EEN VOLLEDIGE INZET Na een avondje uit op 31 januari was Teun Dorst 's nachts om twee uur naar bed gegaan. Later die nacht om ongeveer kwart voor vier werd hij door burgemeester Bolman uit bed gebeld. Vanwege het hoge water moest Teun samen met zijn vader en broer Ar1e zandzakken rijden. De familie Dorst had toen drie vracht wagens. Met twee daarvan reden ze naar de watertoren om daar te zamen met de brandweer zandzakken te vullen. Onderweg werden de benodigde zakken bij aardappelhandelaar Jac. Kooljman opge haald. Vanwege de wind was het bijna niet mogelijk om de zakken te vullen met zand. Na toch nog wat los zand te hebben opgeladen, ging de tocht naar de Buitendijk 1n Strijensas. Daar werden op plaatsen waar het water hoog stond zandzakken gelegd. Dit was door de harde wind geen eenvoudig karwei. Gedurende deze werk zaamheden was Teun zich nog niet bewust van de rampzalige ge beurtenissen die toen plaatsvonden. 'Dat was maar goed ook', zo herinnert hij zich nu, 'omdat we 1n die vroege morgen al veel hadden meegemaakt en zo toch het hoofd koel konden houden om onze werkzaamheden te verrichten'. Toen na enige tijd het water 1n Strijensas ging zakken, dacht Iedereen dat het grootste gevaar geweken was. Teun hoorde nog Iemand aankondigen dat hij naar huls ging, 'de koeien melken, want 1k ben toch al veel te laat'. Meer mensen gingen naar huis met de gedachte dat het gevaar voorbij was. Achteraf bleek dat een dijk was doorgebroken 1n de Marlapolder. Ook aan de andere kant van de Buitendijk, richting Numansdorp, waren de dijken doorgebroken. Daardoor was in Strijensas het water gaan zak ken. Om een uur of zeven kwam de melding dat de dijken elders door gebroken waren en er mensen 1n nood waren, die gered moesten worden. Iemand van de gemeente - volgens Teun was dit waar schijnlijk gemeente-architect Van Overbeeke - stuurde een bus van Groeneveld om de mensen in nood op te halen. Ook stuurde hij Teun met zijn vrachtwagen geladen met zandzakken om een eventueel gat 1n de dijk dicht te maken. Met de bus en de vrachtwagen werd geprobeerd de Buitendijk uit te rijden. Het lukte niet. Arie Dorst laadde daarom in Strijensas een boot op zijn wagen en ging met enige brandweerlieden via Strijen naar 55

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1993 | | pagina 29