Fig. 16. Maaiveld-sluiting bij
Schelphoek.
Fig. 17. Luchtfoto van de situatie bij Schelphoek (foto K.L.M.)
worden geplaatst. Deze caisson is niet mooi op haar plaats
gekomen, waarschijnlijk doordat het zinken wat te laat is
begonnen. Het is echter gelukt, de aansluiting met het
Vogeleiland tot stand te brengen, alsmede met de maaiveld
caissons. Inmiddels waren vanuit de eindpunten meerdere
sets maaiveldcaissons geplaatst. Dit werk kon alleen bij de
H.W.-kentering plaats vinden en het gevaar bestond, dat
bij doodtij of krachtige Oostenwind onvoldoende vaardiepte
voor de caissons beschikbaar zou zijn. Hiertegen hebben wij
ons gewapend, door plaatijzeren drijfkisten beschikbaar te
houden, welke de caissons enkele decimeters zouden kunnen
lichten. Eén en ander maakte de plaatsingsmanoeuvre na
tuurlijk veel gecompliceerder; gelukkig zijn de drijfkisten
maar enkele keren behoeven te worden gebruikt. De bij
Levensstrijd opgedane ervaring met het plaatsen van de
maaiveldcaissons heeft haar nut bewezen, want het tempo
is kunnen worden opgevoerd tot 470 m lengte caisson op
de dag vóór de sluiting.
Bij de uitvoering hebben zich verschillende moeilijkheden
voorgedaan. Ik signaleerde U reeds die bij de blokkering-
van de beide geulen. Verder is de maaiveldbezinking meer
malen opgekruld, zodat rn.i. ook ten aanzien van dit onder -
39