deel van het werk de grens van de veiligheid nagenoeg be
reikt was. Ook hebben zich na het plaatsen van de maaiveld
caissons nog wel moeilijkheden voorgedaan. Het was hekend
uit sonderingen, dat de weerstand van de grond in het tra-
cee vrij gering was. Teneinde te beoordelen, of volgespoten
Fig. 18. Herstel ter plaatse van de dijk bij de Plompe Toren.
caissons geen te grote belasting zouden geven, is even huiten
het tracee op een zinkstukje een proefcaisson geplaatst en
belast en zijn de zakkingen gemeten. Deze bedroegen na
enkele dagen i 75 cm, hetgeen toelaatbaar is geoordeeld.
Het is echter voorgekomen, dat sets caissons na hun
plaatsing tijdens de vloed zijn gaan schuiven en naar binnen
zijn geduwd. Dit is o.a. op de dag van de sluiting nog ge
beurd, doch toen konden nog net een nieuw zinkstuk met
nieuwe caissons ervoor worden geplaatst. Ook hier leek de
veiligheid niet zo groot meer. Gelukkig kon op 27 Augustus
de laatste sluitcaisson worden geplaatst.
Het geheel (fig. 17) nu nog eens overziende geloof ik te
mogen stellen, dat het sluittracee in de polder juist is ge
kozen. Dit tracee had vanwege de opgetreden moeilijkheden
tijdens de uitvoering niet dichter bij de dijkbreuk mogen
worden gelegd. Bij de sluiting hebben zich angstige mo
menten voorgedaan, vooral toen de landhoofden van de
Gemene Geul begonnen te zakken, toen de maaiveldcaissons
gingen schuiven, toen de zinkstukken gingen krullen e.d.
Niet een dubbeltje, maar toch wel een gulden op zijn kant
is de onderneming wel geweest. Ik geloof echter niet, dat
een even vlugge sluiting met minder risico's mogelijk was
geweest. Het zou wellicht wel beter zijn geweest, de geulen
niet zo diep te laten uitschuren, doch dit zou hebben mede
gebracht, dat de Gemene Geul ook met blokkendooscaissons
had moeten worden gesloten, wat veel minder veilig is dan
met een AX-caisson. Tenslotte is de grote snelheid, welke
met het plaatsen van de maaiveldcaissons is bereikt, toch
wel zeer op haar plaats geweest.
Ik vergat nog te vertellen, dat, om het grondlichaam van
het middeneiland vooruit te bouwen, dit is geschied met
behulp van scheepjes, welke konden worden gezonken en
weer gelicht en waarachter het grondlichaam is opgetrok
ken. Nadat Schelphoek was geblokkeerd, is over de caissons
heen een dijk opgetrokken. Zeer vermoedelijk zal de dijk
breuk niet worden gesloten.
Tijdens het werk hebben wij enkele malen last van dijk-
Fig. 19. Dijkval in de Flauwers Inlaag' (Foto K.L.M.)
40