zucht) dwingt tot een onderzoek of het totale onderhoud van alle havens uit de openbare middelen niet een maatschappelijk nadeel is. In ieder geval is het wenselijk te trachten zoveel mogelijk uniformiteit te brengen in de haventarieven, in het belang van de binnenscheepvaart. Thans komen grote verschillen voor. Een afwenteling van de lasten van te hoge exploitatiekosten op de haventarieven is niet wenselijk; dit benadeelt de ontwikkeling. Deugdelijke controle van de havenexploitatie door hogere be stuursorganen is noodzakelijk. Een onderzoek naar dc totale exploitatie- en onderhoudskosten der gemeentelijke havens is nodig. Overwogen moet worden of door het stichten van een eilandelijke haven schap de eenheid van tarieven, de accommodatie^ het economisch belang en het ontkomen aan het particularisme kunnen worden bevorderd. Een econo- misch-technologisch onderzoek voor iedere haven is daarbij noodzakelijk. Het is in ieder geval uitermate onzeker, welke functie de havens zullen behouden na uitvoering van het Deltaplan. Het is tegenwoordig en zeker in de toekomst mogelijk een grotere actieradius te geven aan de havens door verbetering van wegen "en wegtransport. In andere landbouwgebieden (Wal cheren en West-Zeeuws-Vlaanderen) treft men ook slechts enkele havens aan, die zeer intensief gebruikt worden in de bietenperiode. Sterke verkleining van het aantal havens is in ieder geval noodzakelijk. Aanleg van nieuwe havens of belangrijke verbeteringen van havens, die liggen in slibrijke gebieden, moet vermeden worden, tenzij een grondig economisch onderzoek het belang van het tegendeel bewijst. Reeds thans dient duidelijk te worden aangegeven welke havens op de beide eilanden in de toekomst zul len vervallen, opdat voorkomen worde dat grote investeringen nutteloos ge schieden. Na de uitvoering van het Deltaplan zullen de havens veel minder van getijstroom hebben te lijden; bovendien is men dan veel vrijer in de keuze waar deze havens moeten liggen. De boven bedoelde concentratie zal welis waar leiden tot langere vervoersafstanden, maar deze worden gecompenseerd door de motorische tractie en de kortere en betere wegen na de herverkaveling. Zij die plannen koesteren tot het plaatsen van bedrijfsgebouwen aan de be staande havens dienen in het belang van henzelf en van de gemeenschap de hier geschetste ontwikkeling in het oog te houden. e. voorzieningen op lange termijn De voorzieningen voor het verkeer op lange termijn worden bepaald door de wijze waarop het Deltaplan wordt uitgevoerd. De plaatsen van de afsluitdam- men en van de secundaire dammen zijn voor de verkeersontwikkeling zeer belangrijk. Het spreekt vanzelf, dat de dammen daar moeten worden gepro jecteerd waar de veiligheid dit eist; de verkeerseisen zijn derhalve secundair. Hierboven kwam echter reeds aan de orde, hoe belangrijk niettemin de ver- keersontsluiting van dit gebied isin de hoofdstukken die volgen zal dit telkens worden uitgewerkt. De eis om de dammen zoveel mogelijk aan het verkeer dienstbaar te maken, mag dus alleszins worden gesteld. Wanneer men hier de noodzaak van rentabiliteit naar voren schuift, moet men deze interpreteren in de ruimste zin van het woord. Zij dient dan namelijk de gehele maatschap pelijke ontwikkeling van het Deltagebied te omvatten, al zal niet alles in dit opzicht op geldwaarden zijn te herleiden. De verkeers- en vervoers-economische voordelen van de ontsluiting van dit 13

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1955 | | pagina 8