Fig. 8. Overzichtsfoto van liet werkterrein te Hoek van St Jacob. Langs de oever van links naar rechts: de perszuiger werkende in oostelijke richting; die werkende in westelijke richting; steiger, waarover vulstof wordt gelost steiger, ondersteunende de pers leiding voor asfalt; steiger voor aanvoer van zand en grind, be stemd voor zandasfalt en asfalt beton. Op het terrein de asfalt- molens c.a. (foto K.L.M.). TON fanpa5falt «october i3raee tl0.000 m3, gemeten in de bakken. Van het gehele zandbedrijf bitumen b 1 zijn grafieken gemaakt (fig. 7). Bij beschouwing daarvan zand 8<>.71 gew f ^^.jyp.ooo, zal het U opvallen, dat het spuitwerk is begonnen op 11 April en eindigde op 30 October. holle ruimte et vol j /kT-auas. Van personeel en materieel is veel gevergd. Er werd 65 asfaltbeton /c° uren per week, tijdelijk opgevoerd tot 79 uren, gewerkt bitumen "0000 Geen der onderdelen van het bedrijf heeft één dag gestag- -.'of06"* neerd. Reparaties en verplaatsingen van het materieel had- uulstof J /s laaaaa. den 's nachts plaats. De geest onder het personeel in al zijn MOlle ruimte a«e vol geledingen w7as, mede dank zij de door het College van Rijks- i i n i nn i -i -i v M -i GRETAS F ALT 5 bemiddelaars getroffen loonregeling, mtstekend. Zo kon B1TUME„ het bedrijf, begunstigd door prachtig werkbaar weer, zoals F ,f °EW gezegd op 30 October worden beëindigd. Het spuitwerk j jaooo werd vrijwel op de voet gevolgd door het profileren van weehrroductie het zandlichaam en dit werk wederom door het aanbrengen üöooo van de damwand en van het zandasfalt. Over het asfalt- bedrijf wil ik nog gaarne enkele mededelingen doen. ~f~fc r°°°° Te Galathee I en te Hoek van St Jacob werden werk- jL terreinen gespoten. Ten behoeve van de daar te installeren Vsaaeo. asfaltbedrijven werden de nodige steigers gebouwd. ,/a Zo werden te Hoek van St Jacob (fig. 8) een steiger voor het jfejaeaa. lossen van zand en grind, een steiger voor het lossen van f vulstof en een steiger ter ondersteuning van de persleiding r saaaa. voor asfalt, welke per lichter werd aangevoerd, gebouwd. Het zand, gezogen uit de bodem van de Krammer, bleek S" geschikt voor de vervaardiging van het zandasfalt te zijn. Dit zand werd te St Jacob gelost door een bijzonder soort rroductievekeh 5011 auoubtus j iertcbwer «tok* ssuemmr dec. elevator, waarbij de enunerladder is vervangen door een ronde stalen schijf met opgelaste emmers, welke het zand FiÉ- 9. Grafiek aangevende de geplande (stippellijn) en de n xt i bereikte productie (getrokken lijn) van zandasfalt en de samen- als het ware uit de bakken fraisde en op een transportband r stelling der asfaltmengsels. bracht, welke het vervoerde naar het zanddepot op het werkterrein. De overcapaciteit werd gelost in een trechter, vanwaar op 4 November zo ver gevorderd, dat de dijk tot de buiten- het door vrachtauto's werd afgevoerd en gebruikt voor het kruinlijn was bekleed met zandasfalt. herstel van andere dijken. Het aanbrengen van de rest van de zandasfalt-bekleding Het verloop van het asfaltbedrijf moge blijken uit de was afhankelijk van het tempo, waarmede de bekleding bijgaande grafiek (fig. 9). Begonnen iverd met 2 asfaltinstal- met klei vorderde. laties op 4 Juli. Dit aantal groeide successievelijk aan tot 15 Op 12 December kon het zandasfaltbedrijf worden be- eenheden. Men heeft kans gezien om het zandbedrijf in eindigd. te halen, waarna weer installaties konden worden afgevoerd, Inmiddels was, zoals gezegd, begonnen met het aan- terwijl andere installaties begonnen met de vervaardiging brengen van het asfaltbeton. In het bijzonder werd er daar van asfaltbeton. bij naar gestreefd het zgn. tijwerk te Oude Tonge en Her- Begunstigd door het mooie najaarsweer was het werk kingen, waar de dijk over het slik was gebouwd, gereed 28

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 30