De grote brand van Burgh DE EERSTE TRAM IN DE WESTHOEK h JE- ifE c Jt. ||g tO 7 k ro y - fes*. z. -tW .•4 r y z4, rk ?k”: ;et- )is- le- in HAAMSTEDE, juni. Bijgaande i RTM - in de persoon van ir. A. 3T- se, n- on- lu- ze- 3”, at, 10 ai), ■tin er er- ;rk: 7an en- 'en. ;de. ran ,75; id- uif s);. iet id- In- iuli, 878. de,. we ige an i el 4e ie- !e- 56, st— BURGH. Slechts uitgerust met I primitieve middelen was de brandweer ontnachtig effektiej op te treden. (Kerkbrand 1924.) te- iag .50, de toenmalige bakker De Koster en voor f 2750,werd een stuk woning van hem gekocht. Vroe ger was de hoek Weststraat- Dam rechthoekig, doch later werd hier een driehoekig stuk van de woning, annex bakkerij I en winkel afgenomen, waardoor de tramrails de gevraagde bocht naar Burgh kon maken. Overdracht De overdracht geschiedde door notaris Willem Frederik del I Campo, genaamd Camp uit Re- nesse. terwijl als RTM-direkteu Hermanus van 't Hoogerhuis Jr. tekende. Deze overdracht had plaats op 2 april 1013. Op de enveloppe van deze zorgvuldig gespaard gebleven stukken zit een postzegel van 2% cent! Wie deze foto vergelijkt met de I huidige toestand ziet duidelijk dat er niet veel is overgebleven. Alleen de Ned. Herv. kerk staat er even rotsvast als nu. De bo men zijn verdwenen. BURGH, juni. Op een mooie na jaarsdag van het jaar 1924, pre cies gezegd de 25ste september, dus 54 jaar geleden, werd de be- i volking van Burgh en Haamste de in de voormiddag, omstreeks 8 uur opgeschrikt door klokge lui in Haamstede. Te zelfder tijd zagen de dorpelingen van Burgh en de mensen die buiten op het land werkten zware rook wolken omhoog komen uit de Ned. Herv. kerk van Burgh. De kerk stond in brand en het was niet meer mogelijk om de brand klok te luiden. gendomskwestie tussen Burgh en Serooskerke. stortte neer. Het I (Vervolg op pag. 4) De brandspuit, rukte uit om te trachten nog wat te red den. Heit was in die tijd nog een met de hand bediende zuigpers- pomp die op het eerste gezicht meer weg had van een heden daags gymnastiektoestel in de vorm van een brug met gelijke liggers. Waterleiding was er nog niet en het dorp beschikte over twee brandputten, een kort bij de plaats waar nu cafétaria „De Westhoek' staat en de andere naast het diepvriesgebouwtje in Boeyes Bosch. Met emmers werd het water uit deze putten door gegeven naar een groot vat waarin de zuigslang van de spuit werd gelegd. Het was te begrijpen dait dit beetje water, opgevoerd tot maar enkele at mosferen druk geen enkele kans had tegen deze vuurhaard. Spits omlaag Weldra kwam dan ook het fraaie spitsje dat op de ranke toren stond, omlaag, evenals het uurwerk en de luidbel. Ook de haan, nog pas enkele maanden geleden onderwerp in de ei- foto toont de allereerste tram die M. Liebert - in verbinding met over de z.g. „hoek van de Kos ter” (thans bakkerij W. J. Ge- leijnse) de richting naar Burgh rijdt. De plaat is genomen door een onbekende amateur van de tegenoverstaande textielzaak. De stoomtram van de toenmalige Rotterdamse Tramweg Maat schappij reed tot voor 1914 slechts tot Brouwershaven doch de Westhoekse notabelen zagen in dat dit vervoermiddel onmis baar was voor hun gebied. Zij togen naar Middelburg om voor een doortrekking te pleiten en enige weken later kwam het antwoord in de vorm van een toestemming tot aanleg van de rails van Brouwershaven tot aan Burgh. De vreugde was groot en overal werd de vlag uitgestoken. Een Burghs vrouw tje was van gedachte dat dit stoomding al direkt zou komen en toog naar de weg om eens te kijken hoe het er uit zou zien. Zij heeft nog geruime tijd moe ten wachten. Obstakel In Haamstede was de hoek bij de bakkerij een groot obstakel voor de tram. Daarom trad de HAAMSTEDE. De eerste tram neemt de „hoek van De Kos ter”. - i f f -ï a

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1978 | | pagina 3