perioden vrijwel on-onderbroken voortgang vinden. Het is thans bijna gereed. Gedurende het asfaltbedrijf zijn regel matig monsters van het gemaakte product onderzocht door het Rijkswegenbouwlaboratorium. De samenstelling bleek vrij constant te zijn. Een indruk van die samenstelling is vermeld naast de grafiek van het asfaltbedrijf. Voor een snelle controle tijdens het bedrijf werd gebruik gemaakt van een veldlaboratorium te Oude Tonge, waar 8 extractie-apparaten c.a. waren geïnstalleerd. De wijze van aanbrengen en verdichten van de asfalt- lagen moge blijken uit de volgende plaatjes (fig. 10 en 11). De rol had een gewicht van 1000 kg en een diameter van 1 m. Tenslotte moge ik nog iets zeggen over het herstel van de binnendijken (fig. 12). Er is naar gestreefd een aantal bin nendijken te verenigen tot een tweede waterkering achter de hoofdwaterkering, onderling verbonden door zgn. schenkel- dijken, om op die wijze de woonkernen als het ware te beschermen door twee waterdichte schotten, waarvan de tussenruimte in vakken is verdeeld. Door de schenkels een lagere kruinhoogte te geven dan de tweede water kering verkrijgt men in geval van overlopen of doorbreken van dijken een niet al te gevaarlijke waterberging. Voorts werden andere dijken bestemd om het binnen de tweede waterkering gelegen gebied in vakken te verdelen, zulks om een eventuele voortgeschreden inundatie te be perken. De dan nog overblijvende binnendijken werden afgegraven ter verkrijging van specie voor het herstel van buitendijken, en genoemde binnendijken, dan wel ge reserveerd voor in beginsel voorgenomen verzwaring van buitendijken, waarvan het profiel te gering wordt geacht. Hiermede moge ik besluiten. Ik dank U voor Uw aan dacht. Fig. 12. Kaartje aangevende de hoofd- en tweede waterkeringen, verbonden door schenkeldijken en dwarsdijken, liggende binnen de tweede waterkering. te krijgen, dit onder meer ter verkrijging van een betere bescherming tegen eventuele ijsgang. Op 12 December was dat gelukt en werd het asfaltbetonbedrijf gestaakt. Het penetreren van de stenen berm kon buiten de vorst- Fig. 10. Het aanbrengen van zandasfalt. Fig. 11. Het aanbrengen van asfaltbeton. 29

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 31