Zo werd de Oostelijke dijk langs de Voorhaven van de
Julianasluis te Gouda door de Provincie Zuid-Holland als on
derhoudsplichtige van dit dijksgedeelte verhoogd en gebracht
op een hoogte van 4.30 m N.A.P. in de kruinlijn en 4.40 m
N.A.P. in het midden van de dijkskruin. Het plan voor de
uitvoering van dit werk, waarvan op bijlage 3 (profiel 1) een
algemeen dwarsprofiel is gegeven, verkreeg bij besluit van
25 September 1953, no. 54945 (afd. W.R.) de vereiste goed
keuring van de Minister van Verkeer en Waterstaat.
Vanwege het Hoogheemraadschap van Rijnland werd, aan
sluitend aan het hiervoor genoemde werk, het verhogen van de
IJsseldijk, vanaf het punt waar ten behoeve van de aanleg van
de Voorhaven van de Julianasluis de dijk indertijd is doorge
graven tot het terrein van de Shell, uitgevoerd. Deze werd
gebracht op 4.30 m N.A.P. in de kruinlijnen. Het plan voor
de uitvoering van dit werk, waarvan op bijlage 3 (profiel 2)
een algemeen dwarsprofiel is gegeven, verkreeg bij besluit van
2 Juli 1953, no. 36291 (afd. W.R.) de vereiste goedkeuring van
de Minister van Verkeer en Waterstaat.
Door de gemeente Gouda werd in dit verslagjaar tot uitvoe
ring gebracht een plan tot het verhogen van het gedeelte van
de IJsseldijk tussen het terrein van de Shell voornoemd en de
Bosweg, door in hoofdzaak de dijkskruin te brengen op een
hoogte van 4.30 m N.A.P. in de kruinlijnen en, waar de
waterkering aan de buitenzijde niet met tot circa dijkshoogte
opgehoogde terreinen verheeld ligt, het aanbrengen van een
verzwaring tegen het buitenbeloop, onder een helling van
1 2. De vereiste goedkeuring aan dit werk, waarvan op
bijlage 3 een tweetal dwarsprofielen (hm 00.75 en 16.75) is
gegeven, werd door de Minister van Verkeer en Waterstaat
verleend bij besluit van 7 October no. 57637 (afd. W.R.). Het
werk was eind 1953 grotendeels gereed.
Vanaf de Bosweg tot aan de Mallegatsluis werd in 1953 de
IJsseldijk, waar nodig, verhoogd tot 4.30 m N.A.P. door het
ophalen van de buitenberm van de weg op de dijkskruin.
Voorts werd door Gedeputeerd Staten bij besluit van 24 No
vember 1953 G.S. no. 356, goedkeuring verleend aan een plan
64