Wat de grote stroomgaten betreft heeft dus de Combina tie VolkerM.U.Z. met de firma van Oord de gaten bij Burghsluis, Schelphoek, havendammen Zierikzee en Ooster- land gedicht, de firma Zanen en Verstoep die bij Sirjansland en Stevensluis en de Z.Z.-combinatie Van der Hoeven Zanen en Verstoep de gaten bij Ouwerkerk. Ik laat hierbij buiten beschouwing, welke minder gewichtige werken de verschillende combinaties of aannemers hebben gemaakt. Het was ook nodig aandacht aan de benodigde mankracht, opslagterreinen, zate's voor zinkwerk e.d. te schenken. Ten slotte zijn er gemaaktéén opslagterrein bij Burghsluis, vier bij Schelphoek en meerdere bij Ouwerkerk, waarbij overal zate's. Wat de voorziening met mankracht betreft, die leek in de aanvang hopeloos. De bevolking was geëvacueerd, veel ruimte verloren gegaan, de communicatiemiddelen waren zeer gebrekkig, geen verbinding dan over water van Burghsluis en Schelphoek met Zierikzee, idem met Ouwer kerk, idem met Oosterland, zeer gebrekkig met de gaten aan de Noordzijde. De arbeiders, die van het vaste land kwa men, konden alleen per boot ergens heen. Wij zijn toen be gonnen met aan onze bevriende zusterdienst de Directie van de Wieringermeer, die immers over veel kampen beschikt en ervaring van de exploitatie heeft, te vragen enkele kam pen voor ons op te richten, aan welk verzoek direct en voort varend is voldaan. Later is er een verzoek gekomen om de Rijksgebouwendienst in te schakelen en werden z.g. ge schenkkampen ontvangen. De situatie is tenslotte deze geweest, dat er 8 Rijkskampen zijn opgericht, waarin 1400 man zijn gehuisvest. In barakken en verblijven van de aan nemers hebben 2500 man gewoond. Ongeveer 400 man kwamen dagelijks van het vaste land en 1100 man hebben elders op en nabij het eiland onderdak gevonden. Een poging om Zierikzee verder te ontruimen is mislukt door tegenwerking van de bevolking. Voor ons zou deze ontruiming ook niet veel verlichting hebben gegeven. Ik kom nu tot het verkeer te water en te land. Zoals reeds werd vermeld, was de haven van Zierikzee door de gaten in de havendammen slecht bruikbaar. Hadden wij direct over de M.U.Z.-kranen en keileem kunnen beschikken, dan ge loof ik, dat het dichtgooien van de gaten een kwestie van dagen was geweest, doch wij hadden niets. De eerste kranen zijn pas einde Februari aangekomen. Wij hebben toen een poging gedaan het gat in de westelijke havendam te om singelen met op zinkstukken gezonken ijzeren bakken, doch de zinkstukken konden vanwege de zeer korte kente ring niet worden geplaatst. Een poging om de bakken zo maar op het maaiveld te zetten is mislukt; zij verdwenen de één na de andere in het steeds dieper uitschurende gat. Toen de kranen er waren, was het gat zo verbreed en ver diept, dat een directe sluiting met klei niet meer mogelijk bleek. Er is toen besloten een inlaagdijk wat verder van het gat af te leggen, op welk werk ik nog terug kom. Hoewel de operatie met de bakken is mislukt, hadden deze zoveel weerstand aangebracht, dat de situatie in de haventoegang, mede door het steeds groter worden van het gat, belangrijk was verbeterd. Eerst op 4 Juni, toen de hier voor bedoelde inlaagdijk kon worden gesloten, is de haven van Zierikzee weer volledig bruikbaar geworden. Ik wil thans iets over liet landverkeer op het eiland zeggen. De verbinding Zierikzee-Brouwershaven is, hoewel langs een omweg, steeds beschikbaar geweest. Een verbinding van West-Schouwen met Zierikzee was er niet. Vanuit Brouwershaven kon men over de weg op de dijk tot Den Osse komen en vandaar bij laag water over de nogal be schadigde weg op de binnenberm van de dijk tot aan Oost Repart, alwaar de weg de polder inbuigt doch toen onbruik baar was. Een van de eerste werken, die zijn ondernomen, is geweest de aanleg van een wegvak van Oost Repart naar de Stenen Vuurtoren, alwaar aansluiting werd verkregen met de weg naar Renesse-FIaamstede-Burgh, vanwaar men na het dichten van de stroomgaten bij Burghsluis zelfs door kon rijden tot het gat van Schelphoek. Deze verbinding, die voor de uitvoering der werken wei nig heeft betekend, doch wel veel voor West-Schouwen, was, zoals reeds gezegd, alleen bij L.W. bruikbaar. Aange zien de dijk langs de Noordzijde van Schouwen bij H.W. aan de polderzijde sterk werd aangevallen en door wrakhout ernstig werd beschadigd, is besloten de lage binnenberm op te hogen tot boven G.H.W., waarmede in de eerste plaats een beveiliging van de dijk werd bereikt, hetgeen met het oog op de mogelijkheid van een doorbraak-verbinding Oosterschelde-Brouwershavense Gat bij een eventuele tegen slag bij Schelphoek uiterst gewenst wasin de tweede plaats werd na het gereed komen van het werk voor het verkeer een steeds bruikbare behoorlijke verbinding verkregen. Het werk, dat onder zeer moeilijke omstandigheden moest worden uitgevoerd, is pas gereed gekomen na het sluiten van Schelphoek, doch heeft toch zeker zijn nut gehad. Een verbinding Zierikzee-Zijpe bestond er nietvan Zijpe uit kon men alleen met een jeep tot het gat bij Oosterland komen en langs de Noordzijde tot dicht bij het gat van Sirjansland. Eerst later, toen de polder Oosterland was drooggevallen, kon van Zijpe via de Rijksweg naar het dorp je Sirjansland worden gereden, vandaar over rijplaten via de gedichte gaten bij Sirjansland en Stevensluis naar het gemaal aan het Dijkwater en voorts over de westelijke dijk van de nog onder water staande polder Vierbannen naar Zierikzee. In deze landverbinding Zijpe-Zierikzee, welke veel dienst heeft gedaan, is pas verbetering gekomen na het dichten van de gaten bij Ouwerkerk en het droog vallen van de polder Vierbannen. Ik moet nog vermelden, dat wij ten behoeve van een verbinding door de lucht het oude vliegveld bij Haamstede hebben hersteld en hier een verharde landingsbaan van 600 x 30 m hebben aangelegd. De baan heeft weinig dienst gedaan, in de eerste plaats wel omdat ze zo laat is klaar gekomen. Wellicht echter dat zij, als de toestanden op het eiland weer normaal zullen zijn, voor- het vreemdelingenverkeer in de zomer van belang zal zijn. Ik moet nog vermelden, dat voor de dichting van H.W.- gaten en het herstel van vrijwel vernielde en beschadigde dijken nog tal van aannemers moesten worden ingescha keld, zodat wij tenslotte 22 verschillende werken aan 22 aannemers of combinaties van aannemers hebben uitgege ven. Hierbij zijn maximaal 5500 arbeiders ingeschakeld geweesteen overzicht van het tewerkgestelde materieel werd opgenomen in De Ingenieur van 2-10-1953 No. 40, blz. A. 469. De materialen voor de werken zijn, wat het zand betreft, in de nabijheid gewonnen uit de platen in de stromen, de klei is voor een groot deel gewonnen in het Hollandsch Diep nabij de Klundert, doch vanwege kwaliteit en kwantiteit aangevuld met z.g. Boomse klei, gebaggerd in de Schelde op Belgisch grondgebied, welke zeer goed is geweest en belangrijke diensten heeft gedaan. De teelaarde voor de afdekking van de dijksbelopen boven de verdedi gingen is van de uiterwaarden aangevoerd. De benodigde steen en rijshout zijn hoofdzakelijk van Rijkswege ter beschikking gesteld, doch de grote rijswerkaannemers hebben zelf ook een gedeelte van het hout en de steen mogen leveren. Vrijwel al het werk, behalve o.a. een deel van de verho ging van de Schouwse Dijk en de aanvoer van klei en teel aarde, is in regie uitgevoerd. Het zou te ver voeren hier al deze werken te bespreken, doch straks kom ik op de kosten ervan nog terug. 33

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 35