A Kilometervreters Claude en Heinenoordtunnel Youki te gast in Zierikzee g 2e TOERISTENDAG Borden geven informatie renovatie Speedboot I l t NNI B. I Voettocht van 7000 kilometer Vi DONDERDAG 11 AUG. IN OUDDORP Prijs f 3000,- MPRtsSf badkrant 12 Me Communicatie Natuur Afscherming Kaarten Informatienummer TE KOOP: MET ’S AVONDS 22.30 UUR GROOT VUURWERK DE ZEESTER ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - „We beginnen graag opge ruimd. Afvoer van vijftig containers puin.” Rijkswaterstaat, directie Zuid-Holland geeft sinds kort de (weg)gebruiker van de Heinenoordtunnel, door middel van informatiebillboards, figuurlijk een kijkje achter de schermen van de renovatie- werkzaamheden van de westbuis. DE (sc ZIE mei hou me jaai der Merk Mopres 35 pk Mercury buitenboord motor plus trailer Zonnemaire Telefoon 01112-1424 ZIERIKZEE - „Zere voeten? Nee, eigenlijk niet. Maar ik ben wel moe. En Youki ook”. Aan het woord is Claude Lemaitre uit het Franse plaatsje Parigny. Vorig jaar begon hij samen met hond Youki aan een zevenduizend kilometer lange voettocht door Europa. Onlangs arriveerde hij in Zierikzee waar hij zich meldde bij het stadhuis om een Zierikzees stempel in zijn reisdagboek te laten zetten. Het volgende reisdoel van de kilometervreters is Breda. OP HET NOORDERSTRAND BIJ PAV. De werkzaamheden in de tunnel zijn in voile gang. Herhaaldelijk kampte Lemaitre ook met het probleem dat hij niet over een goede kaart van het gebied waar hij op dat moment doortrok beschikte. van 9.000 m" hittewerende bekleding en er wordt een nieuw camerasysteem geïnstalleerd. Binnenkort zal een Nieuwsbrief ver schijnen waarin de meer actuele zaken over de werkzaamheden in en rond de Heinenoordtunnel worden belicht. Vo/g (Are WO Dit Ned heb Dec uit ei eem laats Stati ging kers nose bove te m OpS De weggebruiker kan ook mét Rijks waterstaat communiceren door mid del van het gratis 06-informatienum- mer (06-0778), dat onlangs is opengesteld. Via dit nummer kan hij in formatie aanvragen of een ractie geven. Claude Lemaitre reist samen met zijn hond Youki te voet door Europa. Foto: Marijke Folkertsma. Lemaitre is werkloos en zijn middelen waren en zijn beperkt. Om onderweg in zijn levensonderhoud te voorzien ver koopt hij ansichtkaarten waarop hij samen met zijn bagagewagentje en Youki staat afgebeeld. „Gemiddeld loop ik zo'n 30 a 40 kilometer per dag”, vertelt Lemaitre terwijl Youki zich in de Vierschaar van het Zierikzeese stad huis op de koele stenen vloer aan de voeten van zijn baas neervlijt. Echte problemen heeft Lemaitre op zijn lange voetreis nog niet ondervonden. „Ik word overal heel gastvrij ontvan gen”, aldus de Fransman. Hij haalt zijn reis-dagboek tevoorschijn om zijn woorden kracht bij te zetten. Het docu ment staat bol van de stempels van steden waar de voetreiziger zijn op wachting maakte. Vaak gaan de stem pels vergezeld van een persoonlijk Claude Lemaitre vertrok vorig jaar van uit Frankrijk met zijn trouwe viervoeter. Alles wat hij voor de reis nodig had, kle ren, toiletspullen, kampeerspullen en wat geld ging in een klein tweewielig karretje en het avontuur kon beginnen. Allereerst zette hij koers naar Spanje. Daarna bracht hij samen met Youki een bezoek aan Portugal en uiteindelijk be landde hij in Gibraltar. woord aan het adres van Claude en Youki. De wens Bon Voyage (Goede reis) komt op iedere pagina van het reis-dagboek meerdere keren voor. De meeste schrijvers hebben ook gepro beerd de reiziger in diens moedertaal toe te spreken, want Frans is de enige taal die Lemaitre meester is. „Nee hoor, dat is eigenlijk helemaal geen probleem”, stelt Lemaitre. Hij legt uit dat je met handen- en voetenwerk een heel eind kunt komen als je in een land bivakkeert waar ze jouw taal niet spreken. Overnachten deed Claude samen met zijn trouwe viervoeter in een in het karretje meegevoerd tentje. „Campings? Nee, ik sliep gewoon in de natuur. Dat is nooit een probleem geweest. Lemaitre heeft, zo stelt hij, niet zoveel nodig. Wat geld om eten voor zichzelf en Youki te kunnen kopen is voldoende. „Ik heb ook kookspullen bij me en ik kook gewoon mijn eigen potje”, aldus Lemaitre. Wei lastig vond Lemaitre soms het vin den van de juiste weg. Met een auto, zo stelt hij, is het niet zo moeilijk. Je kunt meestal in vrij rechte lijnen van punt a naar punt b komen. Anders wordt het als je vervoermiddel de benenwagen is. „De weg staat voor voetgangers vaak slecht aangegeven en je moet veel meer kilometers maken dan de au tomobilisten om je doel te bereiken. Gevraagd naar zijn mening over Ne derland stelt Lemaitre dat het grootste voordeel voor een wandelaar is dat het lekker vlak is. „In sommige streken van Frankrijk is het heel bergachtig en dat loopt toch een stuk zwaarder”, aldus Lemaitre. Liefst loopt hij zoveel moge lijk door de natuur. „Ik ben in Amster dam geweest en dat is een mooie stad, maar eigenlijk hou ik helemaal niet van grote steden. Ik loop liever in de vrije natuur”. Van wat hij van Nederland ge zien heeft vindt hij tot dusverre Noord- Holland het mooist. Hij kwam Nederland bij Maastricht bin nen en nam vervolgens een kijkje in Arnhem, Groningen en Leeuwarden. Vandaar ging het via Noord-Holland naar Amsterdam en vandaar verder zuidwaarts totdat hij in Zierikzee be landde. Zoals al aangestipt is Breda het volgende reisdoel van het Franse duo. Daarna gaan Claude en Youki via Eindhoven, Luik en Dinant naar Brus sel. In oktober dit jaar hoopt Lemaitre weer gezond en wel terug te zijn in zijn woonplaats Parigny. Deze werkzaamheden worden door een afscherming letterlijk aan het oog van de weggebruiker onttrokken. De opzet van de informatiebillboards is zo ontwikkeld dat de weggebruiker door een opvallende combinatie van woord en beeld hier in een oogopslag een in druk van kan krijgen. Vanaf het begin was duidelijk dat de werkzaamheden files tot gevolg zouden hebben. Voor de weggebruiker die daarin terecht komt, bieden de borden extra informa tie. De radiocommercials hebben daarin een aanvullende rol. Op dit moment staan er negen verschillende informa tiebillboards. Ze bevatten onder meer de volgende thema's: er moeten eerst 50 containers puin worden geruimd, er wordt een nieuw ventilatiesysteem geïnstalleerd, de tunnel wordt voorzien Het plaatsen van de informatiebil lboards en het uitzenden van de radio commercials maken deel uit van het communicatieplan dat speciaal is ont wikkeld voor de renovatie van de Hei nenoordtunnel, met als centraal thema Wat moet, dat moet!. Het doel dat met deze wijze van communiceren wordt beoogd, is gericht op het inzicht ver schaffen in de werkzaamheden en het kweken van begrip bij de weggebrui ker voor het tijdelijke ongemak. Als de werkzaamheden zijn afgerond zal de weggebruiker namelijk weer gebruik kunnen maken van een tunnel die aan alle moderne verkeerseisen voldoet. De borden vormen de meest in het oog springende onderdeel van de hele in formatiecampagne. In een eerder sta dium zijn folders verspreid voor het langzaamverkeer over wat de werk zaamheden voor hen betekende. Het snelverkeer, afkomstig uit de omlig gende gemeenten, heefteen huis-aan- huis folder ontvangen. Deze informatiebillboards zijn ge plaatst langs de A29 in zowel de rich ting Rotterdam als de richting Zierik zee. Elk billboard, in totaal negen, is voorzien van een specifiek thema dat in woord en beeld verwijst naar één van de werkzaamheden die in de tunnel plaatsvinden. Omdat de werkzaamhe den gefaseerd verlopen zullen de infor matiebillboards gedurende de hele re- novatieperiode (tot eind september) regelmatig worden vervangen door nieuwe. Via Radio Rijnmond worden commercials uitgezonden die dezelf de thema's behandelen als de informa tiebillboards die op dat moment langs de weg staan. Met het plaatsen van de informatiebil lboards wil Rijkswaterstaat de wegge bruiker informatie geven over de werk zaamheden die gedurende dertien weken worden uitgevoerd. r-

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1994 | | pagina 12