van dit gat zou het sluitgat zulke grote afmetingen heb ben moeten krijgen, dat van een afsluiting in eens geen sprake kon zijn. Hiervoor zou het profiel van het sluitgat omstreeks 3000 m2 hebben moeten bedragen, d.w.z. een afsluitlichaam van bv. 200 x 15 m. Omdat hier niet aan kon worden gedacht, moest een andere weg worden ge volgd en gelukkig opent de hydraulica daarvoor de moge lijkheid in de vorm van het verschijnsel van de volkomen overlaat. De lijn die in de grafiek het verloop van het toenemen van de snelheid bij het vernauwen van het sluitgat aan geeft, geldt nl. alleen bij een gat met een zekere diepte. Wanneer we nl. het gat niet in de breedte vernauwen, maar door gelijkmatig omhoog werken van de bodem af, krijgen we een ander beeld. Dan gaat, wanneer de drem pel een zekere hoogte heeft bereikt, de stroming het ka rakter van de volkomen overlaat vertonen. Dit wil zeggen dat de waterstand aan de benedenstroomse zijde geen in vloed meer heeft op de stroomsnelheid. Bij verdere ver nauwing van het profiel, dat is in dit geval dus verdere verhoging van de drempel, wordt dan de stroomsnelheid op het hoogtepunt van de vloed en van de eb niet meer groter, maar juist kleiner (zie grafiek) In de praktijk wordt dit punt bereikt wanneer de drem pel ongeveer op de middenstand van de getijbeweging d.i. dus ong. N.A.P. is gekomen. En wanneer nu de lengte van de overlaat zo gekozen wordt, dat juist bij dat door stromingsprofiel van het gat, waarbij de kritieke snelheid wordt bereikt, tevens de volkomen overlaat intreedt, wordt de fase van de gevaarlijke snelheden geëlimineerd. Als men eenmaal zover is, behoeft trouwens niet verder te worden gegaan met gelijkmatig ophogen, maar kan de verdere verkleining van het profiel zonder bezwaar door vernauwing tot stand worden gebracht. De stroom- snelheden worden dan immers toch niet meer groter. Er is voor deze werkwijze een vrij grote lengte nodig, meer dan gewoonlijk in het dijkgat zelf is te vinden. Dit is trouwens, met zijn doorgaans grote diepte, toch al minder geschikt voor het opbouwen van een hoge drem pel. Toch kan dit ook wel gebeuren als de geschikte ma terialen en werktuigen aanwezig zijn. Het gat bij Ooster- land op Duiveland is bv. gedicht door het opstorten over de volle breedte van een stenen dam, die dus in een zeker stadium als volkomen overlaat ging werken (foto's) Meestal is het echter aangewezen om over enige af stand terug te trekken en een inlaagdijk te bouwen over het terrein op enige afstand binnen het gat. Dan kan het tracé zo worden gekozen dat de overlaat de gewenste lengte heeft en men heeft bovendien het voordeel dat op een betrekkelijk hoge grondslag wordt begonnen, zodat de vereiste hoogte voor het bereiken van de toestand van volkomen overlaat vrij spoedig wordt bereikt. Zo komt Oosterland, onvolkomen overlaat Submerged weir at Oosterland Déversoir submergé a Oosterland

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 27