DOMBURGS BADNIEUWS
Strangepraot
eens een
KROKODIL
Eindredactie: F. L. van Houtum-van Vloten.
T/m 27 September kunt U in het Zeeuws Museum voor
Natuurhistorie, Duinvlietweg 6, Oostkapelle, dage
lijks van 10.00-17.00 uur, de succesvolle expositie 'Aai
eens een krokodil', een tentoonstelling over de huid
van mens en dier, bezichtigen.
is. Een kunstenaar wiens werk niemand laat raden naar
de achterliggende gedachte: zeer realistisch en herken
baar voor iedereen, aldus W. J. Phaff, conservator van
het Museum.
maar wat voor flitsen! - als wel in betekenis: ook voor
de Japanners is Domburg de plek waar Mondriaan de
revolutionairste ontwikkeling in zijn schilderkunst
doormaakte.
Het uitzicht vanaf de Hoge HU over het vlakke Wal
cheren met daarin de verticale lijnen van de kerktoren
van Domburg, de vuurtoren van Westkapelle en, je
omdraaiend, de blik op de paalhoofden die in zee ver
dwijnen, daar werd de basis gelegd voor Mondriaans
beroemde 'Pier and Oceanwerken, de kiem voor zijn
versobering in lijnen.
,tm icntoonstelhq ovm dt huid vin mens tn diei
Adri Karman
In het Zeeuws Museum voor Natuurhistorie opende
mevrouw E. J. Hoogendijk-van Duijn, burgemeester
van Kortgene, op zaterdag 4 juli een educatieve exposi
tie van tekeningen, voorstudies en schilderijen van
Adri Karman.
In haar openingswoord sprak mevrouw Hoogendijk
haar bewondering uit voor het werk van Karman. 'Ik
heb iets op U voor: ik heb de werken zelf al geproefd,
hoe ze zijn ontstaan.In heel korte tijd, aldus mevrouw
Hoogendijk, heeft Adri Karman kans gezien zich een
materie eigen te maken en deze over te brengen. Zij
wees erop dat Karmans werk méér heeft dan een educa
tief karakter: het wil iets vasthouden van de natuur en
dat uitdragen. Of, zoals Karman zelf het zegt: stilstaan
bij de natuur, dat wil ik.
In het midden schilder Adri Karman met echtgenote
Adri Karman werd in 1946 in Colijnsplaat geboren.
Hij heeft altijd graag getekend en veel belangstelling
voor de natuur, vooral voor vogels, gehad.
Het advies de kunstacademie te volgen moest hij naast
zich neerleggen. Hij werd huisschilder, maar zag kans
in zijn diensttijd een schriftelijke tekencursus te vol
gen. Daarna tekende en schilderde hij zo af en toe iets."
Daar kwam in 1984 verandering in: een oproep tot il
lustratoren die nog niet waren 'doorgebroken', in het
tijdschrift Vogels, bracht Karman ertoe zijn beide lief
hebberijen te combineren. Vanaf dat moment schildert
en tekent hij zoveel mogelijk.
Hij nam, tezamen met anderen, aan verscheidene ten
toonstellingen deel. De nu geopende tentoonstelling is
zijn eerste 'eigen'. Men kan er voorstudies, tekeningen
en schilderijen zien. Vooral van vogels. Opvallend is de
aandacht voor detttils, de kleurenpracht, de natuur
getrouwheid.
Gelet opzijn nauwkeurige uitwerking, zijn realistische
weergave van bv. veerstructuren, zijn kleurgevoel en
artistieke vlakverdeling, durf ik te stellen dat Adri Kar
man een veelbelovend kunstenaar van Zeeuwse bodem
De voorstudies lijken vaak op zich schilderijtjes.
Vondsten - planten, vogeltjes, een veer - worden snel
op papier gezet. Karman gebruikt geen geprepareerde
modellen.
Later volgt dan vaak een - bewuste - compositie van de
studie-objecten. Soms bestaat een voorstudie ook uit
het natekenen van werk van anderen.
De nadruk ligt op vogels bij deze tentoonstelling, maar
een ontsnapte fret of een dromerig landschap kan men
er ook tegen komen.
Stil staan bij de natuur, zegt Adri Karman. Vooral in
zijn studies is het alsof de natuur even voor jou stil
staat.
T/m 30 augustus 'Signaturen1, een educatieve tentoonstelling van te
keningen, voorstudies en schilderijen van Adri Karman, in het
Zeeuws Museum voor Natuurhistorie, Duinvlietweg 6, Oostkapelle,
dagelijks van 10.00-17.00 uur.
Vorig jaar was een Japanse televisieploeg in Neder
land, op zoek naar Mondriaan.
De ploeg filmde in Amsterdam, Den Haag, aan het
Gein, in Westkapelle, Middelburg en Domburg.
Piet Mondriaan 1872-1944
Op 12 december 1986 konden zo'n 20 miljoen Japan
ners het resultaat bewonderen: een 24 minuten durend
televisieprogramma, waar Domburg een aanzienlijke
rol in speelde. Niet zozeer aanzienlijk in beelden - het
waren uiteindelijk maar flitsen die je kreeg te zien,
Een heel andere schilder - en een heel ander mens - was
Jan Toorop (1858-1928). maar ook voor hem hebben
de Japanners belangstelling. Een in Japan te houden
tentoonstelling van zijn werk is in voorbereiding.
Ongetwijfeld zal ook daar Domburg weer naar voten
komen: Toorop schilderde hier vele zomers lang en or
ganiseerde met Mies Elout-Drabbe, Jacoba van
Heemskerck en Ferdinand Hart Nibbrig van 1911 tot
1920 elk jaar exposities, die al gauw in het hele land
naam maakten. In 1920 werd het accent in de schilder
kunst van het luminisme verlegd naar het expressio
nisme; in Domburg - waar het accent op de lichtval en
de neo-impressionistische benadering daarvan had ge
legen - werd het stil, maar Toorop en zijn vrienden ble
ven komen.
Hel tenioonslellingsgebouivtjc uw Toorop
Ontplooide Mondriaan zich het best in eenzaamheid,
Toorop leek vaak gezelschap te zoeken en het ook van
nature aan te trekken.
Het zal interessant zijn te zien hoe hij, de westerling
met oosterse trekken, de man, die een grote symbolisti
sche periode heeft gekend, op de Japanners overkomt.
In ons land werkt men aan een oeuvre-catalogus van
Toorop. Zie hiervoor de oproep elders in dit
Badnieuws.
F.L.
Op zoek naar een logeeradres?
De VVV helpt U op weg!
VVV Domburg, Schuitvlotstraat 32, tel. 1342.
Museumconservator W. J. Phaff in gesprek niet
mw. E. J. Hoogendijk~van Duijn, burgemeester van Kortgene