Zo werd de Oostelijke dijk langs de Voorhaven van de Julianasluis te Gouda door de Provincie Zuid-Holland als on derhoudsplichtige van dit dijksgedeelte verhoogd en gebracht op een hoogte van 4.30 m N.A.P. in de kruinlijn en 4.40 m N.A.P. in het midden van de dijkskruin. Het plan voor de uitvoering van dit werk, waarvan op bijlage 3 (profiel 1) een algemeen dwarsprofiel is gegeven, verkreeg bij besluit van 25 September 1953, no. 54945 (afd. W.R.) de vereiste goed keuring van de Minister van Verkeer en Waterstaat. Vanwege het Hoogheemraadschap van Rijnland werd, aan sluitend aan het hiervoor genoemde werk, het verhogen van de IJsseldijk, vanaf het punt waar ten behoeve van de aanleg van de Voorhaven van de Julianasluis de dijk indertijd is doorge graven tot het terrein van de Shell, uitgevoerd. Deze werd gebracht op 4.30 m N.A.P. in de kruinlijnen. Het plan voor de uitvoering van dit werk, waarvan op bijlage 3 (profiel 2) een algemeen dwarsprofiel is gegeven, verkreeg bij besluit van 2 Juli 1953, no. 36291 (afd. W.R.) de vereiste goedkeuring van de Minister van Verkeer en Waterstaat. Door de gemeente Gouda werd in dit verslagjaar tot uitvoe ring gebracht een plan tot het verhogen van het gedeelte van de IJsseldijk tussen het terrein van de Shell voornoemd en de Bosweg, door in hoofdzaak de dijkskruin te brengen op een hoogte van 4.30 m N.A.P. in de kruinlijnen en, waar de waterkering aan de buitenzijde niet met tot circa dijkshoogte opgehoogde terreinen verheeld ligt, het aanbrengen van een verzwaring tegen het buitenbeloop, onder een helling van 1 2. De vereiste goedkeuring aan dit werk, waarvan op bijlage 3 een tweetal dwarsprofielen (hm 00.75 en 16.75) is gegeven, werd door de Minister van Verkeer en Waterstaat verleend bij besluit van 7 October no. 57637 (afd. W.R.). Het werk was eind 1953 grotendeels gereed. Vanaf de Bosweg tot aan de Mallegatsluis werd in 1953 de IJsseldijk, waar nodig, verhoogd tot 4.30 m N.A.P. door het ophalen van de buitenberm van de weg op de dijkskruin. Voorts werd door Gedeputeerd Staten bij besluit van 24 No vember 1953 G.S. no. 356, goedkeuring verleend aan een plan 64

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 66