II. Het definitief herstel van de schade aan Schielands
Hoge Zeedijk, voorzover deze ook door Schieland wordt onder
houden, werd opgenomen in een aantal verbeteringswerken.
De uitvoering van deze verbeteringswerken, waarbij de clijks-
kruin, afhankelijk van plaatselijke omstandigheden, werd ge
bracht op een hoogte van 4.20 of 4.30 m N.A.P., werd nodig
geoordeeld, omdat de hoogte van de betreffende dijksgedeelten
lager was dan wenselijk werd geacht.
Zo werden in dit verslagjaar de navolgende verbeterings
werken uitgevoerd.
1. Het verhogen van de Ketense dijk tussen de hrns 64.50
en 72.70 in de gemeente Capelle aan den IJssel tot 4.30 m
N.A.P., waarbij ter plaatse van de ontworpen afsluiting in de
Hollandsche IJssel, t.w. tussen de hms 64.50 en 68.75, de ver
hoging werd tot stand gebracht door middel van een kade
langs de buitenkruinlijn.
Ter meerdere stabiliteit van de dijk werd daarbij langs het
gedeelte tussen hm 68.75 en 72.70 een hielverzwaring, ter
breedte van 7.00 m en op een gemiddelde hoogte van N.A.P.
aangebracht.
De vereiste goedkeuring aan dit werk (bestek 261), waarvan
op bijlage 2 een tweetal dwarsprofielen (hm 65.50 en hm 70) is
gegeven, werd verleend door de Minister van Verkeer en
Waterstaat bij besluit van 6 Augustus 1953 no. 44216 (afd. W.R.).
In afwijking met voornoemd bestek werd het buitenbeloop
van de Ketense dijk tussen de hms 70.50 en 72.65, ter plaatse
van M. J. Feenstra's Drijfsteen en Betonindustrie C.V. te
Capelle aan den IJssel, ten. einde een aldaar aanwezige kraan-
baan in stand te houden, enigszins steiler opgezet en voorzien
van een glooiing van betonzuiltjes. Het plan daartoe verkreeg,
als wijziging van het oorspronkelijke plan (bestek 261), bij be
sluit van 7 October 1953 no. 57671 (afd. W.R.) de vereiste
goedkeuring van de Minister van Verkeer en Waterstaat.
Het gehele werk werd uitgevoerd voor de som van rond
134.600,-.
2. Het uitvoeren van verbeteringswerken aan Schielands
Hoge Zeedijk tussen hms 87.77 en 163.05 omvattende:
het verhogen van de Groenendijk, tussen de hms 87.77 en
57