mmmm ontvangst van berichten. Bij een bespreking met de autoriteiten, betref fende de verdere maatregelen t.b.v. een geregelde electriciteitsvoorziening, werd de mededeling ge daan, dat Stavenisse per boot, vanuit Tholen, te be reiken was. Op 8 Februari werden de nodige voorbereidin gen voor deze overtocht getroffen. Materiaal werd naar Tholen vervoerd en in de mosselboot „Tholen 20" verscheept. 's Maandagsochtends (9 Februari) om 9 uur gingen districtsmonteur Van der Stel en nog 5 leden van het personeel aan boord voor de overtocht, te zamen met politiemannen, werklieden en PTT-per- soneel. Aangekomen in Stavenisse bleek al heel spoedig, dat de verwoesting in het dorp ontzettend was. Het kostte enkele uren, voordat oriëntatie mogelijk was. En hier moest de electriciteitsvoor ziening zo spoedig mogelijk worden hersteld. Een inspectie van het gehele net leverde het volgende resultaat op: Aan de haven 2 bressen in de Stoofdijk, waarin de uiteinden van een kapotte ls-kabel hingen. In de Veerweg waren vele huizen weggespoeld: van de overigen stonden de huisaansluitingen onder water. De Kloetsedijk was met woningen en ls-net geheel verdwenen. Het bovengrondse net in de Buurtse- weg was weggespoeld, de woningen stonden tot de zolder in het water. Alle kabelaansluitkasten in de Julianastraat waren ondergelopen. In de Poststraat waren enkele palen van het bovengrondse net weg gespoeld. Vele huizen aan de Molendijk, Kerkstraat, Wil- helminastraat, Voorstraat, enz. stonden tot de zol der in het water. De hoogspanningsvoedingskabel, vanuit Zierik- zee, was bij de 2 dijkgaten in de Veerdijk afgerukt. Het transformatorstation Poststraat stond tot 40 cm onder de dakgoot in het water. Bij het torenstation Stoofdijk, waarin transformator en ls-rek beneden stonden opgesteld, reikte het water tot aan de boven verdieping. De hs-installatie met hs-eindsluitingen scheen droog gebleven te zijn. 's Avonds ging de terugtocht te voet over de in middels drooggevallen Oudelandse dijk naar de Paaldijk, waar de inmiddels per mobilofoon opge roepen T.A. Leenhouts met de auto gereed stond voor het verdere vervoer naar Oud-Vossemeer. Vanwege de ongunstige verbinding naar en van Stavenisse werd besloten de eerstkomende tijd in dit verwoeste dorp te blijven overnachten. Op 10 Februari gingen dan ook 5 man P.Z.E.M.- personeel wederom naar Stavenisse; nu met de be doeling daar enige tijd te verblijven. De daar aan wezige autoriteiten verleenden volledige medewer king voor de huisvesting e.d. De zolderkamer bij de P.Z.E.M.-agent in de Voorstraat werd de voor lopige en zeer primitieve slaapplaats. Dekens wer den door het Rode Kruis beschikbaar gesteld en eten werd uit de geïmproviseerde centrale-keuken ontvangen. Op deze en de volgende dagen werd het trans formatorstation Stoofdijk geïnspecteerd, ten dele hersteld en gewijzigd. Wegens de hoge waterstand was het slechts mogelijk na het stuk slaan van een venster op de bovenverdieping van het station te komen, waar de hs-eindsluitingen onbeschadigd bleken te zijn. ,.V, V- - Stavenisse. Reparatie van een verbindingsmof onder wel zeer uitzonderlijke omstandigheden Nu was het doel in de Voorstraat bij de droog- gebleven verdeelkast een noodtransformatorstation te bouwen en dit station, d.m.v. de h.s.verbinding, van de Stoofdijk naar de Poststraat te voeden. Een na evacuatie teruggekeerde timmerman stelde met onze mensen uit aangespoeld wrakhout een noodstation op. In de overige delen van het eiland Tholen was intussen ook het herstelwerk voortgezet. In Poort vliet waren gestoorde uitlopers van het net geïso leerd en huisaansluitingen hersteld. Op 11 Februari haalde T.A. Leenhouts de eerste 6 vrijwillige hulpkrachten in Halsteren af, n.l. vier monteurs van het G.E.B. Tilburg en 2 van het G.E.B. 's-Hertogenbosch. Nadat 4 man naar Sint Philipsland waren gebracht, gingen de beide Bos schenaren mede naar Oud-Vossemeer. Een ge regelde verbindingsdienst tussen Halsteren en Tholen was met amphibievaartuigen ingesteld, 's Avonds arriveerden nog 4 hulpkrachten van het Eindhovense G.E.B., welke eveneens in Oud-Vosse meer werden ondergebracht. De volgende dag begonnen de beide Bossche naren met herstelwerk en het wegnemen van ver dronken meters in Sint Annaland. T.A. Leenhouts ging met de 4 monteurs uit Eind hoven naar Stavenisse. Voor deze mensen werd voor slaapplaatsen gezorgd op dezelfde zolder, waar het P.Z.E.M.-personeel was ondergebracht. Daarna werd begonnen met de reeds eerder genoemde hs- kabel in de Voorstraat op te graven, door te meten en in te voeren. In de beide dijkgaten hing de kabel over een lengte van 30 m vrij en moesten stutten worden aangebracht. Vrijdag, 13 Februari, arriveerde in de haven van Stavenisse een schip uit Vlissingen met materiaal, w.o. een noodaggregaat van 5 kW en een transfor mator van 20 kVA. 22

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1956 | | pagina 14