DOMBURGS RRDNIEUWS
saw s/s s/ s:s/'
molen aan de Roosjesweg!
'De Deudouwers', geïnterviewd door Koharu Kisaragi.
Tegen de avond trok onze boerenkapel 'De Deudou
wers' op speciaal verzoek door Domburg, stelde zich
op voor de N.H. Kerk en gaf enkele muzieknummers
ten beste.
'De Deudouwers', binnenkort dus op de Japanse
televisie!
Oosterse sferen werden geproefd bij het Chinese
restaurant 'Het Paradijs' in Oostkapelle.
Daarna Middelburg.
De muziekgroep St. Juttemis werd gefilmd in de Klove
niersdoelen en de volgende dag bracht de ploeg een be
zoek aan keramist Leen Quist. Daar kom ik later nog
op terug.
Afscheid van Domburg namen de Japanners in het
Badpaviljoen met een traditioneel Hollands gerecht:
nieuwe haring met jenever!
De Japanse televisie zal vanaf september 1986 weke
lijks een kunstprogramma op het scherm brengen on
der de titel: 'World Journey for Famous Pictures'.
De eerste programma's zullen zijn gewijd aan Europe
se schilders. Op het ogenblik trekt de hierbij betrokken
cameraploeg door Europa. Eind juni waren ze in Ne
derland, 'op zoek'naar Mondriaan.
Mondoriart Moyo de stijl van Mondriaan.
Zij bezochten onder meer Amsterdam en het Haags
Gemeentemuseum; Domburg evenwel vormde het be
langrijkste deel van hun bezoek.
Zijn ontwikkeling als schilder is duidelijk te zien in de
verschillende interpretaties van o.a. de vuurtoren te
Westkapelle, de kerk in Domburg, de molen in Dom
burg, de duinen en de al genoemde 'Pier and Ocean'
reeks.
De Japanse cameraploeg bestond uit de schrijfster Ko
haru Kisaragi, die de hoofdrol in de documentaires
speelt, de regisseur Mitsuo Koizuka, de producer Mu-
nekazu Maita, de cameraman Kazuhiko Tsumura, ge
luidstechnicus Masayuki Shirai en productie-assistente
Misuzu Yamaoka. Als tolk fungeerde bij de voor
besprekingen dhr T. Gotoh, bij het bezoek mw M.
Adachi, beiden uit Amsterdam.
In Domburg filmden de ploeg niet alleen de N.H.
Kerk, die Mondriaan zo vaak vereeuwigde, zij klom
men zelfs tot hoog in de toren en filmden daar het land
schap van Walcheren!
In den 'Walcherschen Dolphijn'.
In 'den Walcherschen Dolphijn' maakte Koharu Kisa
ragi kennis met Zeeuwse visgerechten: verse vissoep,
mosselen, zeeduivel met zeekraal, peultjes en
worteltjes.
Over Mondriaan filosofeerde zij onder (gedeeltelijk)
originele werken van Toorop en daarna trok de film
ploeg door Domburg.
Terrasjes in de Ooststraat werden gefilmd, de katholie
ke kerk aan de Badhuisweg, waar vroeger Toorops ten
toonstellingsgebouwtje stond; de duinen en het strand.
Ook bezocht het gezelschap Loverendaele, de vroegere
buitenplaats van Marie Tak van Poortvliet, waar Jaco-
ba van Heemskerck een eigen ateliertje had en Mondri
aan regelmatig een bezoekje aflegde.
Het Badhotel trok sterk de aandacht van de camera
ploeg en werd dan ook uitgebreid gefilmd. Evenals de
Nieuwe haring ten afscheid.
Luchtreizigers zullen de kans hebben deze film te zien:
hij zal niet alleen op de Japanse televisie, maar ook op
de lijnvluchten Amsterdam-Tokyo en omgekeerd wor
den getoond!
A/s ik iets over acht de Manteling induik op neg naar
huis, kom ik de eerste zonaanbidders al tegen. Gewa
pend met windschermen en koeltasscn haasten zij zich
richting strand, een lange luie zonnedag in het
vooruitzicht.
Ik heb even met hen te doen: één van de twee mooiste
momenten van de dag hebben ze gemist.
Het tweede is het begin van de avond, net \oor de sche
mering. Als alles verstilt en de natuur w eer op de voor
grond treedt
F.L.
He! tropische weer van de afgelopen w eken noodde tot
roeg opstaan. Om zes uur je bed uit, om ze\ en uur met
je honden langs de boulevard!
Is er iets mooiers dan de morgenstond
Overal zingen de vogels, zoete geuren begeleiden je op
je tocht; het morgenlicht is heel helder, maar de luch
ten zijn nog teer.
Aan het strand alleen een enkele meeuw, die krijsend
wegvliegt als de badmannen eraan komen.
Want zij zijn ónze vroegste vogels, de Badmannen.
Vanaf een uur of acht zwermen ze uit om de stranden
schoon te poetsen voor onze gasten, voordat ze aan
hun belangrijkste taak beginnen: een oogje houden op
het wel en wee van de strandgangers.
Domburg, de plaats waar Mondriaan vanaf 1908 veelal
in het najaar verbleef, waar hij zo'n revolutionaire ont
wikkeling in zijn schilderkunst doormaakte, waar hij
urenlang in Boeddha-houding op het strand kon zitten
en zo ongetwijfeld tot zijn 'Pier and Ocean' werken
kwam
Mondriaan (1908).