St. Lievens Monstertoren n II I I o Oorlogsschade Keldermans restauratie w IC i 1 1 - - Jf - is ren vanwaar uitzicht over heeft. De toren zoon Anthonius I in 1480. zal de toren niet hoger dan tot de eer ste verdieping gereikt hebben. Maar in 1506 was het werk tot de eerste omgang voltooid zoals een schilderij uit dit jaar, dat nu de benedenzaal van het stad huis siert, duidelijk te zien geeft. Zoals Haakma Wagenaar na een jarenlange studie heeft aange toond, zou deze toren een hoog te van 130 m hebben gekregen indien hij was voltooid volgens het ontwerp van Rombouts. In het begin van de 18e eeuw hele I Lievens Maar In 1516 trad Rombouts II Kel dermans als bouwmeester op. Zijn in copie bewaard gebleven ontwerp voor de verdere op bouw van de Sint Lievens to ren kon echter door de slechte tijdsomstandigheden niet meer tot uitvoering komen. Na zijn dood in 1531 heeft men van de voltooiing definitief afgezien, want een viertal jaren later werden de klokken in een klok kenhuis met nooddak geplaatst. In deze vorm heeft Zierikzee de Monstertoren ongeveer 350 jaar gekend. De in 1619 door Van der Wil- lighe vervaardigde gravure naar het niet uitgevoerde ontwerp van de torenbekroning, heeft de herinnering aan die vermetele torenplannen steeds levendig ge houden. - traden de eerste tekenen van verval op aan de torenromp. Gebrek aan geld voor onder houd zal het noodzakelijk ge maakt hebben al het traceer- werk van de hoge blinde nissen en het beeldhouwwerk en de zwikken er boven, af te breken. Het verval ging echter door, zo dat in 1836 het dak met de klok- kestoel moest worden afgebro ken evenals grote gedeelten van de steunberen met de fraaie ninakels. De toren kreeg een le lijke houten kroonlijst, werd voorzien van een flauw hellend dak. In 1880 was de toestand zo slecht geworden dat algehele sloping werd overwogen, het geen gelukkig door Victor de Stuers werd voorkomen. Toegegeven, het is een klim om op de Sint 1 Monstertoren te komen, eenmaal boven wordt U beloond met een schitterend uitzicht over de stad binnen haar van oorsprong middeleeuwse belij ning. Poorten, wallen, daken en straten in vogelvlucht en daar omheen een wijds panorama van water en het groene Schouwse land. De toren kwam aan het Rijk eu werd door achitekt Margry in 1883 zo goed mogelijk opgeknapt. In de vensters van het torenpor- taal werden weer traceringen aangebracht, echter zonder be glazing. Gedurende een aantal jaren voor de tweede wereldoorlog werd andermaal een restauratie ondernomen, waarbij de toren weer in de steigers kwam te staan. Dit werk moest evenwel bij het uitbreken van de oorlog worden gestaakt. Nog in het laatste oorlogsjaar werd de to ren het doelwit van een artille riebeschieting. De zuidgevel met al het daar nog aanwezige oor spronkelijke beeldhouwwerk leed zware schade. Zo troffen de terugkerende in woners van Zierikzee in 1945 hun toren aan. Van het zo drin gend nodige herstel kon edhter nog niets komen, omdat de Rijksgebouwendienst de volks woningbouw wilde laten voor gaan. Plekje van de week: Het strand? zon- en zeeliefhebbers. Overdag langs praktisch verlaten Dat is in ieder geval te hopen een drukte van belang, ’s avonds strand, met hier en daar een sil- voor alle aanwezige strand-, gelegenheid voor een wandeling houetje langs de vloedlijn. Pas in 1957 waren de toestan den zodanig verbeterd, dat een algehele restauratie ondernomen kon worden. De gevaarlijke scheuren in de oostwand van de toren werden gedicht en het muurwerk versterkt door het aanbrengen van een aantal in gebrachte voorgespannen sta ven, zowel boven als opder de grote boogopening naar de voor malige kerk. De steunberen werden weer op de oorspronkelijke hoogte ge bracht zonder evenwel daarvóór weer de pinakels aan te bren gen, waarvan de vorm in de loop der tijden verloren was ge gaan. Het torenportaal verkreeg weer een beglazing nadat de ge noemde boog aan de oostzijde met een muur was dicht gemet seld. Het torendak werd -aan zienlijk hoger gemaakt dan «lat van voor de oorlog, maar van de reconstructie van het dak van 1535 werd afgezien omdat er toch geen klokken op te han gen waren. Een windvaan met scheepje naar een oud model, vormt thans de bekroning De >mvangrijke restauratiewerken Ifébben bijna 16 jaren in beslag genomen. Vauit het torenportaal gaan aan de noord- en zuidzijde wentel trappen omhoog, die tevens toe gang geven tot de beide hoger gelegen zalen. De trappen voe- verder naar de torentrans, men een onvergefelijk stad en eiland De meest imposante toren van Nederland wordt deze kolos van Schouwen-Duiveland wel ge noemd. En dit, hoewel hij nooit werd afgiebouwd! Het kwam niet verder dan de voet van een veel hoger bedoelde toren. Zo als het jaartal boven een der trapgangen in het torenportaal aangeeft, werd met de bouw in 1454 begonnen. Heel diep onder de grond - zo’n 7 a 8 m onder het terrein - wer den de eerste stenen gelegd op een houten roosterwerk zoals dat in die dagen te doen ge bruikelijk was. Helaas is niet bekend hoe men het snel toe vloeiende grondwater de baas is kunnen blijven in een bouw put die op de bodem minstens 25 x 25 m wijd moet zijn ge weest. De bouw van dit gewel dige fundament moet trouwens bijna 20 jaren in beslag hebben genomen en toen de architect van dit grootse werk, Andries I. Keldermans, stadsbouwmeester van Mechelen, de bouw op ho ge leeftijd overdroeg aan zijn - -■-’i i,.. ter bezichtiging opengesteld van 15 juni tot 30 augustus. Alleen voor groepen bestaat na 30 augustus gelegenheid de to ren te bezichtigen. Inlichtingen op het V.V.V.-kantoor. z

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1977 | | pagina 4