ZEEUWSCH- VLAANDEREN 18 visorisch aangesloten. Met een door de gemeente beschikbaar gestelde roeiboot kon hij tevens consta teren, dat onze h.s.-kabel Wolfaartsdijk-Kortgene zeer waarschijnlijk niet beschadigd was. Kortgene was weer bijna geheel droog en de vol gende dagen werden besteed aan de voorbereidingen voor de stroomlevering aan deze gemeente. Het transformatorstation bij de kerk was zeer belangrijk voor de stroomvoorziening van het Centraal Bureau Kortgene". Dit station werd dan ook allereerst ge demonteerd en schoongemaakt. De eindsluitingen werden gedroogd en opnieuw gemonteerd, de trans formator en lastschakelaar, die in het zoute water hadden gestaan, werden weggenomen. Op 10 Februari werd hier een 100 kVA-transfor- mator geplaatst en na de hoogspanning vanaf Wol- faartsdijk in te schakelen, had om 20.30 uur het Centraal Bureau weer spanning. De proef, om vanaf het schakelstation Kortgene naar Prinsendijk te voeden, mislukte. Eén van de twee droog gebleven eindsluitingen brandde uit. Prinsendijk werd toen vanaf station Noord-Beveland gevoed. In transformatorstation Geersdijk werd op 13 Fe bruari een transformator van 50 kVA bijgeplaatst voor de aansluiting van een zware electrische pomp. Deze werd hier opgesteld om overtollig zoet water uit de Wissekerke-Polder in de overstroomde Geers- dijkpolder te pompen. Gelijktijdig werd in dit station een olieschakelaar in de richting Kortgene opgenomen, waardoor de mogelijkheid ontstond het station Kort gene vanuit Noord-Beveland te kunnen vrij maken en schakelen, onafhankelijk van Serooskerke en Lewedorp. Na ongeveer 6 dagen ging de pomp van Geersdijk naar Kortgene, hier echter om zout water weg te pompen. Dit had tot gevolg, dat ook hier in het schakel station een 100 kVA-transformator geplaatst moest worden. Dit station was juist op 19 Februari weer in bedrijf gegaan, na hermontage met geheel nieuw materiaal. Inmiddels was reeds een groot deel van het l.s -net Kortgene hersteld. Vanaf het begin der stroomlevering aan het Centraal Bureau op 10 Fe bruari waren successievelijk ook andere delen weer in bedrijf genomen. De heren Vinke, Osté, Fruytier en van der Eijk van kantoor Middelburg hebben in deze dagen geholpen met het verwijderen van meters uit de overstroomde gebieden. In Wolfaartsdijk en omgeving waren districts monteur Labruyère met zijn mensen ook zover ge vorderd, dat met het algehele herstel kon worden begonnen. Hiermede was de eerste periode, de periode der improvisatie, afgesloten. Nu begon een lange periode van reparatie en opbouw. Bij de ramp van 1 Februari 1953 is zeker Zeeuwsch-Vlaanderen het minst geteisterde gebied van de provincie Zeeland geweest. Gelukkig, mogen we wel zeggen. Het zou echter niet juist zijn, als in deze be schrijving niets over de minder spectaculaire gebeur tenissen gedurende en na de ramp in het land ten Zuiden van de Westerschelde verteld zou worden. Niet alleen, omdat dit overzicht dan onvolledig zou zijn, doch meer nog, omdat het PZEM-personeel op deze plaats zich ten volle ingezet heeft, om de schade zo spoedig mogelijk te herstellen, evenzo als op Schouwen of Beveland of waar ook. Om kort na 2 uur in de nacht van 31 Januari op 1 Februari, bemerkte Ir. Froijen, dat er veel water rond zijn woning in de 2e Kortestraat te Ter- neuzen stond en waarschuwde T.A. Frangois. Deze. eveneens door de politie gewaarschuwd, heeft nog getracht tezamen met districtsmonteur van den Berg het kantoor te bereiken, doch in de straten stond toen reeds ca. 70 cm. water en dit bleef nog stijgen, waardoor deze poging mislukte. De stroomlevering was op dat moment nog normaal en de straatver lichting brandde. In de morgenuren verzocht de politie te Hoek het bovengrondse net in de Nieuw-Neuzenpolder uit te schakelen. Bij het redden van mensen en vee werd veel last ondervonden van de onder spanning staande draden naar de woningen. Direct werd aan dit verzoek gevolg gegeven en tevens werd in het transformator station Boerengat de h.s. naar het tijdelijke trans formatorstation ..Braakmansluis dat toen ca. 1,5 m onder water stond, uitgeschakeld. Daar de sluizenbouw van de Braakman zo goed als gereed was, behoefde dit station naderhand niet te worden hersteld. T.A. Brevet stelde zich, direct nadat hij door het plaatselijke alarm te Sas van Gent en door de radioberichten bemerkte, dat er iets ongewoons ge beurd was, in verbinding met districtsmonteur Haartsen te IJzendijke. Deze deelde mede, dat in Floofdplaat de Zeedijk was doorgebroken. De bin nendijk hield nog stand, doch bij een volgend hoogtij werd de toestand critiek. De Directeur van de Boterfabriek te IJzendijke was zo bereidwillig om districtsmonteur Haartsen raet andere leden van het personeel naar Hoofdplaat te brengen, om hier, indien dit nodig mocht zijn. maatregelen te treffen. De bestelwagen in Terneuzen was onbereikbaar in het water. Met zijn bestelwagen verleende T.A. Brevet hier assistentie tot het werk in eigen district wederom riep: De schakelaar van richting Breskens-Oost in het schakelstation IJzendijke viel tegen 14 uur uit. De oorzaak was een overslag in het noodtransformatorstation Hoofdplaat-Haven op een isolator van de zekeringsscheidingsschakelaar, t.g.v. het opspattende zoute water. Nadat dit h.s.- gedeelte afgeschakeld was, werd de richting Breskens-Oost weer in bedrijf genomen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1956 | | pagina 12