Fig. 1. De z.g. „Gatenkaart", aangevende de beschadigingen aan binnen- en buitendijken.
Moge ik dan beginnen met de constructie van de dijk
nader te beschouwen onder vermelding van de beweeg
redenen, welke tot die constructie hebben geleid (fig. 5).
De dijk is gemaakt van zand, op de buitenbelopen, berm
en kruin afgedekt met een asfaltbekleding en op het binnen-
beloop voorzien van een kleibekleding.
Een bekleding van de zandkern met uitsluitend klei
bleek in de korte beschikbare bouwtijd niet mogelijk. De
langs de Zuidkust van het eiland uit de gorzen en van de
resten van de vernielde dijken afkomstige klei was door het
grote gehalte aan zand ongeschikt voor het gestelde doel.
De benodigde hoeveelheid van ca 500.000 m3 zou van elders
moeten worden aangevoerd. Zo deze hoeveelheid klei van
goede kwaliteit al te vinden ware geweest, dan nog zou de
capaciteit van de haventjes en de voorhanden zijnde scheeps-
ruimte niet toereikend zijn geweest om aan de gestelde
eisen te voldoen. Het behoeft wel geen nader betoog, dat
het maken van de dijk van uitsluitend klei in de korte
beschikbare bouwtijd onmogelijk was.
De omstandigheid, dat de asfaltbekledingen in de korte
periode van toepassing op bevredigende wijze de aanvallen
van het water hadden weerstaan en dat vóór de intrede
van het stormseizoen, naar de mens gesproken, een vol
doende bekleding van de buitenbelopen, berm en kruin
van het zandlichaam over de volle lengte van de dijk zou
kunnen worden verkregen, deed ons besluiten tot het toe
passen van dit materiaal. De asfaltbekleding bestaat uit.
een onderlaag van zandasfalt, een bovenlaag van asfalt
beton, onderling verbonden door een kleeflaag en is aan
de bovenzijde afgesloten met een dichtingslaag. De asfalt
bekleding wordt aan de buitenteen opgevangen door een
2,5 m lange damwand, die wordt gesteund en tegen ont
gronding beschermd door een stenen berm, geïmpregneerd
met gietasfalt. De dikte van de laag zandasfalt varieert
Fig. 2. Stroomgat in de kom van de gemeente Den Bommel.
ingezette herstel van beschadigde en het vernieuwen van
onherstelbaar beschadigde en geheel weggespoelde dijk
vakken. Van dit deel van onze taak was het vernieuwen van
dijkvakken de moeilijkste opgave. In circa 8 maanden moest
ruim 24 km nieuwe zeewering zover worden gebouwd, dat
zij voldoende bescherming kon bieden tegen eventueel na
15 October optredende stormvloeden. Hiervan lag 6 km
langs de Noordkust en 18 km langs de Zuidkust van het
eiland (fig. 3). Het is op de bouw van dit laatste dijkvak,
liggende tussen Sluishaven en Herkingen, dat ik gaarne
wat dieper wil ingaan.
25