KOM KIJKEN NAAR DE PIJLERS h i' tr> Hefschip Ostrea Cv Macoma Mytilus Cardium Storm BURGHSLUIS, juli. De Oosterscheldewerken en met name de bouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde, worden uit toeristisch oog punt gezien steeds interessanter. De zeer kostba re schepen/pontons die direkt bij de bouw van de pijlerdam zijn betrokken, zijn inmiddels op geleverd en begonnen met proefnemingen in en op de Oosterschelde. Verder werd dit voorjaar het informatiecentrum op het werkeiland aan zienlijk uitgebreid, zodat op een zeer overzichte lijke wijze een indruk kan worden verkregen van de gigantische Oosterscheldewerken. Gehele week geopend °P De mattenlegger Cardium. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) Voordat een pijler wordt ge- In het voorlichtingscentrum op werkeiland Neeltje Jans is meer informatie over deze wer ken verkrijgbaar. Ook is het in teressant deze peperdure sche pen die speciaal voor de bouw van de stormvloedkering zijn gebouwd, van dichtbij te bekij ken. Voor meer inlichtingen kan men bellen: 01115-2702. iek de eld hts ow sin iel Het hefschip Ostra, dat pijlers kan vervoeren. (Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode) ooit nam op waterbouwkundig gebied. plaatst, wordt de bodem verste vigd met een funderingslaag, die bestaat uit filtermatten. Deze matten worden vervaardigd in een fabriek die eveneens op het werkeiland staat. Het schip Car dium rolt deze matten op de bestemde plaats in de Ooster schelde af. Een mattenlegger dus die 125 miljoen gulden heeft gekost. De mattenlegger is aan de voorkant uitgerust met - ook al - een stofzuiger die een zuig- mond heeft van 44 meter breed. Daarmee wordt het funderings- bed vlak gezogen. bestemming te krijgen werden er apparaten, schepen, pontons ontworpen en gemaakt die in middels bij het werkeiland zijn gearriveerd. jat ge en m, ijl kt )e- En dan nog iets, het Nationaal Bureau van Toerisme heeft 1982 uit geroepen tot het themajaar „water”: Nederland, land uit water”. Dit themajaar is in de eerste plaats ingesteld omdat het 28 mei 1982 precies 50 jaar geleden is dat de bouw van de Afsluitdijk werd af gesloten. Een bezoek aan de Oosterscheldewerken sluit dus prach tig aan bij dit thema. Daarom werd besloten in 1976 een stormvloedkering te bou wen, met schuiven die alleen bij storm worden gesloten. Die om mezwaai (van helemaal dicht naar afsluiting alleen bij ge vaar) behoort tot de belangrijk ste beslissingen die Nederland Daartussen worden de schuiven opgehangen die onder normale omstandigheden open staan. Deze pijlers worden gemaakt op het werkeiland in de bouwput ten. Om deze zware betonnen kolossen De Macoma wordt ook wel afmeer- en opschoonponton ge noemd. Het heeft dus twee funk- ties: afmeerponton voor o.a. de Ostrea, terwijl het pijlers plaatst en tevens beschikt dit ponton over een bagger installa tie voor het verwijderen van zand op de bodem. Het is dus te vens, populair gezegd, een enor me stofzuiger. Een pijler wordt namelijk op een tegelmat ge plaatst die, voordat het zover is, vrij moet zijn van aanzanding. Het ponton heeft 45 miljoen gul den gekost. Een excursie naar het werk eiland en het informatiecentrum begint bij de damaanzet tussen Burghsluis en Westenschouwen. Deze plaats is te bereiken door van Zierikzee af richting Haamstede te rijden tot de af slag Westenschouwen. Daarna wijzen borden de weg. Van de damaanzet af vertrekt ieder half uur een bus naar werkeiland Neeltje Jans. Nog even terug in de tijd. Oor spronkelijk lag het in de bedoe ling de Oosterschelde met een dam af te sluiten. Dit werk was een van de onderdelen van het Deltaplan, dat in 1958 door het parlement werd aangenomen. Maar de opvatting van het Ne derlandse volk over het behoud van het milieu veranderde en zo ook deze plannen. Zou de Oosterschelde met een dam wor den afgesloten, dan zou een zeer waardevol natuurgebied verlo ren gaan en ook de Zeeuwse vis sers zouden hun beroep niet meer kunnen uitoefenen Een bezoek aan dit miljoenen- verslindende projekt is zeer im ponerend. Bezoekers aan het werkeiland mogen helaas niet in de bouwputten waarin de pijlers voor deze stormvloedkering worden gemaakt, maar men kan wel met een bus een rondrit ma ken over het werkeiland zodat het een en ander zeer duidelijk wordt. Nog een kolossaal schip ligt in de Oosterschelde. Al van een enorme afstand kan men het zien liggen: de Mytilus, het ver- dichtingsschip. Dit schip is uit gerust met vier trilnaalden van 40 meter lang. Daarmee kan een bodemlaag tot 15 meter diepte worden verdicht. Namelijk, door het inbrengen van de vibre rende naalden in de grond, wordt de bodem steviger, vaster en krijgt het een grotere draag kracht. Dat is tenslotte zeer be langrijk, voordat op die bodem een pijler wordt geplaatst. Tot 31 oktober is het infocen trum de gehele week geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De laatste bus vertrekt 16.00 uur. Een bezoekje - inclusief busver voer - kost voor volwassenen 4,50 en voor kinderen 2,80. Nog wat meer informatie over de stormvloedkering. In de Oosterschelde liggen momenteel al twee werkeilanden. In de drie overgebleven stroom geulen wordt de stormvloedkering ge bouwd. Deze bestaat uit 66 pij lers. Ut*» Een aantal pijlers in één van de bouwputten (dicht bij het info-centrum) zijn „klaar voor gebruik” en om deze met een schip - de Ostrea - te vervoeren, liet men de bouwput met water vol lopen door de dijk door te baggeren. Na proeven is dit hefschip Ostrea in staat gebleken een pij ler, met een gewicht van onge veer 18.000 ton te verplaatsen. Het hefvermogen van de Ostrea bedraagt rond de 10.000 ton. Het gewicht van een pijler wordt echter, door de opwaartse druk van het water, tot de helft gere duceerd. Tijdens het nauwkeu rig plaatsen van de pijlers wordt de Ostrea gekoppeld aan de Ma coma. van *4$

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1982 | | pagina 5