's Avonds werd het wel duidelijk, vooral toen om 6.30 uur de Waterstaatsposten de K.N.M.I.melding kre gen, welke niet over de radio werd verspreid om paniek stemming onder de bevolking te voorkomen, dat t.g.v. harde W. tot N.W. wind 50 a 70 cm opwaaiing te ver wachten zou zijn dat het de komende nacht met hoog water er om zou gaan spannen. En het heeft er om ge spannen! Het was dus zaak om in de namiddag de orga nisatie voor een totale oorlog tegen het water op volle toeren te doen draaien. Dat dit gelukt is, is te danken aan de ongemeen spontane samenwerking van allen, die bij het werk hetzij direct, hetzij indirect, betrokken waren. Extra studentenploegen werden aangevraagd. Verder kwamen de M.T.S.-en Zwolle en Haarlem, groepen Mari niers, ploeg Werkendammers, ploeg Amsterdammers ver sterkt nog met andere georganiseerde groepen met eigen vervoermiddelen en ravitaillering. Dit laatste was van groot belang met het oog op een zo groot mogelijke kans van slagen van de aangevangen actie. Aangezien onbekend was, hoe het verloop van de te verwachten strijd zou zijn, werd ook nog voor aanvullen de ravitaillering gezorgd, dank zij de enthousiaste mede werking van de gemeente Heenvliet (alle lof!), het Leger des Heils, „Salvation Army" en Veteranen legioen. Het Rode Kruis zorgde voor cigaretten en chocolade ter sti mulering. De verkeerspolitie stelde, in samenwerking met het studentenradioverbindingsnet, op verzoek van de Rijkswaterstaat een éénrichtingverkeer in met name langs de West-kanaaldijk en bij het knelpunt Nieuwe Sluis om de aanvoer van mensen, voeding en materieel zo snel mogelijk te kunnen bespoedigen. Inmiddels arriveerden lichtaggregaten uit Rijswijk, Harlingen, Eindhoven. Tevens werden de schijnwerpers der zandschepen in werking gesteld en last but not least arriveerden 4 Engelse zoeklichten met manschappen, waar uitermate plezierig mee is samengewerkt. De zoek lichten werden zodanig opgesteld, dat de gehele Oostelijke kade nadien studenten-mariniersdijk genoemd verlicht werd. Het meest critieke dijkvak tussen Tram- brug en Rijswaardse veer kon met behulp van een zoek- Zandzakkentransport van de zandgraverij aan de Berkenrijsweg naar het Kanaal door Voorne Transport of sandbags from, the sandpit at the Berkenrijs road to the canal through Voorne Transport des sacs a sable de la fouille pres du chemin de Berkenrijs vers le canal de Voorne Folo C. Sipkes Foio C Sipkes Zandzakken vullen op de zandgraverij aan de Berkenrijsweg te Voorne Filling of sandbags in the sandpit at the Berkenrijs road Remplissage des sacs a sable dans la fouille prés du chemin de Berkenrijs licht vanaf de Oostelijke oprit naar de Trambrug aan de inundatiezijde beschenen worden. Dit is van onschatbaar belang geweest. Geodetische studenten hadden een peilschaal in het inundatiegebied bij de Trambrug aangebracht. Hier werd voortaan om het uur afgelezen. De waarnemingen heb ben o.a. nog dienst gedaan bij de voorbereiding van de sluiting van het grote stroomgat Oudenhoorn. Tenslotte werd door studenten een zender- en walkie- talki-net tussen de zanderij van waar een circuit met vrachtwagens, die daar door studenten met zandzakken werden geladen, over de Oostelijke kade tussen Trambrug en IJzeren brug werd gereden, en Nieuwe Sluis aan gebracht. Eén post bevond zich op de Trambrug, welke bovendien d.m.v. walkie-talkies met verschillende punten op de Oostelijke kade contact hadden. Deze is, in samen werking met de ordonnansdienst, die gevormd werd door enige ouderejaars civielen en ingesteld was tussen Tram brug en de uiterste gevarenpunten op de Oostelijke kade, van veel belang geweest. Telefonisch stond dit net, waar op de knooppunten studenten zaten, vanaf de Rijkswater- staatspost Trambrug in verbinding met het hoofdkwar tier van de Rijkswaterstaat te Hellevoetsluis. Feilloos heeft deze in enkele uren uit de grond ge stampte organisatie niet gewerkt, doch zeer veel is er aan te danken geweest. Al met al hebben die nacht meer dan 1000 vrijwilligers onder weinig benijdenswaardige omstandigheden op de Oostelijke kade gewerkt, doch de dijk, waar het water tegen de zandzakkenkade op meerdere plaatsen bijna 3/4 meter boven de dijkskruin stond, heeft het gehouden. Op gelijke wijze is die nacht te Zuidland door Delftse en Leidse studenten slag geleverd. Hier had men het zwaar te verduren, nadat het water 5 gaten in de zee wering had geslagen, doch desondanks kon ook hier de verdedigingslinie behouden worden, welke de daarop volgende dagen, evenals die langs 't Voornse Kanaal nog versterkt werd. Al met al was een verdere uitbreiding van de overstromingsramp op Voorne-Putten voorkomen. Donderdagmorgen 4 uur was het gevaar geweken. Die zelfde dag werd de noodtoestand langs het kanaal opge heven. 's Nachts werd er alleen gepatrouilleerd. Het werd 9

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 11