KOM KIJKEN NAAR DE PIJLERS
h
i'
tr>
Hefschip Ostrea
Cv
Macoma
Mytilus
Cardium
Storm
BURGHSLUIS, juli. De Oosterscheldewerken
en met name de bouw van de stormvloedkering
in de Oosterschelde, worden uit toeristisch oog
punt gezien steeds interessanter. De zeer kostba
re schepen/pontons die direkt bij de bouw van
de pijlerdam zijn betrokken, zijn inmiddels op
geleverd en begonnen met proefnemingen in en
op de Oosterschelde. Verder werd dit voorjaar
het informatiecentrum op het werkeiland aan
zienlijk uitgebreid, zodat op een zeer overzichte
lijke wijze een indruk kan worden verkregen
van de gigantische Oosterscheldewerken.
Gehele week
geopend
°P
De mattenlegger Cardium.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
Voordat een pijler wordt ge-
In het voorlichtingscentrum
op werkeiland Neeltje Jans is
meer informatie over deze wer
ken verkrijgbaar. Ook is het in
teressant deze peperdure sche
pen die speciaal voor de bouw
van de stormvloedkering zijn
gebouwd, van dichtbij te bekij
ken. Voor meer inlichtingen kan
men bellen: 01115-2702.
iek
de
eld
hts
ow
sin
iel
Het hefschip Ostra, dat pijlers
kan vervoeren.
(Foto: Zierikzeesche Nieuwsbode)
ooit nam op waterbouwkundig
gebied.
plaatst, wordt de bodem verste
vigd met een funderingslaag, die
bestaat uit filtermatten. Deze
matten worden vervaardigd in
een fabriek die eveneens op het
werkeiland staat. Het schip Car
dium rolt deze matten op de
bestemde plaats in de Ooster
schelde af. Een mattenlegger
dus die 125 miljoen gulden heeft
gekost. De mattenlegger is aan
de voorkant uitgerust met - ook
al - een stofzuiger die een zuig-
mond heeft van 44 meter breed.
Daarmee wordt het funderings-
bed vlak gezogen.
bestemming te krijgen werden
er apparaten, schepen, pontons
ontworpen en gemaakt die in
middels bij het werkeiland zijn
gearriveerd.
jat
ge
en
m,
ijl
kt
)e-
En dan nog iets, het Nationaal Bureau van Toerisme heeft 1982 uit
geroepen tot het themajaar „water”: Nederland, land uit water”.
Dit themajaar is in de eerste plaats ingesteld omdat het 28 mei 1982
precies 50 jaar geleden is dat de bouw van de Afsluitdijk werd af
gesloten. Een bezoek aan de Oosterscheldewerken sluit dus prach
tig aan bij dit thema.
Daarom werd besloten in 1976
een stormvloedkering te bou
wen, met schuiven die alleen bij
storm worden gesloten. Die om
mezwaai (van helemaal dicht
naar afsluiting alleen bij ge
vaar) behoort tot de belangrijk
ste beslissingen die Nederland
Daartussen worden de schuiven
opgehangen die onder normale
omstandigheden open staan.
Deze pijlers worden gemaakt op
het werkeiland in de bouwput
ten. Om deze zware betonnen
kolossen
De Macoma wordt ook wel
afmeer- en opschoonponton ge
noemd. Het heeft dus twee funk-
ties: afmeerponton voor o.a. de
Ostrea, terwijl het pijlers
plaatst en tevens beschikt dit
ponton over een bagger installa
tie voor het verwijderen van
zand op de bodem. Het is dus te
vens, populair gezegd, een enor
me stofzuiger. Een pijler wordt
namelijk op een tegelmat ge
plaatst die, voordat het zover is,
vrij moet zijn van aanzanding.
Het ponton heeft 45 miljoen gul
den gekost.
Een excursie naar het werk
eiland en het informatiecentrum
begint bij de damaanzet tussen
Burghsluis en Westenschouwen.
Deze plaats is te bereiken door
van Zierikzee af richting
Haamstede te rijden tot de af
slag Westenschouwen. Daarna
wijzen borden de weg. Van de
damaanzet af vertrekt ieder half
uur een bus naar werkeiland
Neeltje Jans.
Nog even terug in de tijd. Oor
spronkelijk lag het in de bedoe
ling de Oosterschelde met een
dam af te sluiten. Dit werk was
een van de onderdelen van het
Deltaplan, dat in 1958 door het
parlement werd aangenomen.
Maar de opvatting van het Ne
derlandse volk over het behoud
van het milieu veranderde en zo
ook deze plannen. Zou de
Oosterschelde met een dam wor
den afgesloten, dan zou een zeer
waardevol natuurgebied verlo
ren gaan en ook de Zeeuwse vis
sers zouden hun beroep niet
meer kunnen uitoefenen
Een bezoek aan dit miljoenen-
verslindende projekt is zeer im
ponerend. Bezoekers aan het
werkeiland mogen helaas niet in
de bouwputten waarin de pijlers
voor deze stormvloedkering
worden gemaakt, maar men kan
wel met een bus een rondrit ma
ken over het werkeiland zodat
het een en ander zeer duidelijk
wordt.
Nog een kolossaal schip ligt in
de Oosterschelde. Al van een
enorme afstand kan men het
zien liggen: de Mytilus, het ver-
dichtingsschip. Dit schip is uit
gerust met vier trilnaalden van
40 meter lang. Daarmee kan een
bodemlaag tot 15 meter diepte
worden verdicht. Namelijk,
door het inbrengen van de vibre
rende naalden in de grond,
wordt de bodem steviger, vaster
en krijgt het een grotere draag
kracht. Dat is tenslotte zeer be
langrijk, voordat op die bodem
een pijler wordt geplaatst.
Tot 31 oktober is het infocen
trum de gehele week geopend
van 10.00 tot 17.00 uur. De
laatste bus vertrekt 16.00 uur.
Een bezoekje - inclusief busver
voer - kost voor volwassenen
4,50 en voor kinderen 2,80.
Nog wat meer informatie over
de stormvloedkering. In de
Oosterschelde liggen momenteel
al twee werkeilanden. In de drie
overgebleven stroom geulen
wordt de stormvloedkering ge
bouwd. Deze bestaat uit 66 pij
lers.
Ut*»
Een aantal pijlers in één van
de bouwputten (dicht bij het
info-centrum) zijn „klaar voor
gebruik” en om deze met een
schip - de Ostrea - te vervoeren,
liet men de bouwput met water
vol lopen door de dijk door te
baggeren.
Na proeven is dit hefschip
Ostrea in staat gebleken een pij
ler, met een gewicht van onge
veer 18.000 ton te verplaatsen.
Het hefvermogen van de Ostrea
bedraagt rond de 10.000 ton. Het
gewicht van een pijler wordt
echter, door de opwaartse druk
van het water, tot de helft gere
duceerd. Tijdens het nauwkeu
rig plaatsen van de pijlers wordt
de Ostrea gekoppeld aan de Ma
coma.
van
*4$