Voor wat betreft het deel buiten de stormvloedkering kan in hoofdzaak worden verwezen naar hetgeen in dit verband hiervoor bij hoofdstuk 2 sub a omtrent de waterkering van Delfland is gezegd. Een mogelijkheid voor het maken van een waterkering tot grotere hoogte dan de thans bestaande is ook bij Schieland wel aanwezig, doch zal alleen dan kunnen worden gerealiseerd, wanneer langs het te volgen tracé in Schiedam en Rotterdam en langs Schielands Hoge Zeedijk ten oosten van Rotterdam op meerdere punten de aanwezige bebouwing wordt opge ruimd. Na het totstandkomen van de stormvloedkering in de Hol- landsche IJssel zal, zolang de Nieuwe Waterweg open is, het gedeelte ten oosten van Rotterdam één van de meest kwetsbare punten in de bescherming tegen hoogwater van het vasteland zijn. De veiligheid van de waterkering op dit gedeelte moet zo snel mogelijk worden vergroot. In dit verband moge worden opgemerkt, dat mede in het kader van de Wet Bescherming Waterstaatswerken in oorlogs tijd de aanleg van een tweede waterkering tussen Rotterdam en de plaats van de stormvloedkering in de Hollandsche IJssel wordt voorbereid. Het deel van de dijk binnen genoemde kering is door uitvoe ring in dit jaar van de hiervoor genoemde werken reeds over grote lengte verbeterd. Om de daarbij aangehouden kruins hoogte van 4.30 m N.A.P. in aanleg over de gehele lengte van de dijk te verkrijgen, zullen buiten de bebouwde kommen nog enige dijksgedeelten dienen te worden verhoogd. In de bebouwde kommen van Capelle a/d IJssel en Moordrecht, waar aan het brengen van de dijkskruin op de gewenste hoogte grote bezwaren zijn verbonden, zal door het verbeteren van de tot waterkering dienende muren en de kistingsmiddelen, een voldoend veilige waterkering moeten worden verkregen. Het beleid bij de toepassing van de dijksbouwverordening zal er hier bovendien op moeten zijn gericht, dat verhoging in de toekomst mogelijk wordt. Met het oog op de toegankelijkheid van de dijk ingeval van calamiteit en voor controle bij stormvloed, is de aanleg Van een doorgaande weg (met gesloten wegdek) op de dijkskruin tussen Capelle a/d IJssel (dorp) en Kortenoord zeer wenselijk. 62

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 64