's Avonds werd het wel duidelijk, vooral toen om 6.30
uur de Waterstaatsposten de K.N.M.I.melding kre
gen, welke niet over de radio werd verspreid om paniek
stemming onder de bevolking te voorkomen, dat t.g.v.
harde W. tot N.W. wind 50 a 70 cm opwaaiing te ver
wachten zou zijn dat het de komende nacht met hoog
water er om zou gaan spannen. En het heeft er om ge
spannen! Het was dus zaak om in de namiddag de orga
nisatie voor een totale oorlog tegen het water op volle
toeren te doen draaien. Dat dit gelukt is, is te danken
aan de ongemeen spontane samenwerking van allen, die
bij het werk hetzij direct, hetzij indirect, betrokken
waren.
Extra studentenploegen werden aangevraagd. Verder
kwamen de M.T.S.-en Zwolle en Haarlem, groepen Mari
niers, ploeg Werkendammers, ploeg Amsterdammers ver
sterkt nog met andere georganiseerde groepen met eigen
vervoermiddelen en ravitaillering. Dit laatste was van
groot belang met het oog op een zo groot mogelijke kans
van slagen van de aangevangen actie.
Aangezien onbekend was, hoe het verloop van de te
verwachten strijd zou zijn, werd ook nog voor aanvullen
de ravitaillering gezorgd, dank zij de enthousiaste mede
werking van de gemeente Heenvliet (alle lof!), het Leger
des Heils, „Salvation Army" en Veteranen legioen. Het
Rode Kruis zorgde voor cigaretten en chocolade ter sti
mulering. De verkeerspolitie stelde, in samenwerking met
het studentenradioverbindingsnet, op verzoek van de
Rijkswaterstaat een éénrichtingverkeer in met name
langs de West-kanaaldijk en bij het knelpunt Nieuwe
Sluis om de aanvoer van mensen, voeding en materieel zo
snel mogelijk te kunnen bespoedigen.
Inmiddels arriveerden lichtaggregaten uit Rijswijk,
Harlingen, Eindhoven. Tevens werden de schijnwerpers
der zandschepen in werking gesteld en last but not least
arriveerden 4 Engelse zoeklichten met manschappen,
waar uitermate plezierig mee is samengewerkt. De zoek
lichten werden zodanig opgesteld, dat de gehele Oostelijke
kade nadien studenten-mariniersdijk genoemd
verlicht werd. Het meest critieke dijkvak tussen Tram-
brug en Rijswaardse veer kon met behulp van een zoek-
Zandzakkentransport van de zandgraverij aan de Berkenrijsweg
naar het Kanaal door Voorne
Transport of sandbags from, the sandpit at the Berkenrijs road to
the canal through Voorne
Transport des sacs a sable de la fouille pres du chemin de
Berkenrijs vers le canal de Voorne
Folo C. Sipkes
Foio C Sipkes
Zandzakken vullen op de zandgraverij aan de Berkenrijsweg
te Voorne
Filling of sandbags in the sandpit at the Berkenrijs road
Remplissage des sacs a sable dans la fouille prés du chemin de
Berkenrijs
licht vanaf de Oostelijke oprit naar de Trambrug aan de
inundatiezijde beschenen worden. Dit is van onschatbaar
belang geweest.
Geodetische studenten hadden een peilschaal in het
inundatiegebied bij de Trambrug aangebracht. Hier werd
voortaan om het uur afgelezen. De waarnemingen heb
ben o.a. nog dienst gedaan bij de voorbereiding van de
sluiting van het grote stroomgat Oudenhoorn.
Tenslotte werd door studenten een zender- en walkie-
talki-net tussen de zanderij van waar een circuit met
vrachtwagens, die daar door studenten met zandzakken
werden geladen, over de Oostelijke kade tussen Trambrug
en IJzeren brug werd gereden, en Nieuwe Sluis aan
gebracht. Eén post bevond zich op de Trambrug, welke
bovendien d.m.v. walkie-talkies met verschillende punten
op de Oostelijke kade contact hadden. Deze is, in samen
werking met de ordonnansdienst, die gevormd werd door
enige ouderejaars civielen en ingesteld was tussen Tram
brug en de uiterste gevarenpunten op de Oostelijke kade,
van veel belang geweest. Telefonisch stond dit net, waar
op de knooppunten studenten zaten, vanaf de Rijkswater-
staatspost Trambrug in verbinding met het hoofdkwar
tier van de Rijkswaterstaat te Hellevoetsluis.
Feilloos heeft deze in enkele uren uit de grond ge
stampte organisatie niet gewerkt, doch zeer veel is er aan
te danken geweest.
Al met al hebben die nacht meer dan 1000 vrijwilligers
onder weinig benijdenswaardige omstandigheden op de
Oostelijke kade gewerkt, doch de dijk, waar het water
tegen de zandzakkenkade op meerdere plaatsen bijna 3/4
meter boven de dijkskruin stond, heeft het gehouden.
Op gelijke wijze is die nacht te Zuidland door Delftse
en Leidse studenten slag geleverd. Hier had men het
zwaar te verduren, nadat het water 5 gaten in de zee
wering had geslagen, doch desondanks kon ook hier de
verdedigingslinie behouden worden, welke de daarop
volgende dagen, evenals die langs 't Voornse Kanaal nog
versterkt werd. Al met al was een verdere uitbreiding van
de overstromingsramp op Voorne-Putten voorkomen.
Donderdagmorgen 4 uur was het gevaar geweken. Die
zelfde dag werd de noodtoestand langs het kanaal opge
heven. 's Nachts werd er alleen gepatrouilleerd. Het werd
9