E Lotgevallen binnenvaartschippers in crisis en oorlogstijd beschreven n* N Burghsluis op één na het drukste station van KNRM badkrant 13 Nieuwe boten Watersport I Primeur Verhuisd Geheugen Hongerwinter Wederopbouw Risico’s Maidentrip Met 81 reddingen in het afgelopen jaar IJMUIDEN/BURGHSLUIS - Het station Burghsluis, gevestigd bij de Roompotsluis, was in het afgelopen jaar het op één na drukste station van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Het Schouwse station voerde 81 red dingen uit. BRUINISSE - Van de hand van Barend van Lange uit Bruinisse verscheen het boek Binnenvaart in oorlogstijd op de schap pen van de boekhandel. In zijn eerste manuscript schetst de auteur de ervaringen van een aantal binnenvaartschippers, die de crisis- en oorlogsjaren onder de meest hachelijke om standigheden aan boord van hun schepen probeerden door te brengen. Zij wilden vanzelf zo lang mogelijk met hun gezin op het schip blijven want het afstaan van het vaartuig bete kende immers tevens het kwijtraken van onderdak. Het ruim 150 pagina’s tellende boekwerk bevat ongeveer 100 illustra ties. Boekwerk door Barend van Lange Gecharmeerd 1 KONINGIN BEATRIX e Reeds op jonge leeftijd was Van Lange gecharmeerd van alles wat met de vaart heeft te maken. Ondanks dat zijn ouders hem liever als dokter of domi nee door het leven hadden zien gaan hield hij voet bij stuk. De jeugdige Van Lange wilde varen en monsterde tij dens een schoolvakantie aan voor een reis van zeven weken op een kustvaar der. De maidentrip viel dusdanig goed in de smaak dat hij na de HBS de hoge re Zeevaartschool in Groningen volgde en opklom tot scheepswerktuigkundi- ge. Op zijn trouwdag zei hij de wereld zeeën vaarwel en trad hij in dienst bij de gemeentepolitie in Amsterdam. Zowel tijdens archiefonderzoeken als persoonlijke interviews ontdekte Van Lange hoe gemakkelijk de buiten wacht zich een oordeel had gevormd over de rol van de binnenvaartschip pers in deze zwarte periode. De schrijver begint zijn chronologisch overzicht met een terugblik op de cri sisjaren. Hij gaat terug tot 1923 toen Hitler een greep naar de macht deed. Langs de gehele kust kwam de red- dingmaatschappij vorig jaar 1183 maal in actie. Dat is een stijging van dertien procent ten opzichte van 1993 toen de redders 1045 keer in actie kwamen. Het aantal personen dat werd gered of uit gevaar werd bevrijd bedraagt 2013, 256 mensen (14.5 procent) meer dan het jaar daarvoor. De watersport blijft de zwaarste claim leggen op de maatschappij. De red dingboten rukten 773 maal uit, waarbij 1458 personen in veiligheid werden gebracht. Onder de watersporters werd de meeste hulp verleend (390 keer) aan motor- of zeiljachten. Aan windsurfers werd 102 maal hulp ver leend, tegenover 79 in 1993. De resterende uitrukken werden uitge voerd voor het vervoer van gewonden en zieken-voornamelijk vanaf de Wad deneilanden -het bergen van stoffelij ke overschotten, zoekacties en loos alarm. Het nieuwe schip voor Burghsluis is bijna klaar. De Graaf van Byland, zoals het schip gaat heten, kan eind volgen de maand te water worden gelaten. Het gaat om een 1320 pk sterk schip van het type Johannes Frederik. Vorig jaar kregen de stations Eemsha- ven en Stellendam nieuwe boten, wer den twee nieuwe boothuizen in gebruik genomen en twee andere grondig ge renoveerd. 8 e 4 Dat blijkt uit het jaaroverzicht 1994 van deKNRM. Een apart hoofdstuk vormt tenslotte het terugzoeken van de vaartuigen en de wederopbouw van de vloot. Na de oorlog begon de speurtocht naar de verloren gegane binnenvaartschepen. Tot in Noorwegen en Italië werden deze mettertijd weer teruggevonden. Ook de problemen die daarbij om de hoek kwamen kijken memoreert de schrijver op boeiende wijze. Ook over de armoede in de dertiger jaren wordt een aantal interessante verwikkelingen geciteerd. „Voor de schippers in de binnenvaart was het pompen en net niet verzuipen. De don kere wolken waren niet van de lucht en iedereen zag de oorlog op zich afko men. De schippers stonden met hun rug tegen de muur. Omdat het weg transport volledig wegviel bleken de binnenvaartschepen het aangewezen transportmiddel”, HchtVan Lange toe. Het lijkt erop dat sportvissers meer aan hun veiligheid denken dan voorheen. In deze categorie daalt het aantal hulp verleningen van 91 in 1993 tot 64 in het afgelopen jaar. Tenslotte was 1994 voor de KNR M een bijionder jaar omdat de maatschappij na 170 jaar in Amsterdam te zijn ge huisvest het hoofdkantoor verhuisde naar de Haringkade in IJmuiden. In de cember werden het nieuwe kantoor en werkplaats in gebruik genomen. „Als geen ander ondervond de binnen vaart wat het is te moeten leven onder een totalitair bestuur. Binnen zeer korte tijd werden reders en particuliere schippers geperst in een keurslijf van regeltjes en voorschriften waarin nau welijks ruimte was voor enig eigen ini tiatief. Wie weigerde te varen was zijn schip kwijt”, schrijft Van Lange in het voorwoord van Binnenvaart in oor logstijd. Zaken als bevrachting, lading en prij zen, deze lopen als een rode draad door het leven van elke schipper. Van de 19.000 schepen die er aan het begin van de Tweede Wereldoorlog waren werden er binnen vijf jaar duizenden gevorderd. „Vooral op het eind van de oorlog. Alles wat los en vast zat moest naar Duitsland. Het laatste redmiddel was om het schip zelf te laten zinken en met takkebossen te camoufleren. Vooral in de Biesbosch en de Beulak- kerwiede in Friesland gebeurde dat veel.” Voor een ondernemer in de binenvaart is dat een van de ergste dingen die hij kan overkomen. Schip kwijt betekent immers het hele hebben en houden kwijt. Om toch voor brood op de plank te zorgen en niet minder om derenteen aflossing te kunnen voldoen moesten dus grote risico’s worden genomen. Niet altijd gebeurde dat onder dwang van de bezetter. De KNRM is bezig met modernisering van de vloot. In verband daarmee wor den de komende jaren de stations Burghsluis, Den Helder, Schiermon nikoog, Hoek van Holand, Vlieland, Harlingen en Enkhuizen voorzien van nieuwe reddingboten. In het dagelijks leven is de Bruse schrij ver werkzaam bij de directie Milieu en Waterstaat Zeeland. Behept met een bijzondere voorliefde voor de binnen- vaartsector levert hij wekelijks een bij drage voor het weekblad Schuttevaer als free-lance medewerker. Omdat het water hem bleef boeien schoof Van Lange door naar de Rijks politie te water in Venlo en later naar de inmiddels opgedoekte standplaats in Bruinisse. Sinds 1991 houdt hij zich bezig met de wet hygiëne en toezicht op zwembaden en zwemplaatsen in Zeeland. Voor de samenstelling maakte de au teur onder meer dankbaar gebruik van de kennis van oud-binnenvaartschip- per Jacob Faasse in Bruinisse. De 90- jarigeschipperin ruste weet nog helder van geest ieder reisje te herinneren dat hij in zijn leven op het water heeft afge legd. „Die man heeft een feilloos ge heugen. Hij weet precies hoe lang hij over een bepaalde reis deed, wat hij moest doen en welke prijzen het op bracht”. Een andere drijfveer om gevaren te trotseren was om het leven van miljoe nen andere Nederlanders zo lang mo gelijk draaiend te houden. „Als de bin nenvaartschippers niet hadden gevaren was de hongerwinter veel eer der gekomen”, is de vaste overtuiging van Van Lange. Er wordt veel gedaan om de beroeps vaart nog veiliger te maken. De ge bruikte apparatuur aan boord van schepen wordt steeds beter. De invoe ring van nieuwe middelen om nood kenbaar te maken en het veiliger maken van vaarroutes zijn daarvan voorbeelden. Ook de huisvesting van enkele stations wordt verbeterd. De boothuizen in Stellendam en Scheveningen worden gemoderniseerd en het station Lem mer krijgt een geheel nieuw boothuis. Alle vervangingen van schepen en ge bouwen worden bekostigd uit schen kingen. De Nationale Reddingbootdag beleef de vorig jaar zijn primeur. Het evene ment trok veel bezoekers die dit ’open huis’ bijzonderwaardeerden. De twee de dag trok eveneens veel belangstel lenden. Daarom heeft de KNRM beslo ten van de Nationale Reddingbootdag een jaarlijks terugkerend evenement in de maand mei te maken. Het station Enkhuizen kwam vorig jaar met 83 hulpverleningen het meest in actie. Op de voet gevolgd door Burgh sluis. KNRM-station Hindeloopen bracht met 182 personen vorig jaar de meeste geredden aan wal. Aan de hand van die gesprekken ver- I gaarde hij waardevolle gegevens over het voorspel voorafgaande aan de inval van de Duitsers en de situatie in de Rijn- en binnenvaart in de eerste maan den na de capitulatie. Ook noteerde hij het nodige over de rol van de organisa ties en het toenemend verzet van de schippers om voor de bezetter te gaan i varen. Sommige schippers doken met schip en al onder, terwijl weer anderen bleven varen en bloot stonden aan de i luchtaanvallen door de geallieerden. Toch blijft het aantal keren dat de KNRM jaarlijks hulp verleent aan de beroepsvaart vrij constant. In 1994 werden voor de beroepsvaart 197 diensten uitgevoerd, waarbij 528 men sen veilig aan wal werden gebracht. De meeste diensten (72) werden verleend aan de beroepsvisserij. Aan koopvaar dij sleepvaart en baggerschepen werd 31 maal hulp geboden. Dertig keer kwam de KNRM in actie voor charter- schepen en 13 keer voor de binnen vaart. Het KNRM-station Burghsluis, op de foto agent J. L. Niemantsverdriet-Leenheer en schipper!. Breen, kwam vorig jaar 81 keer in actie. (Foto: Joop van Houdt). I Bij Uitgeverij Kluwer in Deventer speel de men 25 jaar geleden al met het idee om de belevenissen van de binnen vaartschippers in de Tweede Wereld oorlog aan het papier toe te vertrou wen. De plannen werden alsmaar op de lange baan geschoven totdat de in Nieuwe Pekela geboren en getogen - I Van Lange vorig jaar werd gevraagd 1 om dit ter hand te nemen. I Over de wijze waarop de binnenvaart- ,|i I sector door de Tweede Wereldoorlog heenworstelde staat tot op heden nau- welijks iets op papier. Wel circuleerden er met name tijdens en vlak na de oor- I logsjaren veel (vooroordelen over I schippers die aan de verkeerde kant I zouden hebben gestaan. In een poging deze aantijgingen te weerleggen sprak Van Lange met een aantal oudere schippers in het hele land. tf d r

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1995 | | pagina 13