gaten te dichten. De grote zandbakkon en zand-
sohepen, die ook bij dat werk gebruikt zullen
v/orden zag ik. in het haventje ven Burgaluis
Van haventje mag ik eigenlijk niet meer. spre
ken. Het is een grote werkhaven geworden, door
al hot groot materiaal van de Hoordoostpoldor
dat daar nu aanwezig is.
De grote caisons waar ik zo juist over
schreef hebben een afmeting van 65 kij 18 bij
18. De wanden zijn oen halve meter dik en de