uitloper in de polder achter de Schouwse dijk, werd
van het l.s.-net Schuddebeurs geïsoleerd.
Ook in het district Brouwershaven kon thans
begonnen worden met het weghalen van meters uit
ondergelopen woningen. Bij al dit werk ondervond
districtsmonteur Kloet zeer veel medewerking van
de burgemeester van Brouwershaven. Een gemeente
werkman en een grondwerker werden te zijner be
schikking gesteld.
Bij een inspectie op 13 Februari bleek, dat de
transformator in het station Waterleiding-Zierikzee
onder water was geweest. De gehele inrichting
werd in de volgende dagen gedemonteerd.
Bij de springvloed van 16 Februari werd ca.
40 cm water in het schakelstation Hogemolenstraat
verwacht, en bij ongunstige wind kon dit 120-140 cm
worden. Hier moesten dus zo spoedig mogelijk maat
regelen worden getroffen. Voor de deuren werden
muurtjes gemetseld tot een hoogte van 3.50 N.A.P.
en 2 pompen werden geplaatst.
Op 13 Februari werd bekend gemaakt, dat de
bevolking van Zierikzee in versneld tempo moest
evacueren. Slechts 1000 a 1500 personen mochten
in de stad achterblijven.
Inmiddels was een noodaggregaat van 100 kVA,
via Scharendijke, in Haamstede aangekomen en op
14 Februari te 16.30 uur in bedrijf genomen. Hierop
waren de l.s.-netten Haamstede en Burgh aange
sloten en over de h.s.-kabel werd naar Westen-
schouwen gevoed. Het noodziekenhuis in de z.g.
„Schouwse Boer" werd eveneens via de h.s.-kabel
aangesloten, zodat deze gehele westhoek weer van
licht was voorzien tot en met de vuurtoren. Doch
dit was niet genoeg, er werd nog meer van de
P.Z.E.M. gevraagd. De aannemer Volker-Sliedrecht
vroeg om stroomlevering op alle punten van Schou-
wen-Duiveland, t.b.v. het dijkherstel. Voorlopig was
de h.s.-verbinding met westelijk Schouwen echter
nog onbruikbaar en met de weinige middelen die ons
personeel ter beschikking stonden, was het welhaast
onmogelijk deze kabel weer bedrijfsklaar te maken.
Transportmiddelen en duikers waren hier nodig, dan
zou men kunnen trachten de kabels boven water te
brengen en door te lassen bij de diverse transfor
matorstations. Zo stond b.v. in station den Osse
\y2 m water.
Bij een bespreking met de Marine-commandant
over eventuele nodige militaire hulp na 17 Februari,
de datum waarop de militairen zouden vertrekken,
verzocht Ir Beun om beschikbaarstelling van 2 dui
kers, een zolderschuit en een dukw voor reparaties
aan de h s.-kabel naar Renesse. Hierop volgde nog
een bespreking met de Amerikaanse commandant
der dukws, welke naar Duitsland zouden vertrekken,
als de militaire bijstand op 17 Februari te 6 uur
's morgens beëindigd werd. Deze zag het grote nut
van de dukws op Schouwen, doch kon dit slechts
toestaan met machtiging van de Amerikaanse bevel
hebber in Europa; dit moest door de Nederlandse
regering bij de betreffende instanties worden aan
gevraagd. Vanuit Middelburg werden direct de
nodige stappen hiertoe ondernomen. De Griffier der
Provinciale Staten, de bevelhebber van de 3e mili
taire afdeling in 's-Hertogenbosch, kolonel Warga,
en Dr Cramer, directeur-generaal van de Energie
voorziening, verleenden hierbij direct medewerking.
De Marine-commandant wilde trachten de duikers
na 1 7 Februari in Zierikzee te behouden, terwijl van
P.Z.E.M.-zijde een gelijk verzoek aan de Comman
dant Zeemacht Nederland te Den Helder, telegrafisch
werd verzonden.
Alles mocht niets baten; het marinepersoneel en
dukws vertrokken op de vastgestelde dag. Er was
nog slechts hoop, dat enkele terug zouden komen.
Zo waren er honderden problemen op te lossen.
Brouwershaven was momenteel aanvoerhaven voor
Zierikzee, en voorts Scharendijke. Zierikzee was
slechts voor kleine schepen met geringe diepgang te
bereiken.
Grote moeilijkheden werden ondervonden bij de
huisvesting van vreemde werkkrachten. Hiervoor
werd tenslotte een woonark met 10 slaapplaatsen
gehuurd. Een kok ging vanuit Middelburg mee, en
daar werd ook de woonark van matrassen, bedde-
goed, servies en een electrische kookinstallatie voor
zien. In overleg met de havenmeester van Zierikzee
werd hiervoor een aanlegplaats gevonden, en op 24
Februari werd de woonark „Eisenhower" hierheen
gesleept. In verband met de ondiepe vaargeul moest
de ark tussen 10 en 11 uur de haven worden binnen
gesleept. Direct werd een aansluiting op ons l.s.-net
gemaakt, en Mevrouw Beun regelde de zaak, wat
voeding en ligging betreft.
De inrichting van de stations Zelke en Grasdro
gerij werden op 16 Februari gedemonteerd en ter
revisie verzonden. In Schuddebeurs woonden nog
enkele gezinnen. T.b.v. hen werd op Dinsdag 17
Februari om. 13.30' uur het net weer gedeeltelijk onder
spanning gezet. Op 18 Februari om 11.45 uur geraak
te het noodaggregaat te Haamstede defect. Direct
werd contact opgenomen met de Kromhout-Fabrie
ken te Amsterdam en de volgende dag kwamen per
vliegtuig de nieuwe onderdelen naar Haamstede.
Vier dagen later moest de generator nogmaals
buiten bedrijf worden gesteld. Telefonisch werden
de benodigde onderdelen besteld, doch deze waren
niet direct beschikbaar. Eerst op 25 Februari te
19.30 uur kon het aggregaat weer in bedrijf worden
genomen.
Gelukkig kwamen enkele dukws terug naar
Schouwen. De Amerikaanse majoor Murse had
van het geallieerde hoofdkwartier te Heidelberg,
vergunning gekregen met 16 dukws, voor Schouwen,
Duiveland en Tholen tezamen, achter te blijven. Na
revisie in Steenbergen en enigszins vertraagd i.v.m.
de bres in de betonweg nabij St. Philipsland, kwamen
de dukws, bemand met Nederlandse militairen, terug.
Twee daarvan werden aan de P.Z.E.M. toegewezen.
Inmiddels werd verder gegaan met het herstel
van de l.s.-netten in Zierikzee, Burgh en Haamstede.
Apparatuur en meters werden uit het overstroomde
gebied weggenomen en voor reparatie naar Vlis-
singen, Middelburg of de desbetreffende fabrieken
verstuurd. Het pompstation de Blinkert werd voor
verlichting aangesloten op het noodaggregaat in
Haamstede.
Ir. Beun en dm. Kloet maakten op 22 Februari
met een dukw een contróletocht via Brouwershaven
naar Renesse. Het werd een uiterst moeilijke tocht,
gedeeltelijk rijden, gedeeltelijk varen. Vooral bij laag
water was de weg versperd met wrakhout en kada
vers. Hierbij werd ook het transformatorstation
Burghsluis geïnspecteerd, dat met de dijk 2 m om-
31