en de Wassenaarse slag en van 1 bunker te Noordwijk werd aanbesteed voor de som van rond 469.000,—. Aan het eind van het verslagjaar was dit opruimingswerk tussen Scheveningen en Noordwijk voor circa 50 gereed. In 1954 zal daarmee worden voortgegaan; dan zal ook het op ruimen van bunkers op het kustgedeelte van Noordwijk tot de grens van Noordholland ter hand worden genomen. De kosten voor het opruimen e.a. van de bunkers zullen door het Ministerie van Wederopbouw en Volkshuisvesting aan Rijnland worden terugbetaald. III. Door het uitvoeren van voornoemde herstelwerkzaam heden aan de buitenduinregel is tevens in het normale onder houd van de zeewering langs de kust van Rijnland voorzien. Met de bouw van het nieuwe gemaal te Katwijk, dat in de toekomst deel van de waterkering (zij het als tweede kering) zal uitmaken, werd in dit verslagjaar voortgegaan. Op het eind daarvan was de bouw van het gemaal, voor wat betreft het voor de waterkering van belang zijnde deel, gereed. Daar mede is ter plaatse in een kering tot 6.00 m N.A.P. voorzien. IV. Wensen voor de toekomst zijn er voor dit kustgedeelte niet zozeer. Alleen wanneer door afslag van de duinregel on middellijk ten noorden van het laatste strandhoofd van Delf land een ongewenste insnoering in de kustlijn zou ontstaan, zullen voorzieningen dienen te worden getroffen. b. Delfland I. Ook op het kustgedeelte in beheer bij het hoogheemraad schap van Delfland, van even benoorden Scheveningen tot Hoek van Holland, vond belangrijke afslag van de duinregel plaats. De duinvoet verplaatste zich landwaarts over een breedte van 8 tot 36 m en ten gevolge van deze afslag kwam ook hier het duinbeloop zeer steil te staan. Tussen de strandpalen 99 en 102 zijn mede de hoog- en laagwaterlijnen 4 tot 16 m land waarts verschoven. Hoewel ook op dit gedeelte van de kust geen direct gevaar voor doorbraak is geweest, moesten toch op een tweetal plaat sen, waar bressen in de duinregel waren geslagen, direct na de stormvloed noodvoorzieningen worden aangebracht. 44

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 46