51
Het bebouwde gedeelte van Maassluis in deze polder was
na één dag weer droog. Nadat de gaten in de waterkering
gedicht waren, is de polder op 15 Februari weer droog ge
vallen.
II. Aan de Maasdijken van Delfland, waaraan, zoals uit het
voorgaande blijkt, practisch geen schade werd toegebracht,
behoefden geen herstelwerken te worden uitgevoerd. Ook on
derhoudswerken van enige betekenis behoefden daaraan in dit
verslagjaar niet te worden uitgevoerd.
III. Het onderhoud van de Slaperdijken, de Zanddijk en de
Zij dijk was opgenomen in het hiervoor onder hoofdstuk 1 sub b
reeds genoemde bestek 336.
Met de uitvoering van het plan van de gemeente Rotterdam
tot het opspuiten van de geul tussen reeds opgehoogde buiten
dijkse gronden en de Maasdijk, tussen de hms 89+25-109+55,
en het plan tot het door opspuiting verhogen van het buiten
beloop en de buitenberm van de Maasdijk tussen de hms
86+50—89+25 en 109+40—115+i° (zie vorig verslag), werd
in dit verslagjaar, behoudens het maken van perskaden tussen
de hms 109+40 en 115+4°, niet voortgegaan. In verband met
het dijkherstel elders was voor de uitvoering dezer werken
geen materieel beschikbaar.
Omtrent de in de Maasdijk aanwezige kunstwerken kan het
volgende worden vermeld.
Van de sluis bij „Vijfsluizen", gelegen nabij hm 18+66,
werden in dit verslagjaar de buiten vloeddeuren en de ebdeuren
vernieuwd. De kosten van uitvoering beliepen rond 29.900.—.
Van de Monstersesluis te Maassluis, gelegen nabij hm
126+65, werden de slagdrempels vernieuwd en de slagstijlen
alsmede de vloeddeuren hersteld. De kosten van uitvoering
beliepen rond 13.000.—. Door de gemeente Vlaardingen wer
den de deuren en het sluishoofd van de keersluis in de haven,
gelegen in de als waterkering bestemde spoorbaan aldaar,
verhoogd tot 4.20 m N.A.P.
De kunstwerken in de Maasdijk en de vóór deze dijk tussen
Maassluis en Hoek van Holland gelegen spoorbaan verkeren,
voor zover kan worden nagegaan, overigens in goede staat van
onderhoud.