De grote
brand van
Burgh
DE EERSTE TRAM
IN DE WESTHOEK
h JE-
ifE c
Jt.
||g
tO
7
k
ro
y
-
fes*.
z. -tW
.•4
r y z4,
rk
?k”:
;et-
)is-
le-
in
HAAMSTEDE, juni. Bijgaande i RTM - in de persoon van ir. A.
3T-
se,
n-
on-
lu-
ze-
3”,
at,
10
ai),
■tin
er
er-
;rk:
7an
en-
'en.
;de.
ran
,75;
id-
uif
s);.
iet
id-
In-
iuli,
878.
de,.
we
ige
an
i el
4e
ie-
!e-
56,
st—
BURGH. Slechts uitgerust met I
primitieve middelen was de
brandweer ontnachtig effektiej
op te treden. (Kerkbrand 1924.)
te-
iag
.50,
de toenmalige bakker De Koster
en voor f 2750,werd een stuk
woning van hem gekocht. Vroe
ger was de hoek Weststraat-
Dam rechthoekig, doch later
werd hier een driehoekig stuk
van de woning, annex bakkerij I
en winkel afgenomen, waardoor
de tramrails de gevraagde
bocht naar Burgh kon maken.
Overdracht
De overdracht geschiedde door
notaris Willem Frederik del I
Campo, genaamd Camp uit Re-
nesse. terwijl als RTM-direkteu
Hermanus van 't Hoogerhuis Jr.
tekende. Deze overdracht had
plaats op 2 april 1013. Op de
enveloppe van deze zorgvuldig
gespaard gebleven stukken zit
een postzegel van 2% cent!
Wie deze foto vergelijkt met de I
huidige toestand ziet duidelijk
dat er niet veel is overgebleven.
Alleen de Ned. Herv. kerk staat
er even rotsvast als nu. De bo
men zijn verdwenen.
BURGH, juni. Op een mooie na
jaarsdag van het jaar 1924, pre
cies gezegd de 25ste september,
dus 54 jaar geleden, werd de be- i
volking van Burgh en Haamste
de in de voormiddag, omstreeks
8 uur opgeschrikt door klokge
lui in Haamstede. Te zelfder
tijd zagen de dorpelingen van
Burgh en de mensen die buiten
op het land werkten zware rook
wolken omhoog komen uit de
Ned. Herv. kerk van Burgh. De
kerk stond in brand en het was
niet meer mogelijk om de brand
klok te luiden.
gendomskwestie tussen Burgh
en Serooskerke. stortte neer. Het I
(Vervolg op pag. 4)
De brandspuit, rukte uit om te
trachten nog wat te red
den. Heit was in die tijd nog een
met de hand bediende zuigpers-
pomp die op het eerste gezicht
meer weg had van een heden
daags gymnastiektoestel in de
vorm van een brug met gelijke
liggers. Waterleiding was er nog
niet en het dorp beschikte over
twee brandputten, een kort bij
de plaats waar nu cafétaria „De
Westhoek' staat en de andere
naast het diepvriesgebouwtje in
Boeyes Bosch. Met emmers werd
het water uit deze putten door
gegeven naar een groot vat
waarin de zuigslang van de
spuit werd gelegd. Het was te
begrijpen dait dit beetje water,
opgevoerd tot maar enkele at
mosferen druk geen enkele kans
had tegen deze vuurhaard.
Spits omlaag
Weldra kwam dan ook het
fraaie spitsje dat op de ranke
toren stond, omlaag, evenals het
uurwerk en de luidbel. Ook de
haan, nog pas enkele maanden
geleden onderwerp in de ei-
foto toont de allereerste tram die M. Liebert - in verbinding met
over de z.g. „hoek van de Kos
ter” (thans bakkerij W. J. Ge-
leijnse) de richting naar Burgh
rijdt. De plaat is genomen door
een onbekende amateur van de
tegenoverstaande textielzaak.
De stoomtram van de toenmalige
Rotterdamse Tramweg Maat
schappij reed tot voor 1914
slechts tot Brouwershaven doch
de Westhoekse notabelen zagen
in dat dit vervoermiddel onmis
baar was voor hun gebied. Zij
togen naar Middelburg om voor
een doortrekking te pleiten en
enige weken later kwam het
antwoord in de vorm van een
toestemming tot aanleg van de
rails van Brouwershaven tot
aan Burgh. De vreugde was
groot en overal werd de vlag
uitgestoken. Een Burghs vrouw
tje was van gedachte dat dit
stoomding al direkt zou komen
en toog naar de weg om eens te
kijken hoe het er uit zou zien.
Zij heeft nog geruime tijd moe
ten wachten.
Obstakel
In Haamstede was de hoek bij
de bakkerij een groot obstakel
voor de tram. Daarom trad de
HAAMSTEDE. De eerste tram
neemt de „hoek van De Kos
ter”.
- i
f
f -ï a