Fig. 10. Sluiting van het gat bij Stevensluis (foto K.L.M.)
"gebaggerd
haventje:
bestaande dijk "aar Sirjanslanct
VOOR TE MAKEN
ZINKSTUKKEN.,
POLDER -
VIERBANNEN
LENGTEDOORSNEDE OVER SLUITGAT
scharm caisson
DWARSDOORSNEDE OVER SLÜIT GAT
H w ffjsluitinöscaisson
Z-r^" polder—
'-^ïnSï^-^vierbanncn
^op te zinken drem pel
Am-N. AP
diikuiaber Igro-NAPr-—
SITUATIE DIJKGAT
„5TEVEN5LUIS"
Fig. 9. Het stroomgat bij Stevensluis (foto K.L.M.)
bij Stevensluis in de dijk van de polder Vierbannen. Het gat
was ontstaan door het wegslaan van een uitspringende hoek
van de buitendijk (fig. 9). Het gat had een breedte van
100 m, een max. diepte van 12 m en een vermogen van
6 millioen m3. De situatie gaf duidelijk aanleiding om de
afsluiting aan de polderzijde op een diepte van 7 m te
leggen, hetgeen dan ook is gebeurd. De stroom trok scheef
door het gat vanwege een gevormde diepe en brede geul in
een dijksloot langs de binnenkant van de polderdijk in
westelijke richting. Dit was aanleiding om in de z.g. luwe
kant een kleidijk uit te bouwen, nadat in de eigenlijke geul
een bezinking was aangebracht. Aan de Westkant van het
gat was het moeilijk wat uit te bouwen, zodat hier alleen
een kleistorting op de bezinking is aangebracht, afgedekt
door zinkwerk met steen. De sluiting was ontworpen met
een deur van 5 aan elkaar gekoppelde caissons hoog 6 m uit
de gemaakte voorraad. De caissons waren met de korte zij
den gekoppeld, hetgeen met het oog op de stabiliteit toe-
Fig. 11. De situatie nabij het gat in de ha vendam van Zierik-
zee.
laatbaar was. Aan het einde van de ontworpen kleidijk was
een landhoofd van caissons gedacht. Deze werden eerst ge
plaatst en met de Ideidijk verhonden door een zandzakken-
dam. Tegen dit landhoofd zou de deur moeten aansluiten.
Dit landhoofd lag nog vrijwel buiten de stroom. Aan de
Westzijde was zoals reeds gezegd een steenstorting op rijs
hout gemaakt, in verhand waarmede de sluitdeur hier van
een z.g. guillotine was voorzien. De landhoofdcaissons kon
den vrij recht worden geplaatst en ter plaatse van de sluit-
tooo
36