•X Fig. 15. Plaatsing samengestelde caisson in sluitgat Oostgat. haald, gelukte de tweede poging, in dezelfde korte kentertijd ondernomen, waarbij de caisson in het midden brak op de verbindingsbouten, doch gelukkig door de sleepboten op haar plaats kon worden gehouden tot zij zich voldoende vast op de drempel had gezet. Daarna was het hallasten en het aan de landzijde met zand afdekken van de caisson nog slechts een kwestie van tijd. Blokkering Veerhaven Na de blokkade van het Westgat op 9 Mei en het ge reedkomen van de ringkade om het Oostgat op 13 Juni restte als moeilijkste werk de blokkering van het gat in de Veerhaven. Over de plaats, waar men dit gat zou afsluiten, is even getwijfeld. Daar de Veerhaven weer ongeveer op zijn oude plaats terug zou komen, is eerst overwogen de afsluitdam in het tracé van de nieuwe havendijken, dus aanzienlijk meer landwaarts en grotendeels over het maai veld, te leggen. Wegens de vele onzekere factoren, die men aan dit plan verbonden achtte, werd het echter spoedig verworpen en werd de voorkeur gegeven aan een tracé tus sen de havendammen, waar men voor de sluiting grote cais sons zou kunnen gebruiken, een vertrouwde werkwijze, die immers vroeger al bij Rammekens, de Brielse Maas en de Braakman met succes was toegepast. Dit tracé had boven dien het voordeel, dat de beide havendammen goede stroomgeleiders waren. Op de gekozen plaats zouden de caissons echter de toe gang tot de nieuwe haven versperren en dus te zijner tijd weer moeten worden opgeruimd. Aan dat sluitingsplan werden derhalve bijzondere eisen gesteld; er werd op ge- Fig. 17. Sluiting van het Westgat. ZINKSTUKkTN t sluitmiddelen, waarvoor 36 man nodig waren, tot op de drempel was gezonken. Nadat het zeer lange gevaarte een keer door het gat de polder in was geschoten en nog tijdig terug kon worden ge- Fig. 18. Laatste stadium sluiting Westgat. WESTER- SCHELDE ÏOm- Fig. 19. Situatie dijken bij Veerhaven Kruiningen. VEERPLEiN 4°00o0o °0 NIEUW D'JKSTRACE °00009^ Om L. 21

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 23