en het gedeelte van genoemde afrit tot de afrit naar de Kruger-
laan op 15.70 m, waarbij de hiervoor te maken verbreding aan
de binnenzijde plaats vindt;
2. het brengen van de nieuwe kruin van de IJsseldijk op
4.30 m N.A.P. in het midden van de rijweg en op 4.40 m
N.A.P. ter plaatse van de verhoogde trottoirs langs de kruin-
lijnen.
De vereiste goedkeuring van het werk, waarvan op bijlage 3
(profiel 3) een algemeen dwarsprofiel is gegeven, werd door de
Minister van Verkeer en Waterstaat verleend bij besluit van
7 September 1953 no. 51068 (afd. W.R.).
Het werk was op het einde van dit verslagjaar nog in uit
voering. Tijdens de uitvoering daarvan heeft bij het aanbrengen
van de zandaanvulling voor de binnendijkse verbreding op het
gedeelte tussen de Fluwelen singel en de oude Haastrechtse
brug, op 15 November, als gevolg van de slappe ondergrond
doorpersing plaats gevonden. Nadat de zandaanvulling weer
tot circa dijkshoogte was aangebracht, heeft op 16 December
wederom een doorpersing plaats gehad. Op het bestaande
dijkslichaam hebben deze doorpersingen geen merkbare ge
volgen gehad.
Tenslotte werd door het Hoogheemraadschap van Rijnland
nog het gedeelte van de IJsseldijk (Goejanverwellen dijk), vanaf
het verlengde van de Krugerlaan tot de Waaiersluis, verhoogd
tot 4.30 m N.A.P. in de kruinlijnen, terwijl op de nieuwe
dijkskruin een asfaltwegdek werd aangebracht. De vereiste
goedkeuring van dit werk, waarvan op bijlage 3 een tweetal
dwarsprofielen (hm 31.50 en 32) zijn gegeven, werd verleend
door de Minister van Verkeer en Waterstaat bij besluit van
2 September 1953 no. 50041 (afd. W.R.).
De uitvoering van het plan van de N.V. Verenigde Stearine
Kaarsenfabrieken „Gouda-Apollo" te Gouda, tot het ophogen
tot 3.20 m N.A.P. van een gedeelte uiterwaard langs de
IJsseldijk te Gouda, waarmede in 1952 een aanvang werd ge
maakt (zie vorig verslag), kwam in dit verslagjaar gereed.
IV. Wanneer in de loop van 1954 ook de thans nog in uit
voering zijnde verbeteringswerken aan de IJsseldijk van Rijn-
66