uitloper in de polder achter de Schouwse dijk, werd van het l.s.-net Schuddebeurs geïsoleerd. Ook in het district Brouwershaven kon thans begonnen worden met het weghalen van meters uit ondergelopen woningen. Bij al dit werk ondervond districtsmonteur Kloet zeer veel medewerking van de burgemeester van Brouwershaven. Een gemeente werkman en een grondwerker werden te zijner be schikking gesteld. Bij een inspectie op 13 Februari bleek, dat de transformator in het station Waterleiding-Zierikzee onder water was geweest. De gehele inrichting werd in de volgende dagen gedemonteerd. Bij de springvloed van 16 Februari werd ca. 40 cm water in het schakelstation Hogemolenstraat verwacht, en bij ongunstige wind kon dit 120-140 cm worden. Hier moesten dus zo spoedig mogelijk maat regelen worden getroffen. Voor de deuren werden muurtjes gemetseld tot een hoogte van 3.50 N.A.P. en 2 pompen werden geplaatst. Op 13 Februari werd bekend gemaakt, dat de bevolking van Zierikzee in versneld tempo moest evacueren. Slechts 1000 a 1500 personen mochten in de stad achterblijven. Inmiddels was een noodaggregaat van 100 kVA, via Scharendijke, in Haamstede aangekomen en op 14 Februari te 16.30 uur in bedrijf genomen. Hierop waren de l.s.-netten Haamstede en Burgh aange sloten en over de h.s.-kabel werd naar Westen- schouwen gevoed. Het noodziekenhuis in de z.g. „Schouwse Boer" werd eveneens via de h.s.-kabel aangesloten, zodat deze gehele westhoek weer van licht was voorzien tot en met de vuurtoren. Doch dit was niet genoeg, er werd nog meer van de P.Z.E.M. gevraagd. De aannemer Volker-Sliedrecht vroeg om stroomlevering op alle punten van Schou- wen-Duiveland, t.b.v. het dijkherstel. Voorlopig was de h.s.-verbinding met westelijk Schouwen echter nog onbruikbaar en met de weinige middelen die ons personeel ter beschikking stonden, was het welhaast onmogelijk deze kabel weer bedrijfsklaar te maken. Transportmiddelen en duikers waren hier nodig, dan zou men kunnen trachten de kabels boven water te brengen en door te lassen bij de diverse transfor matorstations. Zo stond b.v. in station den Osse \y2 m water. Bij een bespreking met de Marine-commandant over eventuele nodige militaire hulp na 17 Februari, de datum waarop de militairen zouden vertrekken, verzocht Ir Beun om beschikbaarstelling van 2 dui kers, een zolderschuit en een dukw voor reparaties aan de h s.-kabel naar Renesse. Hierop volgde nog een bespreking met de Amerikaanse commandant der dukws, welke naar Duitsland zouden vertrekken, als de militaire bijstand op 17 Februari te 6 uur 's morgens beëindigd werd. Deze zag het grote nut van de dukws op Schouwen, doch kon dit slechts toestaan met machtiging van de Amerikaanse bevel hebber in Europa; dit moest door de Nederlandse regering bij de betreffende instanties worden aan gevraagd. Vanuit Middelburg werden direct de nodige stappen hiertoe ondernomen. De Griffier der Provinciale Staten, de bevelhebber van de 3e mili taire afdeling in 's-Hertogenbosch, kolonel Warga, en Dr Cramer, directeur-generaal van de Energie voorziening, verleenden hierbij direct medewerking. De Marine-commandant wilde trachten de duikers na 1 7 Februari in Zierikzee te behouden, terwijl van P.Z.E.M.-zijde een gelijk verzoek aan de Comman dant Zeemacht Nederland te Den Helder, telegrafisch werd verzonden. Alles mocht niets baten; het marinepersoneel en dukws vertrokken op de vastgestelde dag. Er was nog slechts hoop, dat enkele terug zouden komen. Zo waren er honderden problemen op te lossen. Brouwershaven was momenteel aanvoerhaven voor Zierikzee, en voorts Scharendijke. Zierikzee was slechts voor kleine schepen met geringe diepgang te bereiken. Grote moeilijkheden werden ondervonden bij de huisvesting van vreemde werkkrachten. Hiervoor werd tenslotte een woonark met 10 slaapplaatsen gehuurd. Een kok ging vanuit Middelburg mee, en daar werd ook de woonark van matrassen, bedde- goed, servies en een electrische kookinstallatie voor zien. In overleg met de havenmeester van Zierikzee werd hiervoor een aanlegplaats gevonden, en op 24 Februari werd de woonark „Eisenhower" hierheen gesleept. In verband met de ondiepe vaargeul moest de ark tussen 10 en 11 uur de haven worden binnen gesleept. Direct werd een aansluiting op ons l.s.-net gemaakt, en Mevrouw Beun regelde de zaak, wat voeding en ligging betreft. De inrichting van de stations Zelke en Grasdro gerij werden op 16 Februari gedemonteerd en ter revisie verzonden. In Schuddebeurs woonden nog enkele gezinnen. T.b.v. hen werd op Dinsdag 17 Februari om. 13.30' uur het net weer gedeeltelijk onder spanning gezet. Op 18 Februari om 11.45 uur geraak te het noodaggregaat te Haamstede defect. Direct werd contact opgenomen met de Kromhout-Fabrie ken te Amsterdam en de volgende dag kwamen per vliegtuig de nieuwe onderdelen naar Haamstede. Vier dagen later moest de generator nogmaals buiten bedrijf worden gesteld. Telefonisch werden de benodigde onderdelen besteld, doch deze waren niet direct beschikbaar. Eerst op 25 Februari te 19.30 uur kon het aggregaat weer in bedrijf worden genomen. Gelukkig kwamen enkele dukws terug naar Schouwen. De Amerikaanse majoor Murse had van het geallieerde hoofdkwartier te Heidelberg, vergunning gekregen met 16 dukws, voor Schouwen, Duiveland en Tholen tezamen, achter te blijven. Na revisie in Steenbergen en enigszins vertraagd i.v.m. de bres in de betonweg nabij St. Philipsland, kwamen de dukws, bemand met Nederlandse militairen, terug. Twee daarvan werden aan de P.Z.E.M. toegewezen. Inmiddels werd verder gegaan met het herstel van de l.s.-netten in Zierikzee, Burgh en Haamstede. Apparatuur en meters werden uit het overstroomde gebied weggenomen en voor reparatie naar Vlis- singen, Middelburg of de desbetreffende fabrieken verstuurd. Het pompstation de Blinkert werd voor verlichting aangesloten op het noodaggregaat in Haamstede. Ir. Beun en dm. Kloet maakten op 22 Februari met een dukw een contróletocht via Brouwershaven naar Renesse. Het werd een uiterst moeilijke tocht, gedeeltelijk rijden, gedeeltelijk varen. Vooral bij laag water was de weg versperd met wrakhout en kada vers. Hierbij werd ook het transformatorstation Burghsluis geïnspecteerd, dat met de dijk 2 m om- 31

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1956 | | pagina 18