deel van het werk de grens van de veiligheid nagenoeg be reikt was. Ook hebben zich na het plaatsen van de maaiveld caissons nog wel moeilijkheden voorgedaan. Het was hekend uit sonderingen, dat de weerstand van de grond in het tra- cee vrij gering was. Teneinde te beoordelen, of volgespoten Fig. 18. Herstel ter plaatse van de dijk bij de Plompe Toren. caissons geen te grote belasting zouden geven, is even huiten het tracee op een zinkstukje een proefcaisson geplaatst en belast en zijn de zakkingen gemeten. Deze bedroegen na enkele dagen i 75 cm, hetgeen toelaatbaar is geoordeeld. Het is echter voorgekomen, dat sets caissons na hun plaatsing tijdens de vloed zijn gaan schuiven en naar binnen zijn geduwd. Dit is o.a. op de dag van de sluiting nog ge beurd, doch toen konden nog net een nieuw zinkstuk met nieuwe caissons ervoor worden geplaatst. Ook hier leek de veiligheid niet zo groot meer. Gelukkig kon op 27 Augustus de laatste sluitcaisson worden geplaatst. Het geheel (fig. 17) nu nog eens overziende geloof ik te mogen stellen, dat het sluittracee in de polder juist is ge kozen. Dit tracee had vanwege de opgetreden moeilijkheden tijdens de uitvoering niet dichter bij de dijkbreuk mogen worden gelegd. Bij de sluiting hebben zich angstige mo menten voorgedaan, vooral toen de landhoofden van de Gemene Geul begonnen te zakken, toen de maaiveldcaissons gingen schuiven, toen de zinkstukken gingen krullen e.d. Niet een dubbeltje, maar toch wel een gulden op zijn kant is de onderneming wel geweest. Ik geloof echter niet, dat een even vlugge sluiting met minder risico's mogelijk was geweest. Het zou wellicht wel beter zijn geweest, de geulen niet zo diep te laten uitschuren, doch dit zou hebben mede gebracht, dat de Gemene Geul ook met blokkendooscaissons had moeten worden gesloten, wat veel minder veilig is dan met een AX-caisson. Tenslotte is de grote snelheid, welke met het plaatsen van de maaiveldcaissons is bereikt, toch wel zeer op haar plaats geweest. Ik vergat nog te vertellen, dat, om het grondlichaam van het middeneiland vooruit te bouwen, dit is geschied met behulp van scheepjes, welke konden worden gezonken en weer gelicht en waarachter het grondlichaam is opgetrok ken. Nadat Schelphoek was geblokkeerd, is over de caissons heen een dijk opgetrokken. Zeer vermoedelijk zal de dijk breuk niet worden gesloten. Tijdens het werk hebben wij enkele malen last van dijk- Fig. 19. Dijkval in de Flauwers Inlaag' (Foto K.L.M.) 40

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 42