DOMBURGS BADNIEUWS SWrH k - S^ccesz/ imzw- t/z wee^ 'Plaatsen we het werk in de tijd, waarin het ontstond, dan geeft het een goede indruk van die tijd. Als zodanig is het werk van mevr. Elout- Drabbe mede representatief voor een belangrijke periode. In haar schilderijen, vooral die welke de bloem als motief en levendmaker heb ben, komt af en toe iets naar voren dat duidt op een groot gevoel voor een 'brede schildering'. Wemenen evenwel dat de manifestatie daarvan jammer genoeg te veel achterwege is gebleven. Haar 'Bos te Westhove met Romeinse brug' maakt duidelijk, evenals trouwens het grote doek 'Tuin te Domburg', dat mevrouw Elout aan de brede schildering toe is gekomen.' In die tijd schreef hij aan zijn vrouw, de Britse Annie Hall: 'Ik heb een paar schilderijen gemaakt volgens de ontleding van kleur. Ik geloof dat deze ontleding het enige middel is om de ware atmosfeer en het licht te bereiken men kan wellicht mooie dingen maken, maar nooit een echte atmosfeer. En zo men tenslotte mooie dingen schildert met een echte atmosfeer, dan is er sprake van een triomf, al is het er een van het geduld.' Terug in Nederland werd Toorop al gauw beschouwd als leider van de vernieuwing van de Nederlandse kunst. Naast zijn eigen werk begon hij zich nu ook te richten op het samenstellen van exposities. Een ten toonstelling van Les Vingts in Amsterdam zou het begin vormen van een hele reeks. Toorop vestigde zich in Katwijk aan Zee en later in Loosduinen bij Den Haag. De zomers zou hij in Domburg gaan doorbrengen. Aanvankelijk op uitnodiging van Generaal Drabbe en diens dochter Mies Elout- Drabbe, later ook omdat hij heil vond bij de geneeswijzen van dr. Mezger. Mies Elout-Drabbe, een vroegere studiegenote van Toorop, was ge trouwd met P, J. Elout van Soeterwoude, de directeur van de Dom- burgsche Zeebadinrichting, en woonde sinds 1903 in Domburg. 'October-morgen' van Mies Elout-Drabbe Meisa Labberton Mies Elout-Drabbe Waardering zeker, maar heeft het werk van Mies Elout-Drabbe ook de erkenning gekregen die het verdient? Bij haar overlijden schreef Paul Schultze: Zij, de bescheidene, maar zeer aparte schilderes is op haar 81ste jaar verleden week in Ellecom overleden, waarheen zij het laatste jaar ge gaan was, ziek, na haar leven lang te Domburg gewoond en gewerkt te hebben. Velen zullen gevoeld hebben in haar de aparte figuur, tintelend-levend, maar zich gaarne terugtrekkend in alleen-zijn. Weinigen misschien weten haar waarde als kunstenares te schatten. Door haar teruggetrokken bestaan gaf het zien van haar werk een aparte ontroering nog. En steeds duidelijker was het dat zij werkte uit een groei in haar leven. Was haar beste werk altijd klaar en helder, met in kinderportretten o.a. de gezichten ópen, de ogen als bronnen van licht, na haar 70ste jaar kwam nog een kracht, een zeer stille kracht, er bij die het werk een ze kere grootheid gaf in vorm en eenvoud van ziel - een groeiende eenvoud. Een tere figuur was zij, die een kracht heeft ontwikkeld welke haar naastbestaanden en vrienden zagen en volgden. Zo heeft zij, terwijl al len haar einde al lang verwachtten, bij haar man willen blijven tot hij haar vóórging. En op de dag van zijn begrafenis overleed zij. Liefde en vrede gingen steeds sterker van haar uit en haar kunst was een der mooie uitingen daarvan. Velen gedenken haar en haar man in liefde en eerbied De harmonie die uit haar werk spreekt - de weerslag van een beschei den, vreedzame en liefdevolle natuur - maakt dat haar talent pas bij stille beschouwing volledig tot zijn recht komt en daardoor waar schijnlijk altijd minder aandacht zal krijgen dan het verdient. Lichtend voorbeeld Het is niet moeilijk je Domburg voor te stellen als lichtend voorbeeld voor kunstenaars. Alleen al de lichtval langs onze kust en de weer schijn ervan over ons stadje zijn zo vaak geroemd, dat er geen twijfel meer over hoeft te bestaan: wij koesteren ons in een bijzonder licht en dat licht is een geliefd object van schilders. Die kon (en kan) men dan ook altijd in de omgeving van Domburg aantreffen. Generaal Drabbe met zijn dochter Mies door Toorop. Zoals Mezger door vele vorstelijke personen naar Domburg werd ge volgd, zo werd Toorop gevolgd door kunstenaars. Otto en Adya Rees, Cornelis Spoor, Piet Mondriaan, Maur,v en Sari- ka Góth, Ferdinand Hart Nibbrig, Jacoba van Heemskerck_ucie van Dam van Isselt, Lizzy Ansingh, de componist Geert von Brucken Fock, de schrijver Arthur van Schendel, de dichters Boutens en Ro land Holst zij kwamen allen naar Domburg. Toorop organiseerde er jaarlijks tentoonstellingen, daarin bijgestaan door Hart Nibbrig en Mies Elout-Drabbe. Het Domburg van die tijd bloeide, maar tot een ware explosie zou het komen in het jaar 1910. Domburg kwam in een ander licht te staan: in het middelpunt der schijnwerpers. Piet Mondriaan (1872-1944) was vanaf 1908 's zomers naar Domburg gekomen en had op Walcheren schitterende series gemaakt, onder meer van de kerktoren van Domburg, de vuurtoren van Westkapelle, van duingezichten en van bomen. Zijn vormgeving was steeds eenvoudiger geworden, zijn kleurcon trasten steeds scherper. In 1910 kon men deze ontwikkeling duidelijk waarnemen op de St. Lucas tentoonstelling in Amsterdam. Men sprak van 'de triomf van Domburg'. Jacoba van Heemskerck (1876-1923) werd aanvankelijk door Toorop, later door Mondriaan beïnvloed. Beslissend voor haar ontwikkeling was het contact met de groep 'Der Sturm' van Herwarth Walden. Haar motieven werden geabstraheerd tot golvende en ritmische lijnen en zij ging zich steeds meer toeleggen op de houtsnede en het glas-in- loodraam. In Duitsland heeft zij veel meer naam gemaakt dan in eigen land. Toorop heeft ook grote invloed gehad op en was op zijn beurt een lich tend voorbeeld voor twee vrouwen, wier leven nauw verbonden is ge bleven met Walcheren: Mies Elout-Drabbe (1875-1956) en Sarika Góth (1900). Mies Elout-Drabbe 'Mijn moeder heeft meer dan 50 jaar in Domburg geleefd en gewerkt en - behoudens haar liefdevolle zorgen voor ons kleine gezin - ge leefd vóór haar werk', aldus de heer F. H. J. Elout. Mies Elout-Drabbe Leerlinge van Willem Schütz, studente aan de Haagse academie - haar belangrijkste docent was toch wel Toorop, met wie haar familie zeer bevriend was. Haar werk omvat portretten, landschappen en stillevens. Wij slaan de critieken erop na; aanvankelijk hier en daar een opmer king, dan open waardering. 'Meermalen heeft zij verrast met knappe potloodportretten 'In haar portretten komt een niet alledaagsch teekentalent aan den dag 'Voor het werk van mevr. Elout-Drabbe hebben we groote bewonde ring. Op zoo'n leerlinge mag Toorop trotsch zijn, - en de leerlinge zelf ook. Zeker, het is geheel de werkwijze van den meester, maar om zóó portretten te teekenen, zoo vast van lijn, zoo karakteriseerend in het weergeven van het uiterlijk, en zoo mooi van toon en nuanceering, daarvoor moet men zelf over een groote mate van talent en over een scherp oog voor gelaatsuitdrukking beschikken. Bovendien is bij de meesten de gelijkenis zeer goed getroffen. Het prachtige portret van Toorop, dat van den heer Drabbe, en nog enkele andere, zijn wel het beste wat op deze tentoonstelling is. Behalve portretten zond mevr. Elout o.m. ook nog landschappen in, sommige gepointilleerd, andere gestreept met gekleurd krijt, allen dus berekend op het verkrijgen van licht-tinteling. Het beste is dat wel bereikt in het mooie, in goudgelen toon gehouden herfstbosch 'Westhove'; terwijl als stemmingsstukjes vermelding verdienen het teere 'Lente', en 'Nevel in het Bosch'. 'De fijne beschaving, de innerlijke rust, die uit deze werken spreken, en de liefde en toewijding, waarmee zij geschilderd zijn, doen welda dig aan in een tijd als deze, waarin helaas zoo dikwijls oppervlakkig waargenomen impressies, zonder het in acht nemen van de meest ele mentaire begrippen der schilderkunst, op het doek worden geworpen en tentoongesteld! De heer Elout: 'Verschillende kritieken op het vroeger tentoongestelde werk van mijn moeder kenschetsen dit vaak als 'intuïtief, fijngevoelig, vrouwelijk'. Hoewel dit ongetwijfeld juist is, meen ik toch, dat een an der aspect van haar werk karakteristieker is en nog meer reliëf ver dient. M.i. wordt nl. in haar kunst een bijzondere synthese bereikt van een zuivere weergave der natuur enerzijds, en een tot uiting brengen van het achter die zichtbare werkelijkheid liggende, anderzijds. Dit komt bijvoorbeeld sterk naar voren bij haar portretten, waarbij naast een goede gelijkenis gestreefd werd naar het tot expressie bren gen van het individuele karakter. Bij haar kinderportretten straalt de verwondering tegenover een zich telkens nieuw openbarende wereld uit de onbevangen kinderogen De koning onder hen was Jan Toorop (1858-1928), niet alleen een groot luminist en symbolist, maar ook een man met een enorme uit straling en aantrekkingskracht. Op Java geboren was hij als jongea naar Nederland gekomen om daar zijn schoolopleiding af te maken. In 1880 liet hij zich inschrijven aan de Rijksacademie in Amsterdam, in 1882 aan de academie van Brussel. Tot 1890 zou hij in België verblij ven, inmiddels lid van de kunstenaarsvereniging Les Vingts, regelma tig exposerend en zich vanaf 1888 op het pointillisme toeleggend. Arthur van Schendel Mies Elout-Drabbe

Krantenbank Zeeland

Domburgsch Badnieuws | 1985 | | pagina 3