DOMBURGS BADNIEUWS
14
0
Mini Pariis-
Dakar üniSv
Strangepraot
JïioL
I
De molen is uitgerust met twee koppels stenen. Het ene
koppel is van natuursteen - 'blauw' steen zegt de mole
naar - uit de Eiffel, het andere van masting of
kunststeen. Met natuursteen kun je nauwkeuriger ma
len, kunststeen wordt dan ook vaak gebruikt voor vee
voer. Un vèrreke klègt nooit, un bakker wel 'ns, aldus
Hoefkens.
Dan is er een Buul of een zeef om bloem, zemelen en
gries te scheiden en een walsstoel om haver of tarwe te
pletten of te breken.
Ze zijn een lust voor het oog, deze witoverstoven machi
nes in werking; maar voor de eveneens geblankette mo
lenaar ontbreekt er nog iets aan: hij zou zijn 'bedrijfje'
willen uitbreiden met een mengketel en zo hier en daar
nog iets willen perfectioneren. Niet om de zaak beter te
laten lopen, dat gaat wel prima, maar omdat de molen
in Domburg nu eenmaal 'een lekker ding is om mee te
werken'. Hoefkens heeft meer molens gedraaid, maar
deze in Domburg is zo bijzonder voor hem, dat hij er
thuis wel eens klachten over krijgt.
Het is voor hem een erezaak zo veel mogelijk met wind
te werken; de windkracht zorgt er voor dat de koppels
stenen gaan malen (waarbij één steen niet in beweging is
en de andere draait).
Ook de molen kent zijn taal. Zo is er ondermeer de
vreugde- of blije stand, de werkstand, de rouwstand en
de ruststand.
Hoefkens gebruikt de rouwstand ook wel als ruststand -
bij die stand kun je het water veel beter uit de pijpen van
de wieken laten lopen en zeker aan zee is het belangrijk
daar goed voor te zorgen.
Molens mogen zich in landelijke aandacht verheugen:
er is een nationale molendag, altijd in het begin van
mei. Aan de Domburgse molen wapperen dan vrolijke
vlaggetjes.
Tot Hoefkens met 'Weltevreden' begon te werken, ken
de alleen Biggekerke nog een beroepsmolenaar. Hoef
kens, binnenkort ook molenaar op Lovcrendalc, werkt
graag met de Domburgse molen. Niet alleen omdat het
'een liet' molentje' is, maar vooral 'omdat het hele be
drijf nog zo 'puur natuur' is.
Terwijl ik de wieken via een zijraampje aan mij voorbij
zie gaan, blijven de mensen binnenkomen, rondneuzen,
spulletjes kopen en weggaan.
Een fascinerend oud ambacht. Van de wind kim je tóch
leven, zou je bijna denken.
-vOT\_o
v,
Mitsubishi Mini Parijs-Dakar Rally.
Model-autosport, spel of hobby? Autoracen onbetaal
baar? Inderdaad!
Maar wie heeft er nooit gedroomd van winnen van de
24-uursrace van Le Mans? Wie is er met zijn gedachten
niet afgedwaald bij het zien van de Rally Parijs-Dakar?
Voor de meesten blijft het bij kijken, langs de kant of
voor de T.V.
Dagdromen. Maar sommige dromen komen uit. Dan is
autosport niet langer een onbetaalbare droom, maar
een betaalbare hobby.
Want er is een alternatief.
Echte autosport, op schaal. Dat is model-autosport.
Complete autosport, met techniek, spanning en suc
ces. Maar zonder geldzorgen, overlast of gevaar.
Model-autosport is een volwassen sport beoefend door
jong en oud, waarbij leeftijd, conditie en rijkdom nau
welijks invloed hebben op de prestaties van de
deelnemers.
Omdat men rijdt met auto's die ongeveer een halve me
ter lang zijn, denkt de buitenstaander wellicht aan
speelgoed. Fout. Want model-autosport heeft meer
met autosport dan met speelgoed gemeen.
Model-autosport wordt op verschillende manieren be
oefend. De duidelijke overeenkomst tussen al deze tak
ken van model-autosport is dat de wagens bestuurd
worden door middel van een zender, die de bestuurder
in handen heeft. Met deze zender geeft hij signalen
door aan zijn wagen, zodat hij kan gasgeven. sturen en
remmen.
Racen op een parkeerterrein, in een winkelcentrum, of
op een speciaal voor dat doel aangelegd circuit. De ter
reinwagens (Mitsubishi Pajero, copieén van de Paje-
ro'sdie in de echte grote Parijs-Dakar Rally meerijden)
stellen uiteraard nog veel minder beperkingen aan de
ondergrond, waarop wordt gereden.
Het model-autoracen met electro-wagens is sterk
groeiende. Deze vorm van sport kent enkele belangrij
ke voordelen ten opzichte van brandstof racen. Zo lig
gen de kosten lager, zijn de mogelijkheden groter en
heeft men minder gereedschap en apparatuur nodig
om actief met deze sport bezig te zijn.
Met de Pajero's kun je overal, in de tuin, in de duinen,
aan het strand of waar dan ook terecht. Het komt meer
aan op behendigheid dan op snelheid. De Pajero's
kunnen snelheden bereiken tot ca. 50 km per uur.
Op vrijdag 31 juli 1987 zal op 't Groentje te Domburg
een compleet rally-circuit zijn uitgezet met zandtrajec-
ten, grintbanen, springschansen, heuvels en andere
hindernissen.
Een aantal bezoekers van onze badplaats zal in de gele
genheid worden gesteld vanaf enkele podia d.m.v. de
zender de electro - Mitsubishi's Pajero over het circuit
te loodsen. De Pajero's zijn net zoals bij de 'echte'
Parijs-Dakar Rally gesponsord en hebben voor een
duidelijke herkenbaarheid een geheel eigen identifi
catie.
Daar moet je bij zijn
Sensationele /model-autosport
4
M*. MITSUBISHI MOTORS