DOMBURGS MDNIEUWS Conclusies van het NWIT-rapporl: 1. Het huidige toeristisch produkt Domburg blijft kwali tatief onder de maat liggen vergeleken met het imago dat Domburg, terend op oude roem, nog steeds heeft. 2. Het huidige toeristisch produkt Domburg is kwalita tief en kwantitatief te versnipperd om als produkteen- heid promotioneel gebruikt te worden. 3. Als unique selling proposition voor Domburg kan het kuuroord-imago nieuw leven ingeblazen worden. Met name voor het voor- en naseizoen kan men Dom burg als modern sportief kuuroord met aandacht voor gezonde lichaamsbeweging positioneren Rond dit thema kunnen dan allerlei subactiviteiten ge rangschikt worden als culturele, zakelijke of puur spor tieve elementen in doe- en onderricht-sfeer. 4. De voor Domburg gekozen doelgroepen zijn in de pri maire markt dermate ruimschoots aanwezig, dat even tueel nieuw te realiseren logies-accommodatie uit deze doelgroep zou kunnen putten. Verwacht wordt dat de bezetting van de nieuwe accom modatie zeker niet ten koste van de bestaande zal gaan. 5. Realisatie van op zichzelf staande projecten binnen Dorhburg leidt niet tot seizoensverlenging. 6. Slechts als alle produkten tezamen gerealiseerd zullen worden, zal er een dusdanige ambiance ontstaan, dat seizoensverlenging mogelijk is. 7. De nieuw te realiseren projecten vragen een professio neel management, dat bereid is op basis van behoud van eigen identiteit te werken en bereid is om tevens ge bruik te maken van professionele intermediairs. .en het Badhotel straks Eén van de conclusies in het rapport is dan ook dat door slechts verschillende projecten in Domburg te realiseren, zon der daarbij te zorgen voor voldoende bundeling van krachten, seizoensverlenging onvoldoende wordt gerealiseerd. Als alle betrokken partijen - de individuele ondernemer, de Gemeente, de overkoepelende instanties en de dienstverlenen de instanties - bereid zijn de handen ineen te slaan ontstaat er een sterke en hechte aanpak in het belang van iedereen die be trokken is bij de toeristische industrie. Samen denken en samen doen lijkt hier dan ook het motto voor de toekomst, waarbij het NWIT in sterke mate pleit voor het onder andere inschakelen van een touroperator voor de Duitse markt. Samenwerking laat zich voorts vertalen in de bereidheid bin nen de diverse afzonderlijke projecten om elkaar te ver sterken. Zo valt te denken aan een gebruiksgarantie voor 'eigen gasten' ten behoeve van de elk-weer-voorziening. Men sluit hierbij echter geenszins uit om ten aanzien van het gebruik van deze voorziening ook afspraken te maken met na bijgelegen gemeenten. Projecten onder de loep. Enige voorzichtigheid acht het NWIT op zijn plaats bij de bouw van bungalows. Men baseert dit enerzijds op de verza diging die deze accommodatievorm momenteel laat zien en anderzijds op de verwachting dat in de toekomst meer be hoefte ontstaat aan pensions/hotels. In dit verband pleiten de onderzoekers voor het creëren van een zogenaamd low budget-hotel in combinatie met niet te grote bungalows. Samen met een 5-sterren camping kan dan een evenwichtig geheel ontstaan. De elk-weer-voorziening zou het NWIT graag willen zien als multifunctioneel centrum waarbij ook ruimte wordt gelaten voor een zalencentrum en een verdere uitbouw van de restau ratieve functie. Het geplande theater zou daarbij dienst kunnen doen als ruimte voor plenaire vergaderingen. Voordeel van een dergelijke aanpak zou kunnen zijn dat de Domburgse deur wordt opengezet voor de zakelijke congres- vergadermarkt voor groepen. Expliciet wordt in het rapport overigens ook nog gewezen op het creëren van de mogelijkheid tot overdekt tennissen. Scenario's in kort bestek. In de drie scenario's die het NWIT in haar rapport omschrijft worden de gevolgen aangegeven van het al dan niet volledig realiseren van de op stapel staande projecten. Daarbij komt naar voren dat bij het uitsluitend realiseren van het Bad- en Strandhotel geen seizoensverlengend effect binnen heel Dom burg wordt verwacht. Bij het tweede scenario (realisering van het Badhotel en de elk-weer-voorziening) profiteren volgens de onderzoekers de bestaande accommodaties beperkt in voor- en naseizoen. Omdat echter in dit scenario geen sprake is van voldoende on derlinge krachtenbundeling kan niet met een nieuw Dom- burgs gezicht naar buiten worden getreden. Hierdoor loopt een exploitatie van de elk-weer-voorziening op zich weer gevaar. Een echt Domburgs gezicht kan wel worden geboden in scena rio 3, waarbij alle geplande accommodaties worden gerea liseerd. In deze opzet is sprake van een uitbreiding van het aantal bedden met 1580 in eerste instantie met een doorgroei naar 2(XX) bedden extra. Dit betekent een uitbreiding van circa 10% en 14%. Oomburg \anuit de lucht Plannen rond de elk-weer-voorzieningen Rabobank Domburg maakte rapport mogelijk. Wie het rapport leest komt op zijn minst tot de gedachte dat de visie die het NWIT in haar onderzoek neerlegt een waarde volle is. Domburg heeft alle kansen in eigen hand, lijkt het haast. Heel belangrijk is dat men met elkaar aan de slag gaat: alle betrok ken partijen moeten verantwoordelijkheden oppakken ont tol het gewenste resultaat te komen. Gezien alle initiatieven die de vele Domburgse ondernemers al hebben genomen en dag-in, dag-uit, nog nemen, moet een dergelijke aanpak kans van slagen hebben. Hoe er sprake kan zijn van het succes van 'samen aanpakken' bewijst in feite al het tot stand komen van het rapport. De middelen voor het onderzoek zijn beschikbaar gesteld door de Rabobank Domburg. Op deze wijze wil de Rabobank als coöperatieve bank, ont staan uit en werkzaam voor de plaatselijke gemeenschap, haar bijdrage leveren aan de verdere ontwikkelingsmoge lijkheden van de gemeenschap waarin zij werkzaam is. Een voorbeeld dat navolging verdient nu een belangrijke basis op tafel ligt

Krantenbank Zeeland

Domburgsch Badnieuws | 1987 | | pagina 5