ZEEUWSCH- VLAANDEREN
18
visorisch aangesloten. Met een door de gemeente
beschikbaar gestelde roeiboot kon hij tevens consta
teren, dat onze h.s.-kabel Wolfaartsdijk-Kortgene
zeer waarschijnlijk niet beschadigd was.
Kortgene was weer bijna geheel droog en de vol
gende dagen werden besteed aan de voorbereidingen
voor de stroomlevering aan deze gemeente. Het
transformatorstation bij de kerk was zeer belangrijk
voor de stroomvoorziening van het Centraal Bureau
Kortgene". Dit station werd dan ook allereerst ge
demonteerd en schoongemaakt. De eindsluitingen
werden gedroogd en opnieuw gemonteerd, de trans
formator en lastschakelaar, die in het zoute water
hadden gestaan, werden weggenomen.
Op 10 Februari werd hier een 100 kVA-transfor-
mator geplaatst en na de hoogspanning vanaf Wol-
faartsdijk in te schakelen, had om 20.30 uur het
Centraal Bureau weer spanning.
De proef, om vanaf het schakelstation Kortgene
naar Prinsendijk te voeden, mislukte. Eén van de
twee droog gebleven eindsluitingen brandde uit.
Prinsendijk werd toen vanaf station Noord-Beveland
gevoed.
In transformatorstation Geersdijk werd op 13 Fe
bruari een transformator van 50 kVA bijgeplaatst
voor de aansluiting van een zware electrische pomp.
Deze werd hier opgesteld om overtollig zoet water
uit de Wissekerke-Polder in de overstroomde Geers-
dijkpolder te pompen. Gelijktijdig werd in dit station
een olieschakelaar in de richting Kortgene opgenomen,
waardoor de mogelijkheid ontstond het station Kort
gene vanuit Noord-Beveland te kunnen vrij maken
en schakelen, onafhankelijk van Serooskerke en
Lewedorp.
Na ongeveer 6 dagen ging de pomp van Geersdijk
naar Kortgene, hier echter om zout water weg te
pompen.
Dit had tot gevolg, dat ook hier in het schakel
station een 100 kVA-transformator geplaatst moest
worden. Dit station was juist op 19 Februari weer
in bedrijf gegaan, na hermontage met geheel nieuw
materiaal. Inmiddels was reeds een groot deel van
het l.s -net Kortgene hersteld. Vanaf het begin der
stroomlevering aan het Centraal Bureau op 10 Fe
bruari waren successievelijk ook andere delen weer
in bedrijf genomen. De heren Vinke, Osté, Fruytier
en van der Eijk van kantoor Middelburg hebben in
deze dagen geholpen met het verwijderen van meters
uit de overstroomde gebieden.
In Wolfaartsdijk en omgeving waren districts
monteur Labruyère met zijn mensen ook zover ge
vorderd, dat met het algehele herstel kon worden
begonnen.
Hiermede was de eerste periode, de periode der
improvisatie, afgesloten. Nu begon een lange periode
van reparatie en opbouw.
Bij de ramp van 1 Februari 1953 is zeker
Zeeuwsch-Vlaanderen het minst geteisterde gebied
van de provincie Zeeland geweest.
Gelukkig, mogen we wel zeggen.
Het zou echter niet juist zijn, als in deze be
schrijving niets over de minder spectaculaire gebeur
tenissen gedurende en na de ramp in het land ten
Zuiden van de Westerschelde verteld zou worden.
Niet alleen, omdat dit overzicht dan onvolledig zou
zijn, doch meer nog, omdat het PZEM-personeel op
deze plaats zich ten volle ingezet heeft, om de schade
zo spoedig mogelijk te herstellen, evenzo als op
Schouwen of Beveland of waar ook.
Om kort na 2 uur in de nacht van 31 Januari
op 1 Februari, bemerkte Ir. Froijen, dat er veel
water rond zijn woning in de 2e Kortestraat te Ter-
neuzen stond en waarschuwde T.A. Frangois. Deze.
eveneens door de politie gewaarschuwd, heeft nog
getracht tezamen met districtsmonteur van den Berg
het kantoor te bereiken, doch in de straten stond
toen reeds ca. 70 cm. water en dit bleef nog stijgen,
waardoor deze poging mislukte. De stroomlevering
was op dat moment nog normaal en de straatver
lichting brandde.
In de morgenuren verzocht de politie te Hoek
het bovengrondse net in de Nieuw-Neuzenpolder
uit te schakelen.
Bij het redden van mensen en vee werd veel last
ondervonden van de onder spanning staande draden
naar de woningen. Direct werd aan dit verzoek
gevolg gegeven en tevens werd in het transformator
station Boerengat de h.s. naar het tijdelijke trans
formatorstation ..Braakmansluis dat toen ca. 1,5 m
onder water stond, uitgeschakeld.
Daar de sluizenbouw van de Braakman zo goed
als gereed was, behoefde dit station naderhand niet
te worden hersteld.
T.A. Brevet stelde zich, direct nadat hij door
het plaatselijke alarm te Sas van Gent en door de
radioberichten bemerkte, dat er iets ongewoons ge
beurd was, in verbinding met districtsmonteur
Haartsen te IJzendijke. Deze deelde mede, dat in
Floofdplaat de Zeedijk was doorgebroken. De bin
nendijk hield nog stand, doch bij een volgend hoogtij
werd de toestand critiek.
De Directeur van de Boterfabriek te IJzendijke
was zo bereidwillig om districtsmonteur Haartsen
raet andere leden van het personeel naar Hoofdplaat
te brengen, om hier, indien dit nodig mocht zijn.
maatregelen te treffen.
De bestelwagen in Terneuzen was onbereikbaar
in het water. Met zijn bestelwagen verleende
T.A. Brevet hier assistentie tot het werk in eigen
district wederom riep: De schakelaar van richting
Breskens-Oost in het schakelstation IJzendijke viel
tegen 14 uur uit. De oorzaak was een overslag in
het noodtransformatorstation Hoofdplaat-Haven op
een isolator van de zekeringsscheidingsschakelaar,
t.g.v. het opspattende zoute water. Nadat dit h.s.-
gedeelte afgeschakeld was, werd de richting
Breskens-Oost weer in bedrijf genomen.