SPEED RACEN
Boetiek
4
5
Kapsalon ..(ora
Horloger
Juwelier
vijverberg - ouwerkerk
.Johnson
I7
JUWELEN IN HAAMSTEDE
om
STUDIO AMFORA
RENESSE
Watersport- en caravanbedrijf
Uw adres voor
gebakken paling en tong
HOTEL - CAFÉ RESTAURANT
Mevrouw N. C. HANSE
Bloedkoraal
Paarlen
horloges
Zilveren
souvenirs
Gouden
sieraden
WMF
Luxe artikelen
sieraden
Moderne
horlogebanden
sluitingen
Tevens uw adres voor Polaroid en Rodenstock zonnebrillen
Complete
geluidsinstallatie
Zuidstraat 13-15 - (gemeente Duiveland)
Granaat I
r
souvenirlepels
Noordstraat 14 - Haamstede - Telefoon (01115) 1532
I
I Zenith
27^?'
Oud Zeeuwse WalhOUt
sluitingen/' KELTUM
SEIKO horloges
-
SCHOUWENS BADCOURANT PAGINA 9
•i
Te koop:
kunnen
Internationale
Hogeweg 26 Burgh-Haamstede - tel. 01115 - 1328
voor de aparte
coiffure en
vlotte bediening
Alleen volgens afspraak
ideaal geschikt voor
campingterrein.
W. DE JONG - REEUWIJK
Telefoon (01829) 2517
Breng de factoren water en snel
heid onder één noemer en men
kan genieten van een geweldig
schouwspel, nl. het schouwspel
van kleine, felgekleurde bootjes,
die - eerder glijdend dan varend
- voortjagen met een witte
schuimstreep achter hun kracht
bron de buitenboordmotor,
waarin de techniek vele tien
tallen paardekrachten heeft sa
mengebald.
Met zijn voet op het gaspedaal
zet de speedbootcoureur, net als
bij de auto’ de p.k.’s om in snel
heid. Hij draagt een grote helm
met gezichtsbeschermer en over
zijn overall draagt hij een stevig
zwemvest. Want er kan van al
les gebeuren. Het wateropper
vlak is een grillig parcours. Wie
ooit een pijnlijke smak maakte
op het water van een zwembad,
kan zich voorstellen wat een
ploffer de speedbootcoureur te
wachten staat als hij bij hoge
snelheid uit zijn vaartuigje ge
slingerd zou worden. Gelukkig
gebeurt het maar zelden, maar
de kans is er altijd. Eén kleine
misrekening, één even onder
schatte verraderlijke dwarsgolf
kan fataal zijn.
Gesteld datHoe gaat het
dan verder met de boot, die dan
plotseling de dwingende handen
aan het kleine ronde stuur mist?
Raast het vaartuig dan voort,
als een stuurloos projectiel? Dat
gevaar zou bestaan, als niet de
Union Internationale Motonau-
tique (de overkoepelende inter
nationale speedboot-sportorga-
nisatie) een dwingende veilig
heidsmaatregel had voorgeschre
ven. Geen coureur zal namelijk
starten, als aan zijn overall niet
een kortsluitschakelaar beves
tigd is, die rechstreeks is ver
bonden met de motor. Wordt hij
dus onverhoopt uit zijn boot ge
slingerd, dan valt de motor on
middellijk stil
Uit een dergelijk detail mag blij
ken dat de beoefenaren van het
speedbootracen (ook wel ge
noemd „outboardracen”), zich
wel degelijk bewust zijn van de
geweldige krachten waarmee zij
de strijd aanbinden. Aan veilig
heid wordt bij deze sport bij
zonder veel aandacht besteed.
En met reden!
Uit de letters op de flanken van
de wedstrijdboten leiden inge
wijden zonder moeite het gebe
zigde motorvermogen en de
klasse af. Een speedboot die de
letters OC draagt, vaart in de
renklasse met een motor van
350-500 cc cylinderinhoud; ON
is in dezelfde klasse, met een
motorinhoud van 1500-2000 cc.
In de sportklasse dragen de bo
ten alle de letters S. SA bete
kent 175-250 cc; SB 250-350 cc;
SN 1500-2000 cc. etc., terwijl de
klasse voor rubberboten ken
baar is aan de letter C, maar be
grensd is tot 850 cc.
Voor zover er speedbootcoureurs
aan het werk zijn, die verstand
van zaken hebben en die, door
-'J°r”>SOr,
i
nen, is er geen vuiltje aan de
lucht voor de overige water
sporters.
Vaak echter worden de stranden
geplaagd door „coureurs’’ die
dicht onder de kust komen met
hun snelle boten en in (gelukkig
goed aflopende) scherpe bochten
hun kunsten komen tonen, vaak
net vóór zwemmers of zeilboten
langs.
Meestal zijn deze „coureurs” uit
gerust met een zeer minieme er
varing op dit gebied. Hun ver
maak bestaat er in, hun bra-
vourgevoelens te tonen door
snelheden en levensgevaarlijke
capriolen, evenwel zonder de
noodzakelijke veiligheidsmaat
regel die hiervóór werd ge
noemd. Wanneer een dergelijke
gelegenheidscoureur eens uit
zijn boot zou vallen, valt zijn
vaartuig niet te stoppen en zijn
overmoedigheid kan dan ern
stige gevolgen hebben.
Dit vraagstuk wordt ook in het
Deltagebied steeds nijpender. De
speedbootracers vallen namelijk
niet onder het „verkeersregle
ment" voor de binnenscheep
vaart. Daarom zijn de afgelopen
zomer (naar aanleiding van en
kele ongelukken) vragen aan de
orde gekomen als: Is een schul
dige aan te wijzen wanneer twee
speedboten tegen elkaar varen.
Zo ja, op grond waarvan moet
die door een rechter veroordeeld
worden? Wanneer bv. een zwem
mer wordt overvaren, is er dan
sprake van een „verkeersmis-
drijf” of van „doodslag”?
Dit zijn vragen waarover de A.
N.W.B. zich al enige tijd buigt,
zonder een aanvaardbare oplos
sing te vinden. Wel worden vei
ligheidsvoorschriften overwogen
maar de vraag is hoe die zo
doeltreffend mogelijk
wordgn vastgesteld.
Zo ziet men: elke medaille heeft
zijn keerzijde. Toch zullen na de
voltooiing van het Deltaplan drie
grote binnenmeren ontstaan, nl.
Oosterschelde, Grevelingenbek-
ken en Haringvliet, die t.z.t. nóg
intensiever voor watersport -
ook speedbootracen - zullen ge
bruikt worden en daardoor het
toneel kunnen worden van aan
varingen of overvaringen. Want
het water is nu eenmaal onver
murwbaar voor wie er als een
bliksemschicht overheen wil flit
sen.
Bij de U.I.M. aangesloten speed
bootcoureurs kennen evenwel
hun wendbare vaartuigjes, ze
wetén van wanten en ze ken
nen hun verantwoordelijkheden
tegenover de andere „waterge-
bruikers”.
Hun bootjes razen over het wa
ter, zo snel als auto’s over een
verkeersweg. Maar het water
levert zijn eigen wispelturi-ge
tegenspel. En daarin schuilt de
uitdaging die speedbootcoureurs I
in onderlinge wedijver graag
aanvaarden. Vraag hen niet
waarom, want ze weten het niet.
Het is een soort boze geest die I
hun lidmaatschap van de Union ze dwingt. Het is een soort be-
Motonautique, zetenheid, die ze niet kunnen I
hun verantwoordelijkheden ken- verklaren. 1
RING 29 - NOORDWELLE
Telefoon (01116) 435