4 r Xi Grote verandering Stadsrechten Smalstad Wel en wee r R .,1 teil Ir van Brouwershaven". Henegouwen Zeeland en De kerk sefva- ivelin- elhoek i voor ijk. land, de stad te kopen, daar zij liever direkt onder de leg van de Nieuwe Waterweg in 1872 konden alle schepen weer direkt varen naar Rotterdam en in Brouwershaven maakte men het wrange gedichtje: ..Caland. gij grote man, gij hebt de Wa terweg gegraven, maar stak op idhuis Moord rijdag loten. nkelijk niging. uddorp ;bewij- bevindl Het if jndiget Het gé- publiei ng vai en het m Oud luddor; aat „D >rdring aat ui mstrui idoorns ’els eet verven, van tiging ir, be- kos- Hoek- Telef. ngd ui ten die a turn ing en n toe- rmaat- erland,. etslui- e van ;n van en. In en al- Del ta len. U I aan-j ncom- film- dia- door ril tot luizen. 17.00 Omstreeks 1820 kreeg de stad een nieuwe opbloei. Doordat het Goereese Gat dichtslibde, kon den de grote schepen Rotterdam niet meer bereiken. Ze voeren toen naar de reede van Brou wershaven waar ze gedeeltelijk gelost werden in lichters waar na dez.e de lading binnendoor naar Rotterdam vervoerden, ter wijl de zeeschepen die nu min der diep lagen buitengaats naar Rotterdam voeren. evenals I en een 1 stadje ch he: Kwade Vereni- w. Hel uurmo- kolonie pmeeu- igetatie die de zijn Er e wor-j izichter ?g 81 A broed- aar bo- elefoon bereid tonen, door maken kosten er per- te van n per- De bouw van de Brouwersdam tussen Scharendijke op Schou wen en Ouddorp op Goeree bracht weer grote verandering voor het stadje, dat altijd zo nauw betrokken is geweest by alles wat met de zee te maken had. De voor Brouwershaven weinig I enerverende 18e eeuw werd in 1763 onderbroken door de komst van een deftig heer, die zich in de stad vestigde en die een rijke I en bekwame geneesheer scheen te zijn: Dokter Johan Cato Ka- I merling. Door zijn innemend ge- dat moment de spa door het hart drag en zijn mensenkennis won hij ieders sympathie en zijn goe- goede omgangsvormen maakten I hem tot een huisvriend van de burgemeester en tenslotte tot de I echtgenoot van diens dochter I Krina. stoffen te de wortel en a.aarna in net tucn Middelburg opgesloten. 14 dagen met aan het eind paardenmarkt, lakenhallen, zoutketen en schu- I ren werden gebouwd, weer meer toeleggen op de vis serij, er werd veel nog gevan gen en voor gezoute garnalen bleek in Engeland een goede af zet te bestaan. Om meer werk gelegenheid te scheppen werd ook opgericht ed „Brouwersche I Inmakerij die vis, mosselen en gepelde garnalen inblikte. Het Tot grote schrik van iedereen I bleek echter dat de deftige dok- I ter een bedrieger en oplichter I was. zonder enige opleiding, met schenen moesten de vissers zich I valse papieren en zonder rijke I familie. Hij ontliep zijn straf niet en Abraham Magaris,, zó I heette de schelm, werd op 15 j november 1765 „zeer strengelijk met roeden gegeseld en met het dubbele zwaard gebrandmerkt" en daarna in het tuchthuis in In de zeventiger jaren van de 15e eeuw kreeg Brouwershaven stadsrechten, het officiële char ter is dus niet gevonden, maar blijkens de brief van 1477 waar- I in Maria van Bourgondië delen van Brouwershaven verkoopt aan Wolfert van Borselen spreekt men van de Stad Brou wershaven. Toen er dan ook steeds min der schepen op de reede ver- vergroting van de kerk, die in verschillende fasen tot stand kwam. Een belangrijke bron van inkomsten voor de kerk was de belasting op haring en bier. Het jaar 1545 werd een rampjaar, een grote brand ver woestte wel 300 huizen, het I grootste gedeelte van de stad. I en er kwam bovendien een I „kwade teelt", d.w.z. de haring- I van een een rood poeder dat gebruikt I meestoven. - X. -I de I een nieuwe vismarkt pellen van garnalen als huisar beid is ook na hel verdwijnen van de ..Inmakerij' lang een 1 bron van bijverdienste geweest voor veel Brouwse gezinnen. Ook de verscheping van grote hoeveelheden suikerbieten van uit de haven gaf aan veel men sen in het. najaar werk. De watersnoodramp van - fe bruari 1953 richtte ook hier gro te schade aan. De oude kern van het stadje, immers op dijken gebouwd, stond slechts één ge tij onder water, maar de omge ving en ook de kerk hadden van eb en vloed te lijden totdat het grote gat in de dijk bij de Schelphoek aan de zuidkant van het eiland in september 1953 was gedicht. 1957 was het jaar dat dg keersluis klaar kwam, die gesloten kon worden bij opko mende hoge stormvloeden. itiging uur. t een culier heer. Dit gebeurde, voor 12.000 ponden Vlaams of f 72.000,-, waarvan de Poorters i ook minstens f 32.000,- bi.jdroe- gen. Er kwam een vrije jaarmarkt i Haar vaders broer, Jan van I Beieren, betwistte haar die op- p ZZZZ, l._. volging daarin bijval verkrij- denstorm en van het gende van de Kabeljauwen. Het waS immers de tijd van de Hoek-se en Kabeljauwse twisten! werd om kwam uit meekrapplant, kleigronden van Schouwen- I nam toe en „ledige erven wer- Duiveland goed groeide. i den betimmert”. Deze voor- de eigenaars van de tollen. De welvaart van de-stad kwam spoed werd voortdurend be- belangrijke afzetmarkt I natuurlijk ook tot uiting in een dreigd door het water hetwelk 1 veel schade toebracht aan dij ken en havenhoofden. Toen i Brouwershaven in 1573 de zijde van de Prins van Oranje had gekozen, was het ook verplicht j een bijdrage te leveren aan de strijd op de Westerschelde. Na het geven van al die hulp en j nadat nog een som geld voor de oorlogsvoering was betaald. 1 evengroot als die van Veere, I verzochten de regeerders van Brouwershaven om ook stem recht te krijgen in de Staten van Zeeland, zoals die andere steden, waaronder ook Veere. Vooral door tegenwerking van Zierik- zee heeft Brouwershaven nooit i stemrecht gekregen en is dan I ook altijd een „smalstad" geble ven. Bij de aanval van de Span jaarden op het eiland in 1575. werd Brouwershaven snel ver- overd en weer werd de stad gro tendeels door brand verwoest. In het jaar van de geboorte van Jacob Cats, -in 1577, was de toestand er dan ook niet roos kleurig. Bij de opbouw kreeg men toestemming om verster kingen aan te leggen, tussen 1590 en '1641 legde men wallen aan en bouwde men vier grote en een kleine poort. In 1599 jaar kreeg het stad huis een nieuwe voorgevel. Hoe de oude gevel was is niet be kend, want -er bestaat geen af beelding van. Ook het gildewe- zen bloeide in de stad, er wa ren zeker 12 verschillende gilden zoals dat van de hoveniers, de kuipers (makers van vaten voor haring en meekrap), de wevers, scippers en zakkedragers. Gil- deborden versierden de kerk en elk gilde bad een kerkraam in I onderhoud. Nog steeds was de haringvanst erg belangrijk, want in 1672 was het voorgekomen datJ het rondom de ‘haven vol lag met haringtonnen. j werd er ti'oneerd. in 1830 werd het gat van tonnen voorzien i.c; kelijken. |W.. ...„„VVV die in de vette I vleeshuis. Het aantal inwoners Schouwen- I nam toe en betimmert". 1 werd Hoewel niet veel bijzonderhe den bekend zijn over het dage lijkse leven uit die tijd geeft een ordonnantie op de belastin gen van 1541 ons een beeld van de invoer via de haven: Franse- en Rijnwijnen, Engels- en Ham- burgsbier, fruit, vijgen, rozijnen, boter, kaas. touw, ijzer en ga rens, laken, fluweel en damast en IJsselsteen voor huizenbouw. Uitgevoerd werden haring, zout, meekrap en uien. Tot aan het eind van de 15e eeuw bereidde men zout door veen, wel derrie genoemd, van onder de dunne kleilaag te ste ken zowel binnen- als buiten dijks. Deze derrie werd verbrand en de as gekookt en ingedampt met zeewater. Dit laatste gebeurde in de zoutketen, die buiten het I dorp moesten staan vanwege het brandgevaar. Vanzelf werd het veen ook gedroogd en ge bruikt ais turf. Omdat door het vele steken van de derrie, voor al buitendijks, het gevaar be stond dat de dijken verzwakten, werd het in 1515 voorgoed ver boden'. Er werd toen veel ruw zout uit Frankrijk ingevoerd. In 1566. het jaar van de beel- t „smeek schrift der edelen”, stierf Maxi- miliaan van Bourgondië, Heer van Brouwershaven, met ach terlating van grote schulden, zodat ook de Heerlijkheid van Brouwershaven verkocht moest worden. De regeerders van de stad verzochten aan Koning I Philips II. als Graaf van Zee- Dit gaf direkt veel bezigheid in Brouwershaven, al in 1826 een reddingboot gesta- zee- tonnen voorzien om het binnenvaren te vergemak- Douanebeambten en Een nieuwe ramp volgde echter I loodsen deden hun intree, be- in de vorm van een grote wa- manningen van schepen die op tersnood in 1682, zeven polders meer wind of beter weer lagën liepen onder, de bruggen waren te wachten, brachten een bezoek kapot en de grachten verzand, aan de cafés waarvan er ten graat j Er volgden blijkbaar slechte ja- slotte een twintigtal waren. In kwamen, dan onder een parti- ren voor de stad wgnt omstreeks 1891 werd eén Coöperatieve 1730 werd vermeld dat de vis- Bcrging-Maatschappij opgericht serij weer toenam en in de jaren door een groot aantal vissers uit 1 1743 en 1744 kon de. wellicht verscheidene kustplaatsen, verwaarloosde, kerk worden grootste drukte van de zeevaart hersteld en werd ook het 'dak op de reede was toen echter al- verhoogd. I weer voorbij want door de aan- Dat het dorp al gauw tot bloei I wat in de zoutketen tot zuiver kwam blijkt uit het feit dat in I zout werd bereid. De meekrap, i 1396 alle schippers uit Brou- 1 wershaven vrijheid van tol kre gen in heel Holland en Zeeland tot in Heusden. want voor zo'n privileges moest de plaats zelf altijd een groot bedrag betalen aan.< Een belangrijke was Keulen, maar ook in En gelse havens en tot in de Oost zee kwamen de Brouwse sche pen. Internationale bekendheid kreeg Brouwershaven toen in 1426 een Engelse vloot van 24 schepen I 2900 man bij Den Osse aan wal zette om Jacoba van Beieren te helpen. Zy was haar vader op gevolgd als gravin van Holland, "ang^n^pèn'sterkTerug. Zeeland en Henegouwen en werd daarin gesteund door de Hoeken. ^7.

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1977 | | pagina 3