perioden vrijwel on-onderbroken voortgang vinden. Het
is thans bijna gereed. Gedurende het asfaltbedrijf zijn regel
matig monsters van het gemaakte product onderzocht door
het Rijkswegenbouwlaboratorium.
De samenstelling bleek vrij constant te zijn. Een indruk
van die samenstelling is vermeld naast de grafiek van het
asfaltbedrijf.
Voor een snelle controle tijdens het bedrijf werd gebruik
gemaakt van een veldlaboratorium te Oude Tonge, waar 8
extractie-apparaten c.a. waren geïnstalleerd.
De wijze van aanbrengen en verdichten van de asfalt-
lagen moge blijken uit de volgende plaatjes (fig. 10 en 11).
De rol had een gewicht van 1000 kg en een diameter van 1 m.
Tenslotte moge ik nog iets zeggen over het herstel van de
binnendijken (fig. 12). Er is naar gestreefd een aantal bin
nendijken te verenigen tot een tweede waterkering achter de
hoofdwaterkering, onderling verbonden door zgn. schenkel-
dijken, om op die wijze de woonkernen als het ware te
beschermen door twee waterdichte schotten, waarvan de
tussenruimte in vakken is verdeeld. Door de schenkels
een lagere kruinhoogte te geven dan de tweede water
kering verkrijgt men in geval van overlopen of doorbreken
van dijken een niet al te gevaarlijke waterberging.
Voorts werden andere dijken bestemd om het binnen de
tweede waterkering gelegen gebied in vakken te verdelen,
zulks om een eventuele voortgeschreden inundatie te be
perken. De dan nog overblijvende binnendijken werden
afgegraven ter verkrijging van specie voor het herstel van
buitendijken, en genoemde binnendijken, dan wel ge
reserveerd voor in beginsel voorgenomen verzwaring van
buitendijken, waarvan het profiel te gering wordt geacht.
Hiermede moge ik besluiten. Ik dank U voor Uw aan
dacht.
Fig. 12. Kaartje aangevende de hoofd- en tweede waterkeringen, verbonden door schenkeldijken en dwarsdijken, liggende
binnen de tweede waterkering.
te krijgen, dit onder meer ter verkrijging van een betere
bescherming tegen eventuele ijsgang. Op 12 December
was dat gelukt en werd het asfaltbetonbedrijf gestaakt.
Het penetreren van de stenen berm kon buiten de vorst-
Fig. 10. Het aanbrengen van zandasfalt.
Fig. 11. Het aanbrengen van asfaltbeton.
29