DOMBURGS BADNIEUWS 14 0 Mini Pariis- Dakar üniSv Strangepraot JïioL I De molen is uitgerust met twee koppels stenen. Het ene koppel is van natuursteen - 'blauw' steen zegt de mole naar - uit de Eiffel, het andere van masting of kunststeen. Met natuursteen kun je nauwkeuriger ma len, kunststeen wordt dan ook vaak gebruikt voor vee voer. Un vèrreke klègt nooit, un bakker wel 'ns, aldus Hoefkens. Dan is er een Buul of een zeef om bloem, zemelen en gries te scheiden en een walsstoel om haver of tarwe te pletten of te breken. Ze zijn een lust voor het oog, deze witoverstoven machi nes in werking; maar voor de eveneens geblankette mo lenaar ontbreekt er nog iets aan: hij zou zijn 'bedrijfje' willen uitbreiden met een mengketel en zo hier en daar nog iets willen perfectioneren. Niet om de zaak beter te laten lopen, dat gaat wel prima, maar omdat de molen in Domburg nu eenmaal 'een lekker ding is om mee te werken'. Hoefkens heeft meer molens gedraaid, maar deze in Domburg is zo bijzonder voor hem, dat hij er thuis wel eens klachten over krijgt. Het is voor hem een erezaak zo veel mogelijk met wind te werken; de windkracht zorgt er voor dat de koppels stenen gaan malen (waarbij één steen niet in beweging is en de andere draait). Ook de molen kent zijn taal. Zo is er ondermeer de vreugde- of blije stand, de werkstand, de rouwstand en de ruststand. Hoefkens gebruikt de rouwstand ook wel als ruststand - bij die stand kun je het water veel beter uit de pijpen van de wieken laten lopen en zeker aan zee is het belangrijk daar goed voor te zorgen. Molens mogen zich in landelijke aandacht verheugen: er is een nationale molendag, altijd in het begin van mei. Aan de Domburgse molen wapperen dan vrolijke vlaggetjes. Tot Hoefkens met 'Weltevreden' begon te werken, ken de alleen Biggekerke nog een beroepsmolenaar. Hoef kens, binnenkort ook molenaar op Lovcrendalc, werkt graag met de Domburgse molen. Niet alleen omdat het 'een liet' molentje' is, maar vooral 'omdat het hele be drijf nog zo 'puur natuur' is. Terwijl ik de wieken via een zijraampje aan mij voorbij zie gaan, blijven de mensen binnenkomen, rondneuzen, spulletjes kopen en weggaan. Een fascinerend oud ambacht. Van de wind kim je tóch leven, zou je bijna denken. -vOT\_o v, Mitsubishi Mini Parijs-Dakar Rally. Model-autosport, spel of hobby? Autoracen onbetaal baar? Inderdaad! Maar wie heeft er nooit gedroomd van winnen van de 24-uursrace van Le Mans? Wie is er met zijn gedachten niet afgedwaald bij het zien van de Rally Parijs-Dakar? Voor de meesten blijft het bij kijken, langs de kant of voor de T.V. Dagdromen. Maar sommige dromen komen uit. Dan is autosport niet langer een onbetaalbare droom, maar een betaalbare hobby. Want er is een alternatief. Echte autosport, op schaal. Dat is model-autosport. Complete autosport, met techniek, spanning en suc ces. Maar zonder geldzorgen, overlast of gevaar. Model-autosport is een volwassen sport beoefend door jong en oud, waarbij leeftijd, conditie en rijkdom nau welijks invloed hebben op de prestaties van de deelnemers. Omdat men rijdt met auto's die ongeveer een halve me ter lang zijn, denkt de buitenstaander wellicht aan speelgoed. Fout. Want model-autosport heeft meer met autosport dan met speelgoed gemeen. Model-autosport wordt op verschillende manieren be oefend. De duidelijke overeenkomst tussen al deze tak ken van model-autosport is dat de wagens bestuurd worden door middel van een zender, die de bestuurder in handen heeft. Met deze zender geeft hij signalen door aan zijn wagen, zodat hij kan gasgeven. sturen en remmen. Racen op een parkeerterrein, in een winkelcentrum, of op een speciaal voor dat doel aangelegd circuit. De ter reinwagens (Mitsubishi Pajero, copieén van de Paje- ro'sdie in de echte grote Parijs-Dakar Rally meerijden) stellen uiteraard nog veel minder beperkingen aan de ondergrond, waarop wordt gereden. Het model-autoracen met electro-wagens is sterk groeiende. Deze vorm van sport kent enkele belangrij ke voordelen ten opzichte van brandstof racen. Zo lig gen de kosten lager, zijn de mogelijkheden groter en heeft men minder gereedschap en apparatuur nodig om actief met deze sport bezig te zijn. Met de Pajero's kun je overal, in de tuin, in de duinen, aan het strand of waar dan ook terecht. Het komt meer aan op behendigheid dan op snelheid. De Pajero's kunnen snelheden bereiken tot ca. 50 km per uur. Op vrijdag 31 juli 1987 zal op 't Groentje te Domburg een compleet rally-circuit zijn uitgezet met zandtrajec- ten, grintbanen, springschansen, heuvels en andere hindernissen. Een aantal bezoekers van onze badplaats zal in de gele genheid worden gesteld vanaf enkele podia d.m.v. de zender de electro - Mitsubishi's Pajero over het circuit te loodsen. De Pajero's zijn net zoals bij de 'echte' Parijs-Dakar Rally gesponsord en hebben voor een duidelijke herkenbaarheid een geheel eigen identifi catie. Daar moet je bij zijn Sensationele /model-autosport 4 M*. MITSUBISHI MOTORS

Krantenbank Zeeland

Domburgsch Badnieuws | 1987 | | pagina 5