mmmm
ontvangst van berichten.
Bij een bespreking met de autoriteiten, betref
fende de verdere maatregelen t.b.v. een geregelde
electriciteitsvoorziening, werd de mededeling ge
daan, dat Stavenisse per boot, vanuit Tholen, te be
reiken was.
Op 8 Februari werden de nodige voorbereidin
gen voor deze overtocht getroffen. Materiaal werd
naar Tholen vervoerd en in de mosselboot „Tholen
20" verscheept.
's Maandagsochtends (9 Februari) om 9 uur
gingen districtsmonteur Van der Stel en nog 5 leden
van het personeel aan boord voor de overtocht, te
zamen met politiemannen, werklieden en PTT-per-
soneel. Aangekomen in Stavenisse bleek al heel
spoedig, dat de verwoesting in het dorp ontzettend
was. Het kostte enkele uren, voordat oriëntatie
mogelijk was. En hier moest de electriciteitsvoor
ziening zo spoedig mogelijk worden hersteld.
Een inspectie van het gehele net leverde het
volgende resultaat op:
Aan de haven 2 bressen in de Stoofdijk, waarin
de uiteinden van een kapotte ls-kabel hingen. In de
Veerweg waren vele huizen weggespoeld: van de
overigen stonden de huisaansluitingen onder water.
De Kloetsedijk was met woningen en ls-net geheel
verdwenen. Het bovengrondse net in de Buurtse-
weg was weggespoeld, de woningen stonden tot de
zolder in het water. Alle kabelaansluitkasten in de
Julianastraat waren ondergelopen. In de Poststraat
waren enkele palen van het bovengrondse net weg
gespoeld.
Vele huizen aan de Molendijk, Kerkstraat, Wil-
helminastraat, Voorstraat, enz. stonden tot de zol
der in het water.
De hoogspanningsvoedingskabel, vanuit Zierik-
zee, was bij de 2 dijkgaten in de Veerdijk afgerukt.
Het transformatorstation Poststraat stond tot 40 cm
onder de dakgoot in het water. Bij het torenstation
Stoofdijk, waarin transformator en ls-rek beneden
stonden opgesteld, reikte het water tot aan de boven
verdieping. De hs-installatie met hs-eindsluitingen
scheen droog gebleven te zijn.
's Avonds ging de terugtocht te voet over de in
middels drooggevallen Oudelandse dijk naar de
Paaldijk, waar de inmiddels per mobilofoon opge
roepen T.A. Leenhouts met de auto gereed stond
voor het verdere vervoer naar Oud-Vossemeer.
Vanwege de ongunstige verbinding naar en van
Stavenisse werd besloten de eerstkomende tijd in dit
verwoeste dorp te blijven overnachten.
Op 10 Februari gingen dan ook 5 man P.Z.E.M.-
personeel wederom naar Stavenisse; nu met de be
doeling daar enige tijd te verblijven. De daar aan
wezige autoriteiten verleenden volledige medewer
king voor de huisvesting e.d. De zolderkamer bij de
P.Z.E.M.-agent in de Voorstraat werd de voor
lopige en zeer primitieve slaapplaats. Dekens wer
den door het Rode Kruis beschikbaar gesteld en
eten werd uit de geïmproviseerde centrale-keuken
ontvangen.
Op deze en de volgende dagen werd het trans
formatorstation Stoofdijk geïnspecteerd, ten dele
hersteld en gewijzigd. Wegens de hoge waterstand
was het slechts mogelijk na het stuk slaan van een
venster op de bovenverdieping van het station te
komen, waar de hs-eindsluitingen onbeschadigd
bleken te zijn.
,.V,
V- -
Stavenisse. Reparatie van een verbindingsmof onder wel zeer uitzonderlijke
omstandigheden
Nu was het doel in de Voorstraat bij de droog-
gebleven verdeelkast een noodtransformatorstation
te bouwen en dit station, d.m.v. de h.s.verbinding,
van de Stoofdijk naar de Poststraat te voeden.
Een na evacuatie teruggekeerde timmerman
stelde met onze mensen uit aangespoeld wrakhout
een noodstation op.
In de overige delen van het eiland Tholen was
intussen ook het herstelwerk voortgezet. In Poort
vliet waren gestoorde uitlopers van het net geïso
leerd en huisaansluitingen hersteld.
Op 11 Februari haalde T.A. Leenhouts de eerste
6 vrijwillige hulpkrachten in Halsteren af, n.l. vier
monteurs van het G.E.B. Tilburg en 2 van het
G.E.B. 's-Hertogenbosch. Nadat 4 man naar Sint
Philipsland waren gebracht, gingen de beide Bos
schenaren mede naar Oud-Vossemeer. Een ge
regelde verbindingsdienst tussen Halsteren en
Tholen was met amphibievaartuigen ingesteld,
's Avonds arriveerden nog 4 hulpkrachten van het
Eindhovense G.E.B., welke eveneens in Oud-Vosse
meer werden ondergebracht.
De volgende dag begonnen de beide Bossche
naren met herstelwerk en het wegnemen van ver
dronken meters in Sint Annaland.
T.A. Leenhouts ging met de 4 monteurs uit Eind
hoven naar Stavenisse. Voor deze mensen werd
voor slaapplaatsen gezorgd op dezelfde zolder, waar
het P.Z.E.M.-personeel was ondergebracht. Daarna
werd begonnen met de reeds eerder genoemde hs-
kabel in de Voorstraat op te graven, door te meten
en in te voeren. In de beide dijkgaten hing de kabel
over een lengte van 30 m vrij en moesten stutten
worden aangebracht.
Vrijdag, 13 Februari, arriveerde in de haven van
Stavenisse een schip uit Vlissingen met materiaal,
w.o. een noodaggregaat van 5 kW en een transfor
mator van 20 kVA.
22