6. HOE HET IN GIESSENDAM VERDER GING
We keren terug naar het gat op de Kaai. Nadat de zolderschuit daar tot zinken
was gebracht, werden de door de rijswerkers gemaakte zinkstuklcen, ver
zwaard met zandzakken en basaltkeien, afgezonken. Daar bovenop werd een
grote hoeveelheid klei gestort. Urenlang reden de vrachtwagens af en aan en
werd er met kruiwagens klei gereden, totdat het gat weer afdoende was dicht
gemaakt, en er geen water meer door kwam. De meeste klei voor het dicht
maken van de stroomgaten werd gehaald bij het zogenaamde 'dijksie', dat
officieel 'Nieuwe dijk' heette. Deze kleine hulpdijk lag op de plaats waar nu
de Talmastraat is tot aan Buitendams, iets ten westen van de Hagibrug. Hij
kon dienst doen als waterkering om de dorpskom van Giessendam en Neder-
Hardinxveld bij hoog water te beschermen. In deze hulpdijk was een keer-
sluisje. Dit sluisje bestond uit twee sluisdeuren, die bij hoog water konden
worden dichtgedraaid om het water te keren. Na het gereedkomen van de
rijksweg had het keersluisje als waterkering geen functie meer en werden de
deuren verwijderd. Ook de hoge muren waar de deuren tussen hingen werden
voor een groot deel gesloopt. De restanten van dit keersluisje zijn vanaf de
Hagibrug nog te zien.
21
Het dijksie met keersluis welke werd afgegraven om het gat te dichten.