te Zierikzee gerestaureerd De Sint Lievens Monstertoren f IlH I I ti 'I I I na 15 jaar uit de steigers ri I -? M F II t< I I I 1 I 1 w o |B O i - I w 1 3 I l i ■si. tl v Mi 1 fe -■ K. ■f yi® I SCHOUWENS BADCOURANT PAGINA 8 Verval in 18e eeuw Artilleriebeschieting jaren Hoger torendak Niet toegankelijk Fraai gerestaureerd Een kijkje in de ontvangsthal vanaf een der balustraden. J. M. J. LOKKER. copie bewaard gebleven ont werp voor de verdere opbouw van de Sint Lievenstoren kon echter door de slechte tijdsom standigheden niet meer tot uit voering komen. Na zijn dood in 1531 heeft men van de voltooi ing definitief afgezien, want een viertal jaren later werden de klokken in een klokkenhuis met nooddak geplaatst. In deze vorm heeft Zierikzee de Monstertoren ongeveer 350 jaar gekend. ven. Aan de beeldhouwer Claus is opgedragen een kunstwerk te maken, dat in het torenportaal voor deze muur zal worden ge plaatst .Het is thans nog niet gereed. Fantastische tekening De in 1619 door Van der Wil- lighe vervaardigde gravure naar het niet uitgevoerde ontwerp van de torenbekroning, heeft de herinnering aan die vermetele torenplannen steeds levendig gehouden. Zoals Haakma Wa- genaar na een jarenlange studie heeft aangetoond, zou deze to ren een hoogte van 130 meter hebben gekregen, indien hij vol tooid was volgens het ontwerp van Rombouts. Diens fantasti sche tekening werd door Haak ma Wagenaar vertaald in voor onze tijd begrijpelijke vóór- en zijaanzichten, waarbij hij zich zeer sterk ook in de waarschijn lijk bedoelde fragiele construc tie van de geheel in natuursteen uit te voeren spits heeft ver diept. Zijn fraaie reconstructie- tekeningen werden indertijd in het stadhuis van Zierikzee ten toongesteld en velen zullen daarbij onder de indruk geko- Op initiatief van de Rijksge- bouwendienst is een overeen komst tussen de Hervormde Ge meente, de gemeente Zierikzee en het Rijk, waarbij door de eerste het terrein rond de toren aan het Rijk werd overgedra gen, terwijl de Rijksgebouwen- dienst voor een passende aan- leg zorg droeg. Als tegenpresta- Eén probleempje is er nog wel: in de toren ontbreekt toiletac- comodatie en daarom is „Do meinen” nog niet bereid de to ren open te stellen voor het pu bliek. Dit „toilet-probleempje” zal echter, vooral door invloed van de gemeente, wel (spoedig?) opgelost worden. Volledigheidshalve kan nog her innerd worden aan het feit dat het oude kerkgebouw, waarvan het schip uit 1455 en het koor uit 1478 dateerde, in 1832 is ver brand en in 1848 door de hui dige Nieuwe Kerk in late Em- pire-stijl werd vervangen. Deze brand betekende voor de stad en voor de kerk een zwaar ver lies, want deze enorme kerk moet zeer fraai geweest zijn en o.a. merkwaardig om de beide flankeertorentjes naast het koor die, zoals Van Agt heeft veron dersteld. in aanleg nog uit 1048 en in opbouw uit 1151 zouden hebben gedateerd. In 1048 zou op de plaats van het latere koor een veelhoekige kapel hebben gestaan naar het model van de kapel op het Valkhof in Nijme gen en de Pfalzkapel in Aken. De beide genoemde flankeerto rentjes hiervan waren tot 1832 bewaard gebleven. Het zou te wensen zijn dat een opgraving op het plein voor de Nieuwe Kerk de juistheid van de hypo these zou kunnen bex estigen. men zijn van deze interessante studie. Gedurende een aantal voor de tweede wereldoorlog werd andermaal een restauratie ondernomen, waarbij de toren weer in de steigers kwam te staan. Dit werk moest evenwel bij het uitbreken van de oorlog worden gestaakt. Nog in het laaste oorlogsjaar werd de toren het doelwit van een artillerie beschieting. De zuidgevel, met al het daar nog aanwezige oor spronkelijke beeldhouwwerk, leed zware schade. Zo troffen de terugkerende bewoners van Zierikzee in 1945 hun toren aan. Van het zo dringend nodige her stel kon echter nog niets komen, omdat de Rijksgebouwdienst de volkswoningbouw wilde laten voorgaan. Pas in 1957 waren de toestanden zodanig verbeterd, dat een al gehele restauratie ondernomen kon worden. Het werk werd in regie opgedragen aan de firma Versluys te Middelburg. Vele honderden kubieke meters met sel- en natuursteenwerk zijn daarbij vernieuwd, terwijl de gevaarlijke scheuren in de oost- wand van de toren werden ge dicht en het muurwerk ver sterkt door het aan brengen van een aantal ingebrachte voorge spannen staven, zowel boven als onder de grote boogopening naar de voormalige kerk. De steun beren werden weer op de oor spronkelijke hoogte gebracht, zonder evenwel daarvóór weei’ de pinakels aan te brengen, waarvan de vorm in de loop der tijden verloren was gegaan. Het torenportaal verkreeg weer een beglazing, nadat de genoemde boog aan de oostzijde met een muur was dicht gemetseld. Het grote voordeel van deze afslui- ting is, dat weer en wind voort aan het natuursteenwerk van het interieur niet meer kunnen aantasten, terwijl bovendien voor de bezoekers van de toren een aangenamer ruimte is ver kregen. De afsluitende muur naar de kerkzijde is wit gepleisterd, om zoveel mogelijk de suggestie van van wijdheid en ruimte te ge in het begin van de 18e eeuw traden de eerste tekenen van verval op aan de torenromp. Gebrek aan geld voor onder houd zal het noodzakelijk ge maakt hebben al het tracëer- werk van de hoge blinde nissen en het beeldhouwwerk en de zwikken er boven af te breken. Het verval ging echter door, zo dat in 1836 het dak met de klok- kestoel moest worden afgebro ken, evenals grote gedeelten van de steunberen mei de fraaie pi nakels. De toren kreeg een le lijke houten kroonlijst, werd voorzien van een flauw hellend dak. In 1880 was de toestand zó slecht geworden,, dat algehele slopin g werd overwogen, het geen gelukkig door Victor de Stuers werd voorkomen. De to ren kwam aan het Rijk en werd door architect Margry in 1883 zo goed mogelijk opgeknapt. In de vensters van het torenpor taal werden weer traceringen aangebracht, echter zonder be glazing. Vanuit het torenportaal gaan aan de noord- en zuidzijde wen teltrappen omhoog, die tevens toegang geven tot de beide ho ger gelegen zalen, waar wellicht in de toekomst kleine tentoon stellingen gehouden zouden kun nen worden. De trappen voeren verder naar de torentrans, van waar men een onvergetelijk uit zicht over stad en eiland heeft. Het torendak werd aanzienlijk hoger gemaakt dan dat van voor de oorlog, maar van de recon structie van het dak van 1535 werd afgezien omdat er toch geen klokken op te hangen wa ren. Een windvaan met scheepje naar een oud model, vormt thans de bekroning. De omvangrijke restauratiewer ken hebben bijna zestien jaren in beslag genomen. Vermeld dient nog te worden, dat aan de toren geeen zand steen verwerkt mocht worden, zodat, in overleg met Monumen tenzorg. de keuze viel op basalt- lavasteen. Deze werd betrokken van de firma Matthias Luxem in Mayen, terwijl de firma Tim merman te Nieuwerkerk voor het overige natuursteenwerk zorgde en de firma Jobse te Middelburg voor het lei- en loodgieterswerk. De meest imposante toren van Nederland wordt deze kolos van Schouwen-Duiveland wel ge noemd. En dit, hoewel hij nooit werd afgebouwd! Het kwam niet verder dan de voet van een veel hoger bedoelde toren. Zo als het jaartal boven een der trapopgangen in het torenpor taal aangeeft, werd met de bouw in 1454 begonnen. Heel diep onder de grond - zo’n zeven a acht meter onder het terrein - werden de eerste ste nen gelegd op een houten roos terwerk, zoals dat in die dagen te doen gebruikelijk was. Helaas is niet bekend hoe men het snel toevloeiende grondwater de baas is kunnen blijven in een bouw put, die op de bodem minstens 25 bij 25 meter wijd moet zijn geweest. De bouw van dit ge weldig fundament moet trou wens bijna twintig jaren in be slag hebben genomen en toen de architect van dit grootse werk, Andries I. Keldermans, stadsbouwmeester van Meche len, de bouw op hoge leeftijd overdroeg aan zijn zoon Antho- nis I in 1580, zal de toren niet hoger dan tot de eerste verdie ping gereikt hebben. Maar in 1506 was het werk tot de eerste omgang voltooid, zoals een schilderij uit dit jaar, dat nu de benedenzaal van het stadhuis siert, duidelijk te zien geeft. In 1516 trad Rombouts II Kelder mans als bouwmeester opZijn in tie bood de gemeente het onder houd aan en toren met omge ving staan en liggen er thans perfect bij. Een vijftienjarige restauratie werd succesvol be kroond en de oplevering van de toren was een heel bijzondere dag voor Schouwen-Duiveland in het algemeen en Zierikzee in het bijzonder. De fraai gerestau reerde torenwanden weten - on der het wisselend spel van de Schouwse luchten - elke toe schouwer te boeien. i ■X a 'A- v er ss X i

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1973 | | pagina 8