maakte werk hier weer weg, zodat men slechts voetje voor voetje vorderde. Zelfs de bouw van de pontonkade (fig. 10) viel tegen. Men had gedacht, dat men deze lichte, tot 22 m lange elementen aaneengekoppelde rechthoekige stalen bakjes gemakkelijk op hun plaats zou kunnen krijgen, doch voor deze manoeuvre bleek de waterdiepte vaak te gering de pontons moesten immers met vletten en andere kleine motorbootjes worden aangesleept, die meer diepgang had den dan de pontons. Het ballasten van de pontons, die men na het plaatsen met water liet vollopen en daarna deels door middel van een drijvende kraan, waarvan men overigens in dit ondiepe gebied soms meer last dan gemak had, met klei, deels met zandzakken verzwaarde en verhoogde, nam veel tijd in beslag en bepaalde dan ook het tempo, waarmede zij konden worden geplaatst. Het minst riskante onderdeel van de operatie was het opwerpen van de zandzakkenkade over de Rijksweg, die de laatste opening, waardoor het getij nog toegang kon vinden naar Waarde, moest afsluiten. Hiervoor waren ca. 100.000 zandzakken nodig, die lang tevoren in de lijn van afsluiting tot grote pijlers werden opgetast op onderlinge afstanden van ca. 20 m. Langs deze depots werd een tot boven hoogwater reikende loopsteiger gebouwd (fig. 11), van waar de zakken konden worden bereikt en in het tracé van de afsluitdam konden worden geworpen. Deze manoeuvre, waarbij 1000 man werden ingezet, die in enkele uren tijds 90000 zandzakken op hun plaats in de 200 m lange kade moesten brengen, verliep moeiteloos, zodat op 23 April het Waterschap Waarde weer van het buitenwater was afgesloten. De zwakke waterkering moest natuurlijk eerst nog wor den versterkt tegen mogelijke hoge vloeden en golfaanval vanuit de polder Kruiningcn, voordat de bevolking weer in de spoedig drooggevallen polder kon worden toegelaten. Op 6 Juni, dus 1 maand na de sluiting op de Rijksweg, kon het Waterschap weer voor bewoning worden vrijgege ven. Dichting Oostgat De hoop, dat door de afsluiting van het stroomgebied Waarde het vermogen van het Oostgat sterk zou vermin deren, ging helaas niet in vervulling: het verminderde slechts met 2 millioen, d.w.z. van 12 tot 10 millioen m3. Hoewel het stroombeeld iets gunstiger was geworden, was het vermogen van het gat altijd nog veel te groot om een rechtstreekse afsluiting in het oude dijkstracé te wagen. Dit zou wegens de geweldige afmetingen veel meer zand en zinkstukken en dus ook meer tijd hebben gekost dan volgens het tijdschema toelaatbaar was, daar dit werd beheerst door de tijd, die nodig was voor de zinkwerken in het sluit gat. Sneller was de hier toegepaste omsingelingsmanoeuvre, waarbij eerst de diepe kom aan de binnenzijde met een ring- kade werd afgesloten, waarna pas het nu practisch stroom loos geworden gat zelf in de lijn van de dijk zonder veel zandverlies kon worden gedicht en zonder dat daarbij zink stukken nodig waren (fig. 12). Voor de bouw van de ringkade was het gemakkelijk, dat de kom tot dicht onder de maaiveldrand behoorlijk diep was, zodat groot drijvend materieel tot vlak daarbij kon komen. Nadat de belangrijkste stroomgeul, lopende langs de oostelijke dijk, was dicht gespoten, werd langs deze zijde op het maaiveld een kade van Boomse klei een zeer taaie, grijze tertiaire klei, die ten behoeve van het werk in de Belgische Schelde werd gebaggerd opgeworpen, die met de drijvende kranen juist ver genoeg van de rand kon Fig. 10. Bouw pontonkade. Fig. 11. Opwerpen zandzakkenkade langs de Rijksweg. Fig. 12. Sluiting Oostgat. werd gevormd door een weerstand biedende kleilaag, die het tot op het laatst volhield tegen de felle stroom. Ook de operatie in het zuiden, langs de Kadijk, ondervond veel tegenslag. Hoewrel men aan die zijde veel voordeel had van het hooggelegen terrein, bleek weer eens te meer, hoe moeilijk het is een stroomgat enkel met zand en zandzakken te dichten; telkens moest de kop van het stort zwaar met palen en zandzakken tegen de felle vloedstroom worden verdedigd. Verscheidene malen sloeg een deel van het ge «Om- «Om- Sm- Om 200m 1 MEI 4953 STPOOMSMELKOCN OOSTGAT T'JOCNS NOOMAALTJ DOORSNEDE B-B 19

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 21