A
Kilometervreters Claude en
Heinenoordtunnel
Youki te gast in Zierikzee
g
2e TOERISTENDAG
Borden geven
informatie renovatie
Speedboot
I
l
t
NNI
B.
I
Voettocht van 7000 kilometer
Vi
DONDERDAG 11 AUG. IN OUDDORP
Prijs f 3000,-
MPRtsSf
badkrant
12
Me
Communicatie
Natuur
Afscherming
Kaarten
Informatienummer
TE KOOP:
MET ’S AVONDS 22.30 UUR GROOT VUURWERK
DE ZEESTER
ZIERIKZEE/MIDDELHARNIS - „We beginnen graag opge
ruimd. Afvoer van vijftig containers puin.” Rijkswaterstaat,
directie Zuid-Holland geeft sinds kort de (weg)gebruiker van
de Heinenoordtunnel, door middel van informatiebillboards,
figuurlijk een kijkje achter de schermen van de renovatie-
werkzaamheden van de westbuis.
DE
(sc
ZIE
mei
hou
me
jaai
der
Merk Mopres
35 pk Mercury buitenboord motor
plus trailer
Zonnemaire
Telefoon 01112-1424
ZIERIKZEE - „Zere voeten? Nee, eigenlijk niet. Maar ik ben wel moe. En Youki ook”. Aan het
woord is Claude Lemaitre uit het Franse plaatsje Parigny. Vorig jaar begon hij samen met hond
Youki aan een zevenduizend kilometer lange voettocht door Europa. Onlangs arriveerde hij in
Zierikzee waar hij zich meldde bij het stadhuis om een Zierikzees stempel in zijn reisdagboek
te laten zetten. Het volgende reisdoel van de kilometervreters is Breda.
OP HET NOORDERSTRAND BIJ PAV.
De werkzaamheden in de tunnel zijn in voile gang.
Herhaaldelijk kampte Lemaitre ook
met het probleem dat hij niet over een
goede kaart van het gebied waar hij op
dat moment doortrok beschikte.
van 9.000 m" hittewerende bekleding
en er wordt een nieuw camerasysteem
geïnstalleerd.
Binnenkort zal een Nieuwsbrief ver
schijnen waarin de meer actuele zaken
over de werkzaamheden in en rond de
Heinenoordtunnel worden belicht.
Vo/g
(Are
WO
Dit
Ned
heb
Dec
uit ei
eem
laats
Stati
ging
kers
nose
bove
te m
OpS
De weggebruiker kan ook mét Rijks
waterstaat communiceren door mid
del van het gratis 06-informatienum-
mer (06-0778), dat onlangs is
opengesteld. Via dit nummer kan hij in
formatie aanvragen of een ractie
geven.
Claude Lemaitre reist samen met zijn hond Youki te voet door Europa. Foto: Marijke Folkertsma.
Lemaitre is werkloos en zijn middelen
waren en zijn beperkt. Om onderweg in
zijn levensonderhoud te voorzien ver
koopt hij ansichtkaarten waarop hij
samen met zijn bagagewagentje en
Youki staat afgebeeld. „Gemiddeld
loop ik zo'n 30 a 40 kilometer per dag”,
vertelt Lemaitre terwijl Youki zich in de
Vierschaar van het Zierikzeese stad
huis op de koele stenen vloer aan de
voeten van zijn baas neervlijt. Echte
problemen heeft Lemaitre op zijn lange
voetreis nog niet ondervonden.
„Ik word overal heel gastvrij ontvan
gen”, aldus de Fransman. Hij haalt zijn
reis-dagboek tevoorschijn om zijn
woorden kracht bij te zetten. Het docu
ment staat bol van de stempels van
steden waar de voetreiziger zijn op
wachting maakte. Vaak gaan de stem
pels vergezeld van een persoonlijk
Claude Lemaitre vertrok vorig jaar van
uit Frankrijk met zijn trouwe viervoeter.
Alles wat hij voor de reis nodig had, kle
ren, toiletspullen, kampeerspullen en
wat geld ging in een klein tweewielig
karretje en het avontuur kon beginnen.
Allereerst zette hij koers naar Spanje.
Daarna bracht hij samen met Youki een
bezoek aan Portugal en uiteindelijk be
landde hij in Gibraltar.
woord aan het adres van Claude en
Youki. De wens Bon Voyage (Goede
reis) komt op iedere pagina van het
reis-dagboek meerdere keren voor. De
meeste schrijvers hebben ook gepro
beerd de reiziger in diens moedertaal
toe te spreken, want Frans is de enige
taal die Lemaitre meester is.
„Nee hoor, dat is eigenlijk helemaal
geen probleem”, stelt Lemaitre. Hij legt
uit dat je met handen- en voetenwerk
een heel eind kunt komen als je in een
land bivakkeert waar ze jouw taal niet
spreken. Overnachten deed Claude
samen met zijn trouwe viervoeter in
een in het karretje meegevoerd tentje.
„Campings? Nee, ik sliep gewoon in
de natuur. Dat is nooit een probleem
geweest. Lemaitre heeft, zo stelt hij,
niet zoveel nodig. Wat geld om eten
voor zichzelf en Youki te kunnen kopen
is voldoende. „Ik heb ook kookspullen
bij me en ik kook gewoon mijn eigen
potje”, aldus Lemaitre.
Wei lastig vond Lemaitre soms het vin
den van de juiste weg. Met een auto, zo
stelt hij, is het niet zo moeilijk. Je kunt
meestal in vrij rechte lijnen van punt a
naar punt b komen. Anders wordt het
als je vervoermiddel de benenwagen
is. „De weg staat voor voetgangers
vaak slecht aangegeven en je moet
veel meer kilometers maken dan de au
tomobilisten om je doel te bereiken.
Gevraagd naar zijn mening over Ne
derland stelt Lemaitre dat het grootste
voordeel voor een wandelaar is dat het
lekker vlak is. „In sommige streken van
Frankrijk is het heel bergachtig en dat
loopt toch een stuk zwaarder”, aldus
Lemaitre. Liefst loopt hij zoveel moge
lijk door de natuur. „Ik ben in Amster
dam geweest en dat is een mooie stad,
maar eigenlijk hou ik helemaal niet van
grote steden. Ik loop liever in de vrije
natuur”. Van wat hij van Nederland ge
zien heeft vindt hij tot dusverre Noord-
Holland het mooist.
Hij kwam Nederland bij Maastricht bin
nen en nam vervolgens een kijkje in
Arnhem, Groningen en Leeuwarden.
Vandaar ging het via Noord-Holland
naar Amsterdam en vandaar verder
zuidwaarts totdat hij in Zierikzee be
landde. Zoals al aangestipt is Breda
het volgende reisdoel van het Franse
duo. Daarna gaan Claude en Youki via
Eindhoven, Luik en Dinant naar Brus
sel. In oktober dit jaar hoopt Lemaitre
weer gezond en wel terug te zijn in zijn
woonplaats Parigny.
Deze werkzaamheden worden door
een afscherming letterlijk aan het oog
van de weggebruiker onttrokken. De
opzet van de informatiebillboards is zo
ontwikkeld dat de weggebruiker door
een opvallende combinatie van woord
en beeld hier in een oogopslag een in
druk van kan krijgen. Vanaf het begin
was duidelijk dat de werkzaamheden
files tot gevolg zouden hebben. Voor
de weggebruiker die daarin terecht
komt, bieden de borden extra informa
tie.
De radiocommercials hebben daarin
een aanvullende rol. Op dit moment
staan er negen verschillende informa
tiebillboards. Ze bevatten onder meer
de volgende thema's: er moeten eerst
50 containers puin worden geruimd, er
wordt een nieuw ventilatiesysteem
geïnstalleerd, de tunnel wordt voorzien
Het plaatsen van de informatiebil
lboards en het uitzenden van de radio
commercials maken deel uit van het
communicatieplan dat speciaal is ont
wikkeld voor de renovatie van de Hei
nenoordtunnel, met als centraal thema
Wat moet, dat moet!. Het doel dat met
deze wijze van communiceren wordt
beoogd, is gericht op het inzicht ver
schaffen in de werkzaamheden en het
kweken van begrip bij de weggebrui
ker voor het tijdelijke ongemak. Als de
werkzaamheden zijn afgerond zal de
weggebruiker namelijk weer gebruik
kunnen maken van een tunnel die aan
alle moderne verkeerseisen voldoet.
De borden vormen de meest in het oog
springende onderdeel van de hele in
formatiecampagne. In een eerder sta
dium zijn folders verspreid voor het
langzaamverkeer over wat de werk
zaamheden voor hen betekende. Het
snelverkeer, afkomstig uit de omlig
gende gemeenten, heefteen huis-aan-
huis folder ontvangen.
Deze informatiebillboards zijn ge
plaatst langs de A29 in zowel de rich
ting Rotterdam als de richting Zierik
zee. Elk billboard, in totaal negen, is
voorzien van een specifiek thema dat in
woord en beeld verwijst naar één van
de werkzaamheden die in de tunnel
plaatsvinden. Omdat de werkzaamhe
den gefaseerd verlopen zullen de infor
matiebillboards gedurende de hele re-
novatieperiode (tot eind september)
regelmatig worden vervangen door
nieuwe. Via Radio Rijnmond worden
commercials uitgezonden die dezelf
de thema's behandelen als de informa
tiebillboards die op dat moment langs
de weg staan.
Met het plaatsen van de informatiebil
lboards wil Rijkswaterstaat de wegge
bruiker informatie geven over de werk
zaamheden die gedurende dertien
weken worden uitgevoerd.
r-