schuif. Bij besluit van 26 September 1953, no. 55401 (afcl. W.R.)
werd de vereiste goedkeuring aan deze wijziging door de
Minister van Verkeer en Waterstaat verleend. Het werk kwam
in dit verslagjaar gereed.
Door Dijkgraaf en Hoogheemraden van Schieland werd ver
gunning verleend aan de gemeente Rotterdam, tot het leggen
van een aanvoer- en retourleiding ten behoeve van de centrale
stadsverwarming als kruising door Schielands Hoge Zeedijk
(Blaak), nabij hm 19, te Rotterdam. Het plan daartoe, dat met
bovenbedoelde vergunning als toelichting bij besluit van
5 November 1953, no. 63797 (afd. W.R.) de vereiste goedkeuring
verkreeg van de Minister van Verkeer en Waterstaat, kwam in
dit verslagjaar tot uitvoering en gereed.
Een plan van Burgemeester en Wethouders van de gemeente
Schiedam, tot het binnenwaarts omleggen van de West Franke-
landse dijk te Schiedam (deel van cle onder keur van Schieland
staande buitenberinging aldaar) tussen de Admiraal de Ruyter-
straat en een punt gelegen op 380 m oostelijk van genoemde
weg, dat met de benodigde vergunning van Schieland als toe
lichting bij besluit van 19 Juni 1953 no. 34106 (afd. W.R.) de
vereiste goedkeuring van de Minister van Verkeer en Water
staat verkreeg, kwam in dit verslagjaar tot uitvoering en gereed.
De betreffende omlegging, waarbij de nieuwe waterkering,
welke binnendijks verheeld ligt met hoog terrein, een kruins
hoogte van 4.50 m N.A.P. en een kruinsbreedte van 17 m
verkreeg, was nodig, om buitendijks langs de Wilhehninahaven
industrieterrein van voldoende grootte te verkrijgen i.v.m. de
vestiging aldaar van een Scheepswerf en Machinefabriek door
A. de Jong N.V. te Vlaardingen.
De uitvoering van het plan van de Gebr. van Nieuwpoort
te Gouda, namens de N.V. Abr. van Stolk te Rotterdam, tot het
maken van een ophoging tegen het buitenbeloop van Schie
lands Hoge Zeedijk tussen de hms 179.25 en 181.50, waarmede
in 1950 een aanvang was gemaakt en in de daarop volgende
jaren werd voortgegaan (zie vorige verslagen), kwam in dit
verslagjaar geheel gereed.
Met de aanleg van de z.g. Maasboulevard, waarvan in 1950
een gedeelte gereed kwam en welke in de toekomst de defini
tieve hoofdwaterkering zal vormen, werd ook in dit verslagjaar
60