Afb. 12 De watervloot van Rotterdam Fig. 12 The Rotterdam tanker fleet Fig. 12 La flotte des bateaux-citerne de Rotterdam ongedeerd en kon de duingemeenten Haamstede en Re- nesse blijven bedienen. Maar de rest van het leidingnet c.a. werd althans wat de transportleidingen tussen de bebouwde kommen betreft vrijwel geheel vernield, terwijl het opjaagstation met rein waterkelders bij Zie- rikzee onder water kwam. In de niet ontruimde dorpen en vooral in Zierikzee ontstond daardoor een noodtoestand. Aanvankelijk werd water per schip uit Rotterdam aangevoerd naar Brouwershaven en Zierikzee, dat verder met tankwagens werd gedistribueerd. Vervolgens werd over de dijken langs de noordoever van het eiland een noodleiding in asbest-cement gelegd (afb. 11). Tussen Brouwershaven en Zierikzee werden daarbij 6 tijdelijke opjaagstations opgesteld. Op deze wijze kon op den duur een matige voorziening van Zierikzee worden bereikt. In deze stad was buitengewone waakzaamheid tegen infectie van het beschadigde leidingnet geboden, mede omdat de bodem sterk verontreinigd was door de ver nielde riolering'. Hier is dan ook een permanente chlo ring toegepast, waarbij ter voortdurende controle een rijdend laboratorium van de Afdeling Gezondheidstech niek T.N.O. met bacteriologisch geschoold personeel van het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorziening ter plaat se werd gestationneerd. In het bestek van deze korte voordracht kan geen overzicht worden gegeven van de vele werkzaamheden die bij nacht en ontij werden uitgevoerd door de 20 wa terbedrijven die door de ramp in meer of minder ern stige mate werden getroffen, noch van de hulp die op ruime schaal door zusterbedrijven en tal van andere in stellingen werd verleend, ook door de in Duitsland ge legerde Engelse en Amerikaanse troepeneenheden die rijdende waterzuiveringsinrichtingen ter beschikking stelden. Ik mag echter niet de hulp van de Gemeentewaterlei ding van Rotterdam onvermeld laten: nadat dit bedrijf er in de rampnacht met onbeschrijfelijke inspanning in geslaagd was, het pompstation aan de Nieuwe Maas wa- tervrij te houden, organiseerde het terstond op grote schaal een waterdistributiedienst voor de getroffen ge bieden (afb. 12). Behalve de gewone waterboten, die de schepen in de Rotterdamse havens bedienen, werden daartoe tankboten van verschillende rederijen gecharterd, die tevoren zo goed mogelijk met heet water werden „schoon" gespo ten. Voorts werd het leidingwater in deze boten sterk gechloord, waartoe behalve vrij chloor ook amoniak werd toegevoegd: de daardoor ontstane chlooraminen behouden gedurende lange tijd hun bactericide vermo gen. In totaal is gedurende 1953 door Rotterdam gratis 200.000 m3 water ter beschikking gesteld. Met grote voldoening mag worden vastgesteld dat de gezamenlijke Nederlandse waterbedrijven zich opgewas sen hebben getoond tegen de uitzonderlijke eisen die in het rampjaar aan de vakbekwaamheid, de toewijding en het organisatie- en improvisatietalent van de bedrijfs leiding en het personeel werden gesteld. 15

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 17