Het werk op het terrein door Ir J. H. VERHEY Hoofdingenieur van de Centrale Rijnvaart Commissie SAMENVATTING. In het begin was er vrijwel niets, zelfs geen grond om op te werken. Begonnen werd met het opspuiten van terreinen en de aanleg van havens. Het personeel moest worden gezocht; werkers in het water, te huisvesten in schepen, werkers op het land, te huis vesten in barakken. De verzorging was ingewikkeld en moeilijk, lange werktijden moesten worden gemaakt. De materieelvoorziening eiste inrichting van magazijnen en reparatiewerkplaatsen. Er was veel reservematerieel nodig. THE WORK ON THE SITE SUMMARY. In the beginning there was practically nothing, not even ground to build upon. We began by spouting up sand to get some dry ground and build harbours. Personnel was ga thered, water workers were housed in ships, groundworkers in barracks. Social care was com plicated and diffucult, working-times were long. Storehouses and workshops had to be built. A great reserve of materials was necessary. LES TRAVAUX SUR PLACE RÉSUMÉ. Au début il n'y avait presque rien, il n'y avait même pas de terre pour travailler dessus. Les travaux furent commencés par le remblai de terrains et la construction de ports. Le personnel devait être cherché; des travailleurs dans l'eau a loger dans des bateaux, des travailleurs sur terre a loger dans des baraques. L'approvisionnement du personnel était compliqué et difficile; les heures de travail étaient longues. L'approvisionnement en matières exigeait l'installation de magasins et d'ateliers de repara tion. Beaucoup de matériel de réserve était nécessaire. I. Inleiding Hoewel de titel van deze korte voordracht officieel werd vastgesteld als: „het werk op het terrein", zou ik daarbij sterk de nadruk willen leggen op „de organisatie van de uitvoering aan aannemerszijde", waarbij mij vooral het werk Schelphoek voor de geest staat. II. De voorbereiding Toen wij omstreeks half Februari in Zierikzee aan kwamen, stonden wij practisch met lege handen tegen over een taak, waarvan wij alleen wisten, dat die reus achtig groot was, maar waarbij wij van de details eigen lijk geen flauw idee hadden. Zeker was, dat mensen in groten getale en materieel in grote hoeveelheden zouden nodig zijn, hoewel wij al weer niet wisten hoeveel en in welk tempo. Dit hing gro tendeels af van de plannen voor de sluiting der gaten, maar die plannen moesten nog worden gemaakt. Intussen, vóór arbeidskrachten konden worden aange trokken, moest voor de huisvesting daarvan worden ge zorgd, en vóór men dat kon doen, moesten er terreinen zijn om de daartoe nodige barakken op te slaan. In wer kelijkheid waren er echter bij Schelphoek niets dan wat smalle streepjes dijk boven water. Ook moesten er, vóór men kon overgaan tot het aan voeren van grote hoeveelheden drijvend materieel en tot de opslag en overslag van grote hoeveelheden materialen, steunpunten in de vorm van havens zijn. In werkelijk heid waren er alleen de haven van Zijpe, die wel zeer ver van Schelphoek verwijderd was, en de haven van Zierik zee, waarvan de bruikbaarheid zeer werd gereduceerd door de sterke stroom, die er in optrad. Tenslotte waren er voor het rijswerk opslagterreinen en zaten voor het maken van de zinkstukken nodig. Welnu, ook die waren niet aanwezig. Zo werd dan ook ons eerste werk het opspuiten van terreinen in de nabijheid van de Schelphoek en het ma ken van twee, ook bij laagwater bruikbare, werkhavens: De Val en Burghsluis. En daarbij moest in Burghsluis nog eerst in plaats van de vernielde havendijk een nieuwe worden gemaakt. Het voor deze werkzaamheden nodige materieel en personeel was gelukkig direct beschikbaar, en zo kwamen de eerste bescheiden voorbereidingen op gang. De genoemde werken moesten echter eerst worden voltooid, vóór tot de eigenlijke aanval kon worden over gegaan. Intussen moest leidinggevend personeel worden aan getrokken en moest de aantrekking van arbeidskrachten en materieel op grote schaal worden voorbereid. Het is onder die omstandigheden niet te verwonderen, dat niet-ingewijden en eerst recht het grote publiek de indruk kregen, dat er niets gebeurde, en dat, zoals een courant schreef, Schouwen-Duiveland „vergeten werd". III. De mensen Ik wil er nu allereerst op wijzen, dat, hoezeer ook een overvloed van materieel en moderne technische hulp middelen bij een dergelijke onderneming onmisbaar zijn, de factor mens van even groot belang is en doorslagge vend voor het uiteindelijk slagen. Wat het leidinggevend personeel betreft, waartoe ik, behalve uitvoerders en bazen, ook de topmensen van de administratie reken, was het van den beginne af duide lijk, dat getracht moest worden de allerbeste krachten in te zetten. Deze mensen moesten naast grote vakbe kwaamheid en een ijzeren physiek, de nodige souplesse bezitten om zich aan geïmproviseerde, voortdurend ver anderende plannen en uitvoeringsmethoden aan te pas sen. Zij moesten de nodige karaktervastheid hebben om tegenslagen te incasseren en tact om met een groot, uit 38

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 40