niet berust op oneerlijke concurrentie met andere streken van ons land, maar op een egaliseren der mogelijkheden. De verwezenlijking van het Deltaplan zal Zuid-Westelijk Nederland binnen enige decennia ontsluiten. Wanneer het zover zal zijn, zal de zgn. compensatie- politiek, t.w. het goedmaken door verschillende maatregelen van de ongunstige ligging van het gebied, niet meer nodig zijn. Men kan thans reeds zodanige uitgangspunten scheppen, dat dit deel van ons land te zijner tijd volledig in het economisch verkeer wordt opgenomen. Ook in sociaal opzicht stelt men zich daarmee direct op de later noodzakelijke aanpassing in. Naast de ontwikkeling van dit gebied, in dezelfde richting als die van de zgn. ontwikkelingsgebieden en die nader door de daarvoor aangewezen orga nen moet worden uitgewerkt, moeten er andere wegen worden gevolgd, ter bevordering van de welvaart op korte termijn. Deze zullen hierna in de des betreffende hoofdstukken worden aangegeven. Zij zullen een onmisbare voor bereiding zijn voor veranderingen, die het Deltaplan zal bewerkstelligen. Aldus wordt een geleidelijke aanpassing bereikt aan de dan revolutionnair gewijzigde situatie. Het is niet verantwoord passief af te wachten. Het Deltaplan heeft ongekende mogelijkheden tot „community-planning", die met beide handen moeten worden aangegrepen. III. VERKEER a. algemeen Reeds in het vorige hoofdstuk werd opgemerkt hoe excentrisch het Deltagebied is gelegen ten opzichte van de grote verkeersstromen, die er omheen lopen. De verbindingen hiermede zijn lang en tijdrovend. Dit geldt voor het gehele gebied, behoudens voor Voorne-Putten, Hoekse Waard, Tholen en St. Philips- land en voor Westelijk Noord-Brabant. Deze gebieden vormen een deel van het vasteland van Zuid-Holland en van Noord-Brabant en de afstanden van daar naar de andere delen van Zeeland (inbegrepen Zeeuws-Vlaanderen, dat anderzijds evenwel goede verkeersmogelijkheden met België heeft) en voor Goeree-Overflakkee. Voor Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee is de ligging nog slechter door het zgn. eiland-isolement. Op deze factoren en hun gevolgen voor de maatschappelijke ontwikkeling wordt in volgende hoofd stukken teruggekomen. Betreft het voorgaande de externe verbindingen van het Deltagebied, ook ver schillende interne verbindingen leveren bepaalde moeilijkheden op. Dit geldt vooral voor Schouwen-Duiveland en voor Goeree-Overflakkee. Deze hebben zich immers door verschillende omstandigheden, zoals de aard der bevolking, de geringe bevolkingsdichtheid en hun geïsoleerde ligging, slechts in geringe mate kunnen ontwikkelen. In zover bepaalde tarieven als gevolg hiervan anders een in verhouding tot soortgelijke tarieven in andere gebieden onevenredige hoogte zouden bereiken, zou dit wellicht zelfs subsidiëring door de overheid rechtvaardigen. Al naar de verwerkelijking van het Deltaplan bepaalde isolementen zou opheffen, zou een dergelijke subsidiëring een aflopend karakter hebben. Gezien de bijzonder gewichtige betekenis die de veerverbindingen hebben als integrerende bestanddelen van het hoofdwegensysteem, dient versterking van de invloed van de gemeenschap in eigendom en exploitatie te dezen in 8

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1955 | | pagina 6