en het gedeelte van genoemde afrit tot de afrit naar de Kruger- laan op 15.70 m, waarbij de hiervoor te maken verbreding aan de binnenzijde plaats vindt; 2. het brengen van de nieuwe kruin van de IJsseldijk op 4.30 m N.A.P. in het midden van de rijweg en op 4.40 m N.A.P. ter plaatse van de verhoogde trottoirs langs de kruin- lijnen. De vereiste goedkeuring van het werk, waarvan op bijlage 3 (profiel 3) een algemeen dwarsprofiel is gegeven, werd door de Minister van Verkeer en Waterstaat verleend bij besluit van 7 September 1953 no. 51068 (afd. W.R.). Het werk was op het einde van dit verslagjaar nog in uit voering. Tijdens de uitvoering daarvan heeft bij het aanbrengen van de zandaanvulling voor de binnendijkse verbreding op het gedeelte tussen de Fluwelen singel en de oude Haastrechtse brug, op 15 November, als gevolg van de slappe ondergrond doorpersing plaats gevonden. Nadat de zandaanvulling weer tot circa dijkshoogte was aangebracht, heeft op 16 December wederom een doorpersing plaats gehad. Op het bestaande dijkslichaam hebben deze doorpersingen geen merkbare ge volgen gehad. Tenslotte werd door het Hoogheemraadschap van Rijnland nog het gedeelte van de IJsseldijk (Goejanverwellen dijk), vanaf het verlengde van de Krugerlaan tot de Waaiersluis, verhoogd tot 4.30 m N.A.P. in de kruinlijnen, terwijl op de nieuwe dijkskruin een asfaltwegdek werd aangebracht. De vereiste goedkeuring van dit werk, waarvan op bijlage 3 een tweetal dwarsprofielen (hm 31.50 en 32) zijn gegeven, werd verleend door de Minister van Verkeer en Waterstaat bij besluit van 2 September 1953 no. 50041 (afd. W.R.). De uitvoering van het plan van de N.V. Verenigde Stearine Kaarsenfabrieken „Gouda-Apollo" te Gouda, tot het ophogen tot 3.20 m N.A.P. van een gedeelte uiterwaard langs de IJsseldijk te Gouda, waarmede in 1952 een aanvang werd ge maakt (zie vorig verslag), kwam in dit verslagjaar gereed. IV. Wanneer in de loop van 1954 ook de thans nog in uit voering zijnde verbeteringswerken aan de IJsseldijk van Rijn- 66

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 68