DOMBURGS RRDNIEUWS saw s/s s/ s:s/' molen aan de Roosjesweg! 'De Deudouwers', geïnterviewd door Koharu Kisaragi. Tegen de avond trok onze boerenkapel 'De Deudou wers' op speciaal verzoek door Domburg, stelde zich op voor de N.H. Kerk en gaf enkele muzieknummers ten beste. 'De Deudouwers', binnenkort dus op de Japanse televisie! Oosterse sferen werden geproefd bij het Chinese restaurant 'Het Paradijs' in Oostkapelle. Daarna Middelburg. De muziekgroep St. Juttemis werd gefilmd in de Klove niersdoelen en de volgende dag bracht de ploeg een be zoek aan keramist Leen Quist. Daar kom ik later nog op terug. Afscheid van Domburg namen de Japanners in het Badpaviljoen met een traditioneel Hollands gerecht: nieuwe haring met jenever! De Japanse televisie zal vanaf september 1986 weke lijks een kunstprogramma op het scherm brengen on der de titel: 'World Journey for Famous Pictures'. De eerste programma's zullen zijn gewijd aan Europe se schilders. Op het ogenblik trekt de hierbij betrokken cameraploeg door Europa. Eind juni waren ze in Ne derland, 'op zoek'naar Mondriaan. Mondoriart Moyo de stijl van Mondriaan. Zij bezochten onder meer Amsterdam en het Haags Gemeentemuseum; Domburg evenwel vormde het be langrijkste deel van hun bezoek. Zijn ontwikkeling als schilder is duidelijk te zien in de verschillende interpretaties van o.a. de vuurtoren te Westkapelle, de kerk in Domburg, de molen in Dom burg, de duinen en de al genoemde 'Pier and Ocean' reeks. De Japanse cameraploeg bestond uit de schrijfster Ko haru Kisaragi, die de hoofdrol in de documentaires speelt, de regisseur Mitsuo Koizuka, de producer Mu- nekazu Maita, de cameraman Kazuhiko Tsumura, ge luidstechnicus Masayuki Shirai en productie-assistente Misuzu Yamaoka. Als tolk fungeerde bij de voor besprekingen dhr T. Gotoh, bij het bezoek mw M. Adachi, beiden uit Amsterdam. In Domburg filmden de ploeg niet alleen de N.H. Kerk, die Mondriaan zo vaak vereeuwigde, zij klom men zelfs tot hoog in de toren en filmden daar het land schap van Walcheren! In den 'Walcherschen Dolphijn'. In 'den Walcherschen Dolphijn' maakte Koharu Kisa ragi kennis met Zeeuwse visgerechten: verse vissoep, mosselen, zeeduivel met zeekraal, peultjes en worteltjes. Over Mondriaan filosofeerde zij onder (gedeeltelijk) originele werken van Toorop en daarna trok de film ploeg door Domburg. Terrasjes in de Ooststraat werden gefilmd, de katholie ke kerk aan de Badhuisweg, waar vroeger Toorops ten toonstellingsgebouwtje stond; de duinen en het strand. Ook bezocht het gezelschap Loverendaele, de vroegere buitenplaats van Marie Tak van Poortvliet, waar Jaco- ba van Heemskerck een eigen ateliertje had en Mondri aan regelmatig een bezoekje aflegde. Het Badhotel trok sterk de aandacht van de camera ploeg en werd dan ook uitgebreid gefilmd. Evenals de Nieuwe haring ten afscheid. Luchtreizigers zullen de kans hebben deze film te zien: hij zal niet alleen op de Japanse televisie, maar ook op de lijnvluchten Amsterdam-Tokyo en omgekeerd wor den getoond! A/s ik iets over acht de Manteling induik op neg naar huis, kom ik de eerste zonaanbidders al tegen. Gewa pend met windschermen en koeltasscn haasten zij zich richting strand, een lange luie zonnedag in het vooruitzicht. Ik heb even met hen te doen: één van de twee mooiste momenten van de dag hebben ze gemist. Het tweede is het begin van de avond, net \oor de sche mering. Als alles verstilt en de natuur w eer op de voor grond treedt F.L. He! tropische weer van de afgelopen w eken noodde tot roeg opstaan. Om zes uur je bed uit, om ze\ en uur met je honden langs de boulevard! Is er iets mooiers dan de morgenstond Overal zingen de vogels, zoete geuren begeleiden je op je tocht; het morgenlicht is heel helder, maar de luch ten zijn nog teer. Aan het strand alleen een enkele meeuw, die krijsend wegvliegt als de badmannen eraan komen. Want zij zijn ónze vroegste vogels, de Badmannen. Vanaf een uur of acht zwermen ze uit om de stranden schoon te poetsen voor onze gasten, voordat ze aan hun belangrijkste taak beginnen: een oogje houden op het wel en wee van de strandgangers. Domburg, de plaats waar Mondriaan vanaf 1908 veelal in het najaar verbleef, waar hij zo'n revolutionaire ont wikkeling in zijn schilderkunst doormaakte, waar hij urenlang in Boeddha-houding op het strand kon zitten en zo ongetwijfeld tot zijn 'Pier and Ocean' werken kwam Mondriaan (1908).

Krantenbank Zeeland

Domburgsch Badnieuws | 1986 | | pagina 5