twee delen te onderscheiden, n.l. het gedeelte langs de IJssel
dat binnen de geprojecteerde afsluiting in de Hollandsche
IJssel zal komen en het gedeelte langs de Nieuwe Maas en Lek
daarbuiten.
Eerstgenoemd deel is door de in 1952 en 1953 uitgevoerde
verbeteringswerken voor een groot deel op de gewenste hoogte
gebracht en plannen voor verhoging van nog enkele dijksge-
deelten in 1954 zijn reeds in vergevorderde staat van voorbe
reiding. Na uitvoering daarvan zal de IJsseldijk aan redelijk
te stellen eisen voldoen.
Voor het buiten genoemde afsluiting blijvende deel kan in
hoofdzaak worden verwezen naar hetgeen in dit verband om
trent de waterkering van Delfland hiervoor bij hoofdstuk 2
sub a, is gezegd. Een mogelijkheid tot het maken van een
waterkering op grotere hoogte dan de thans aanwezige is ook
hier wel aanwezig. Bij de in 1953 uitgevoerde verbeteringswer
ken is, zoals hierboven vermeld, de hoogte van enige dijk
vakken reeds aanmerkelijk hoger aangelegd dan voorheen werd
aangehouden. Het op grotere hoogte brengen van de gehele
waterkering zal het opruimen van een groot deel van de daar
langs staande bebouwing noodzakelijk maken en zal vooral
in de dorpskernen zeer ingrijpend zijn.
Het buiten de afsluiting blijvende deel van de waterkering
van de Krimpenerwaard is grotendeels direct waterkerend en
met de bestaande hoogte voor een waterstand als op 1 Februari
is voorgekomen, daardoor zeer kwetsbaar.
De gevolgen van een doorbraak kunnen voor het achterland
zeer ernstig zijn, daar in het gehele gebied geen weg tot vol
doende hoogte aanwezig is om zo nodig bevolking en vee te
evacueren.
De noodzaak om dit deel op grotere hoogte dan de thans
bestaande te brengen is hier dan ook aanwezig.
b. S\tormpolder
I. Tijdens de stormvloed brak de ringdijk van de Storm-
polder op een zestal plaatsen door en kwam de polder diep in
het water. De totale lengte van de gaten was 239 m; de diepte
bleef echter tot boven het maaiveld beperkt. Het binnenbeloop
van de waterkering werd over grote lengte (1174 m) aangetast,
terwijl ook de dijk aan de buitenzijde werd beschadigd.
78