DOMBURGS BADNIEUWS Strangepraot eens een KROKODIL Eindredactie: F. L. van Houtum-van Vloten. T/m 27 September kunt U in het Zeeuws Museum voor Natuurhistorie, Duinvlietweg 6, Oostkapelle, dage lijks van 10.00-17.00 uur, de succesvolle expositie 'Aai eens een krokodil', een tentoonstelling over de huid van mens en dier, bezichtigen. is. Een kunstenaar wiens werk niemand laat raden naar de achterliggende gedachte: zeer realistisch en herken baar voor iedereen, aldus W. J. Phaff, conservator van het Museum. maar wat voor flitsen! - als wel in betekenis: ook voor de Japanners is Domburg de plek waar Mondriaan de revolutionairste ontwikkeling in zijn schilderkunst doormaakte. Het uitzicht vanaf de Hoge HU over het vlakke Wal cheren met daarin de verticale lijnen van de kerktoren van Domburg, de vuurtoren van Westkapelle en, je omdraaiend, de blik op de paalhoofden die in zee ver dwijnen, daar werd de basis gelegd voor Mondriaans beroemde 'Pier and Oceanwerken, de kiem voor zijn versobering in lijnen. ,tm icntoonstelhq ovm dt huid vin mens tn diei Adri Karman In het Zeeuws Museum voor Natuurhistorie opende mevrouw E. J. Hoogendijk-van Duijn, burgemeester van Kortgene, op zaterdag 4 juli een educatieve exposi tie van tekeningen, voorstudies en schilderijen van Adri Karman. In haar openingswoord sprak mevrouw Hoogendijk haar bewondering uit voor het werk van Karman. 'Ik heb iets op U voor: ik heb de werken zelf al geproefd, hoe ze zijn ontstaan.In heel korte tijd, aldus mevrouw Hoogendijk, heeft Adri Karman kans gezien zich een materie eigen te maken en deze over te brengen. Zij wees erop dat Karmans werk méér heeft dan een educa tief karakter: het wil iets vasthouden van de natuur en dat uitdragen. Of, zoals Karman zelf het zegt: stilstaan bij de natuur, dat wil ik. In het midden schilder Adri Karman met echtgenote Adri Karman werd in 1946 in Colijnsplaat geboren. Hij heeft altijd graag getekend en veel belangstelling voor de natuur, vooral voor vogels, gehad. Het advies de kunstacademie te volgen moest hij naast zich neerleggen. Hij werd huisschilder, maar zag kans in zijn diensttijd een schriftelijke tekencursus te vol gen. Daarna tekende en schilderde hij zo af en toe iets." Daar kwam in 1984 verandering in: een oproep tot il lustratoren die nog niet waren 'doorgebroken', in het tijdschrift Vogels, bracht Karman ertoe zijn beide lief hebberijen te combineren. Vanaf dat moment schildert en tekent hij zoveel mogelijk. Hij nam, tezamen met anderen, aan verscheidene ten toonstellingen deel. De nu geopende tentoonstelling is zijn eerste 'eigen'. Men kan er voorstudies, tekeningen en schilderijen zien. Vooral van vogels. Opvallend is de aandacht voor detttils, de kleurenpracht, de natuur getrouwheid. Gelet opzijn nauwkeurige uitwerking, zijn realistische weergave van bv. veerstructuren, zijn kleurgevoel en artistieke vlakverdeling, durf ik te stellen dat Adri Kar man een veelbelovend kunstenaar van Zeeuwse bodem De voorstudies lijken vaak op zich schilderijtjes. Vondsten - planten, vogeltjes, een veer - worden snel op papier gezet. Karman gebruikt geen geprepareerde modellen. Later volgt dan vaak een - bewuste - compositie van de studie-objecten. Soms bestaat een voorstudie ook uit het natekenen van werk van anderen. De nadruk ligt op vogels bij deze tentoonstelling, maar een ontsnapte fret of een dromerig landschap kan men er ook tegen komen. Stil staan bij de natuur, zegt Adri Karman. Vooral in zijn studies is het alsof de natuur even voor jou stil staat. T/m 30 augustus 'Signaturen1, een educatieve tentoonstelling van te keningen, voorstudies en schilderijen van Adri Karman, in het Zeeuws Museum voor Natuurhistorie, Duinvlietweg 6, Oostkapelle, dagelijks van 10.00-17.00 uur. Vorig jaar was een Japanse televisieploeg in Neder land, op zoek naar Mondriaan. De ploeg filmde in Amsterdam, Den Haag, aan het Gein, in Westkapelle, Middelburg en Domburg. Piet Mondriaan 1872-1944 Op 12 december 1986 konden zo'n 20 miljoen Japan ners het resultaat bewonderen: een 24 minuten durend televisieprogramma, waar Domburg een aanzienlijke rol in speelde. Niet zozeer aanzienlijk in beelden - het waren uiteindelijk maar flitsen die je kreeg te zien, Een heel andere schilder - en een heel ander mens - was Jan Toorop (1858-1928). maar ook voor hem hebben de Japanners belangstelling. Een in Japan te houden tentoonstelling van zijn werk is in voorbereiding. Ongetwijfeld zal ook daar Domburg weer naar voten komen: Toorop schilderde hier vele zomers lang en or ganiseerde met Mies Elout-Drabbe, Jacoba van Heemskerck en Ferdinand Hart Nibbrig van 1911 tot 1920 elk jaar exposities, die al gauw in het hele land naam maakten. In 1920 werd het accent in de schilder kunst van het luminisme verlegd naar het expressio nisme; in Domburg - waar het accent op de lichtval en de neo-impressionistische benadering daarvan had ge legen - werd het stil, maar Toorop en zijn vrienden ble ven komen. Hel tenioonslellingsgebouivtjc uw Toorop Ontplooide Mondriaan zich het best in eenzaamheid, Toorop leek vaak gezelschap te zoeken en het ook van nature aan te trekken. Het zal interessant zijn te zien hoe hij, de westerling met oosterse trekken, de man, die een grote symbolisti sche periode heeft gekend, op de Japanners overkomt. In ons land werkt men aan een oeuvre-catalogus van Toorop. Zie hiervoor de oproep elders in dit Badnieuws. F.L. Op zoek naar een logeeradres? De VVV helpt U op weg! VVV Domburg, Schuitvlotstraat 32, tel. 1342. Museumconservator W. J. Phaff in gesprek niet mw. E. J. Hoogendijk~van Duijn, burgemeester van Kortgene

Krantenbank Zeeland

Domburgsch Badnieuws | 1987 | | pagina 7