6. HOE HET IN GIESSENDAM VERDER GING We keren terug naar het gat op de Kaai. Nadat de zolderschuit daar tot zinken was gebracht, werden de door de rijswerkers gemaakte zinkstuklcen, ver zwaard met zandzakken en basaltkeien, afgezonken. Daar bovenop werd een grote hoeveelheid klei gestort. Urenlang reden de vrachtwagens af en aan en werd er met kruiwagens klei gereden, totdat het gat weer afdoende was dicht gemaakt, en er geen water meer door kwam. De meeste klei voor het dicht maken van de stroomgaten werd gehaald bij het zogenaamde 'dijksie', dat officieel 'Nieuwe dijk' heette. Deze kleine hulpdijk lag op de plaats waar nu de Talmastraat is tot aan Buitendams, iets ten westen van de Hagibrug. Hij kon dienst doen als waterkering om de dorpskom van Giessendam en Neder- Hardinxveld bij hoog water te beschermen. In deze hulpdijk was een keer- sluisje. Dit sluisje bestond uit twee sluisdeuren, die bij hoog water konden worden dichtgedraaid om het water te keren. Na het gereedkomen van de rijksweg had het keersluisje als waterkering geen functie meer en werden de deuren verwijderd. Ook de hoge muren waar de deuren tussen hingen werden voor een groot deel gesloopt. De restanten van dit keersluisje zijn vanaf de Hagibrug nog te zien. 21 Het dijksie met keersluis welke werd afgegraven om het gat te dichten.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1993 | | pagina 12