twee delen te onderscheiden, n.l. het gedeelte langs de IJssel dat binnen de geprojecteerde afsluiting in de Hollandsche IJssel zal komen en het gedeelte langs de Nieuwe Maas en Lek daarbuiten. Eerstgenoemd deel is door de in 1952 en 1953 uitgevoerde verbeteringswerken voor een groot deel op de gewenste hoogte gebracht en plannen voor verhoging van nog enkele dijksge- deelten in 1954 zijn reeds in vergevorderde staat van voorbe reiding. Na uitvoering daarvan zal de IJsseldijk aan redelijk te stellen eisen voldoen. Voor het buiten genoemde afsluiting blijvende deel kan in hoofdzaak worden verwezen naar hetgeen in dit verband om trent de waterkering van Delfland hiervoor bij hoofdstuk 2 sub a, is gezegd. Een mogelijkheid tot het maken van een waterkering op grotere hoogte dan de thans aanwezige is ook hier wel aanwezig. Bij de in 1953 uitgevoerde verbeteringswer ken is, zoals hierboven vermeld, de hoogte van enige dijk vakken reeds aanmerkelijk hoger aangelegd dan voorheen werd aangehouden. Het op grotere hoogte brengen van de gehele waterkering zal het opruimen van een groot deel van de daar langs staande bebouwing noodzakelijk maken en zal vooral in de dorpskernen zeer ingrijpend zijn. Het buiten de afsluiting blijvende deel van de waterkering van de Krimpenerwaard is grotendeels direct waterkerend en met de bestaande hoogte voor een waterstand als op 1 Februari is voorgekomen, daardoor zeer kwetsbaar. De gevolgen van een doorbraak kunnen voor het achterland zeer ernstig zijn, daar in het gehele gebied geen weg tot vol doende hoogte aanwezig is om zo nodig bevolking en vee te evacueren. De noodzaak om dit deel op grotere hoogte dan de thans bestaande te brengen is hier dan ook aanwezig. b. S\tormpolder I. Tijdens de stormvloed brak de ringdijk van de Storm- polder op een zestal plaatsen door en kwam de polder diep in het water. De totale lengte van de gaten was 239 m; de diepte bleef echter tot boven het maaiveld beperkt. Het binnenbeloop van de waterkering werd over grote lengte (1174 m) aangetast, terwijl ook de dijk aan de buitenzijde werd beschadigd. 78

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 80