SPEED RACEN Boetiek 4 5 Kapsalon ..(ora Horloger Juwelier vijverberg - ouwerkerk .Johnson I7 JUWELEN IN HAAMSTEDE om STUDIO AMFORA RENESSE Watersport- en caravanbedrijf Uw adres voor gebakken paling en tong HOTEL - CAFÉ RESTAURANT Mevrouw N. C. HANSE Bloedkoraal Paarlen horloges Zilveren souvenirs Gouden sieraden WMF Luxe artikelen sieraden Moderne horlogebanden sluitingen Tevens uw adres voor Polaroid en Rodenstock zonnebrillen Complete geluidsinstallatie Zuidstraat 13-15 - (gemeente Duiveland) Granaat I r souvenirlepels Noordstraat 14 - Haamstede - Telefoon (01115) 1532 I I Zenith 27^?' Oud Zeeuwse WalhOUt sluitingen/' KELTUM SEIKO horloges - SCHOUWENS BADCOURANT PAGINA 9 •i Te koop: kunnen Internationale Hogeweg 26 Burgh-Haamstede - tel. 01115 - 1328 voor de aparte coiffure en vlotte bediening Alleen volgens afspraak ideaal geschikt voor campingterrein. W. DE JONG - REEUWIJK Telefoon (01829) 2517 Breng de factoren water en snel heid onder één noemer en men kan genieten van een geweldig schouwspel, nl. het schouwspel van kleine, felgekleurde bootjes, die - eerder glijdend dan varend - voortjagen met een witte schuimstreep achter hun kracht bron de buitenboordmotor, waarin de techniek vele tien tallen paardekrachten heeft sa mengebald. Met zijn voet op het gaspedaal zet de speedbootcoureur, net als bij de auto’ de p.k.’s om in snel heid. Hij draagt een grote helm met gezichtsbeschermer en over zijn overall draagt hij een stevig zwemvest. Want er kan van al les gebeuren. Het wateropper vlak is een grillig parcours. Wie ooit een pijnlijke smak maakte op het water van een zwembad, kan zich voorstellen wat een ploffer de speedbootcoureur te wachten staat als hij bij hoge snelheid uit zijn vaartuigje ge slingerd zou worden. Gelukkig gebeurt het maar zelden, maar de kans is er altijd. Eén kleine misrekening, één even onder schatte verraderlijke dwarsgolf kan fataal zijn. Gesteld datHoe gaat het dan verder met de boot, die dan plotseling de dwingende handen aan het kleine ronde stuur mist? Raast het vaartuig dan voort, als een stuurloos projectiel? Dat gevaar zou bestaan, als niet de Union Internationale Motonau- tique (de overkoepelende inter nationale speedboot-sportorga- nisatie) een dwingende veilig heidsmaatregel had voorgeschre ven. Geen coureur zal namelijk starten, als aan zijn overall niet een kortsluitschakelaar beves tigd is, die rechstreeks is ver bonden met de motor. Wordt hij dus onverhoopt uit zijn boot ge slingerd, dan valt de motor on middellijk stil Uit een dergelijk detail mag blij ken dat de beoefenaren van het speedbootracen (ook wel ge noemd „outboardracen”), zich wel degelijk bewust zijn van de geweldige krachten waarmee zij de strijd aanbinden. Aan veilig heid wordt bij deze sport bij zonder veel aandacht besteed. En met reden! Uit de letters op de flanken van de wedstrijdboten leiden inge wijden zonder moeite het gebe zigde motorvermogen en de klasse af. Een speedboot die de letters OC draagt, vaart in de renklasse met een motor van 350-500 cc cylinderinhoud; ON is in dezelfde klasse, met een motorinhoud van 1500-2000 cc. In de sportklasse dragen de bo ten alle de letters S. SA bete kent 175-250 cc; SB 250-350 cc; SN 1500-2000 cc. etc., terwijl de klasse voor rubberboten ken baar is aan de letter C, maar be grensd is tot 850 cc. Voor zover er speedbootcoureurs aan het werk zijn, die verstand van zaken hebben en die, door -'J°r”>SOr, i nen, is er geen vuiltje aan de lucht voor de overige water sporters. Vaak echter worden de stranden geplaagd door „coureurs’’ die dicht onder de kust komen met hun snelle boten en in (gelukkig goed aflopende) scherpe bochten hun kunsten komen tonen, vaak net vóór zwemmers of zeilboten langs. Meestal zijn deze „coureurs” uit gerust met een zeer minieme er varing op dit gebied. Hun ver maak bestaat er in, hun bra- vourgevoelens te tonen door snelheden en levensgevaarlijke capriolen, evenwel zonder de noodzakelijke veiligheidsmaat regel die hiervóór werd ge noemd. Wanneer een dergelijke gelegenheidscoureur eens uit zijn boot zou vallen, valt zijn vaartuig niet te stoppen en zijn overmoedigheid kan dan ern stige gevolgen hebben. Dit vraagstuk wordt ook in het Deltagebied steeds nijpender. De speedbootracers vallen namelijk niet onder het „verkeersregle ment" voor de binnenscheep vaart. Daarom zijn de afgelopen zomer (naar aanleiding van en kele ongelukken) vragen aan de orde gekomen als: Is een schul dige aan te wijzen wanneer twee speedboten tegen elkaar varen. Zo ja, op grond waarvan moet die door een rechter veroordeeld worden? Wanneer bv. een zwem mer wordt overvaren, is er dan sprake van een „verkeersmis- drijf” of van „doodslag”? Dit zijn vragen waarover de A. N.W.B. zich al enige tijd buigt, zonder een aanvaardbare oplos sing te vinden. Wel worden vei ligheidsvoorschriften overwogen maar de vraag is hoe die zo doeltreffend mogelijk wordgn vastgesteld. Zo ziet men: elke medaille heeft zijn keerzijde. Toch zullen na de voltooiing van het Deltaplan drie grote binnenmeren ontstaan, nl. Oosterschelde, Grevelingenbek- ken en Haringvliet, die t.z.t. nóg intensiever voor watersport - ook speedbootracen - zullen ge bruikt worden en daardoor het toneel kunnen worden van aan varingen of overvaringen. Want het water is nu eenmaal onver murwbaar voor wie er als een bliksemschicht overheen wil flit sen. Bij de U.I.M. aangesloten speed bootcoureurs kennen evenwel hun wendbare vaartuigjes, ze wetén van wanten en ze ken nen hun verantwoordelijkheden tegenover de andere „waterge- bruikers”. Hun bootjes razen over het wa ter, zo snel als auto’s over een verkeersweg. Maar het water levert zijn eigen wispelturi-ge tegenspel. En daarin schuilt de uitdaging die speedbootcoureurs I in onderlinge wedijver graag aanvaarden. Vraag hen niet waarom, want ze weten het niet. Het is een soort boze geest die I hun lidmaatschap van de Union ze dwingt. Het is een soort be- Motonautique, zetenheid, die ze niet kunnen I hun verantwoordelijkheden ken- verklaren. 1 RING 29 - NOORDWELLE Telefoon (01116) 435

Krantenbank Zeeland

Schouwen's Badcourant | 1971 | | pagina 9