Fig. 12. De sluiting met caissons bij de operatie Levensstrijd. (foto K.L.M.) caisson werd op de grondbezinking een drempel tot 4 m opgezonken en opgestort. De sluiting, waarbij de deur om een draaipunt op de landhoofdcaissons 90° werd gedraaid, verliep zeer gemakkelijk (fig. 10). De aansluiting bij het landhoofd was tamelijk dicht, de neergelaten guillotine lekte nogal, doch door het aanbrengen van rijswerk en steen was één en ander spoedig verholpen. De deur is, na te zijn geplaatst, direct vol zand gespoten. Het werk, waarmede feitelijk pas in Juni was begonnen en waarvan de sluiting op 28 Juli viel, heeft geen bijzondere moeilijkheden opge leverd. De keuze van de sluitponton met landhoofden is gedaan om rijswerk en steen uit te sparen, die elders zo hard nodig waren en omdat de caissons er nu toch eenmaal waren. Het gat had evengoed kunnen worden opgezonken en gesloten met een stenen dam of een dam van zandzakken. Na de sluiting van het gat bij Stevensluis en van de Rampaartse Dijk waren, wat de polder Vierbannen betreft, alleen de gaten bij Ouwerkerk nog over. De voornoemde sluitingen hebben tezamen geen invloed van betekenis op het vermogen van Ouwerkerk gehad. Ik stap nu vanwege de chronologische volgorde over naar de polder Schouwen, waarin dus de gaten bij Schelphoek en in de havendam van Zierikzee voorkwamen. Zoals ik reeds mocht vertellen, was de sluiting van dit laatste gat met de operatie Wanhoop en mislukt en werd besloten een inlaagdijk wat verder van het gat af te bouwen (fig. 11). De situatie, de hoogteligging van het terrein en een veilig aansluitingspunt aan de havendam hebben het tracee bepaald. Later is gebleken dat wij, zeker ge schrokken van de eerste tegenslag, wel wat erg ver achteruit waren gegaan. De inlaagdijk is gemaakt door te beginnen met een uitbouw van 65 m' keileem vanaf het aanslui tingspunt aan de westelijke havendam, waarna vanuit dit punt een 30 m brede bezinking op het maaiveld is aange bracht en vanuit het aansluitingspunt bij de boerderij Levensstrijd is begonnen met het maken van een gronddijk. De bezinking vorderde het snelst en toen deze 510 m lang was, is gestopt en getracht de dijk zover mogelijk over deze bezinking heen te bouwen en dus een klein sluitgat te ver krijgen. Het is gelukt de dijk op de normale wijze 430 m uit het aanzetpunt uit te bouwen, terwijl daarna over 160 m de dijk met zinkwerk en steen is opgewerkt tot boven H.W. De bedoeling was, de sluiting te volbrengen met een aan tal van de beschikbare 2 m hoge caissons, teneinde ervaring op te doen over snelheid van werken enz. met het oog op de Fig. 13. De situatie bij het gat van Schelphoek. sluiting van Schelphoek, waar eveneens een maaiveldslui ting op het programma stond. Nadat de kopcaissons waren geplaatst en ingepakt, was er nog 423 m sluitgatlengte over. Op elk van de eerste twee sluitdagen werd 132 m' caisson geplaatst, de laatste dag 's ochtends 88 m' en 's avonds 77 m', waarmede de af sluiting een feit was geworden (fig. 12). De langste ge plaatste series bestonden uit 6 gekoppelde caissons, dus 66 m'. Direct na de plaatsing zijn de caissons met zand ge vuld. Alle caissons zijn geplaatst bij de H.W.-kentering, aangezien er anders geen voldoende water boven de bezin king beschikbaar was. Zij werden afgevierd van afvier pontons met sputpalen. De grootste snelheid, die tijdens het sluiten is opgetreden, bedroeg 2,4 rn/sec. Bijzondere verdiepingen zijn niet opgetreden; wel zijn sommige stukken opgekruld: deze konden door bijstorten, ook met kettingen, weer worden gevlakt. Zelfs is eenmaal een stuk van een zinkstuk geheel afgescheurd en verdwenen. Met behulp van de afvierpontons is toen een nieuw stuk aangebracht. De gehele manoeuvre had geleerd, dat een aanzienlijke snelheid van sluiten kon worden verkregen, doch dat de bezinking en de bestorting grote aandacht verdienden. Het is zeker, dat deze inlaagdijk, evenals bij Burghsluis en Oosterland was geschied, ook met rijshout en steen had kunnen worden gesloten, doch er was ervaring met een maaiveldsluiting met caissons met het oog op Schelphoek nodig. Later is over de caissons heen een wraterkerende dijk gebouwd. 37

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 39