Fig. 1. De z.g. „Gatenkaart", aangevende de beschadigingen aan binnen- en buitendijken. Moge ik dan beginnen met de constructie van de dijk nader te beschouwen onder vermelding van de beweeg redenen, welke tot die constructie hebben geleid (fig. 5). De dijk is gemaakt van zand, op de buitenbelopen, berm en kruin afgedekt met een asfaltbekleding en op het binnen- beloop voorzien van een kleibekleding. Een bekleding van de zandkern met uitsluitend klei bleek in de korte beschikbare bouwtijd niet mogelijk. De langs de Zuidkust van het eiland uit de gorzen en van de resten van de vernielde dijken afkomstige klei was door het grote gehalte aan zand ongeschikt voor het gestelde doel. De benodigde hoeveelheid van ca 500.000 m3 zou van elders moeten worden aangevoerd. Zo deze hoeveelheid klei van goede kwaliteit al te vinden ware geweest, dan nog zou de capaciteit van de haventjes en de voorhanden zijnde scheeps- ruimte niet toereikend zijn geweest om aan de gestelde eisen te voldoen. Het behoeft wel geen nader betoog, dat het maken van de dijk van uitsluitend klei in de korte beschikbare bouwtijd onmogelijk was. De omstandigheid, dat de asfaltbekledingen in de korte periode van toepassing op bevredigende wijze de aanvallen van het water hadden weerstaan en dat vóór de intrede van het stormseizoen, naar de mens gesproken, een vol doende bekleding van de buitenbelopen, berm en kruin van het zandlichaam over de volle lengte van de dijk zou kunnen worden verkregen, deed ons besluiten tot het toe passen van dit materiaal. De asfaltbekleding bestaat uit. een onderlaag van zandasfalt, een bovenlaag van asfalt beton, onderling verbonden door een kleeflaag en is aan de bovenzijde afgesloten met een dichtingslaag. De asfalt bekleding wordt aan de buitenteen opgevangen door een 2,5 m lange damwand, die wordt gesteund en tegen ont gronding beschermd door een stenen berm, geïmpregneerd met gietasfalt. De dikte van de laag zandasfalt varieert Fig. 2. Stroomgat in de kom van de gemeente Den Bommel. ingezette herstel van beschadigde en het vernieuwen van onherstelbaar beschadigde en geheel weggespoelde dijk vakken. Van dit deel van onze taak was het vernieuwen van dijkvakken de moeilijkste opgave. In circa 8 maanden moest ruim 24 km nieuwe zeewering zover worden gebouwd, dat zij voldoende bescherming kon bieden tegen eventueel na 15 October optredende stormvloeden. Hiervan lag 6 km langs de Noordkust en 18 km langs de Zuidkust van het eiland (fig. 3). Het is op de bouw van dit laatste dijkvak, liggende tussen Sluishaven en Herkingen, dat ik gaarne wat dieper wil ingaan. 25

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 27