Zoals op nevenstaande tabel tot uiting komt is de over schrijding van de H.B.W. landinwaarts langs de rivieren ge ringer, dan op de brede stromen. Gedeeltelijk is dit toe te schrijven aan de op dat moment geringe afvoer van de grote rivieren. Zo was tijdens de storm vloed de afvoer van de Rijn 1600 m 3/sec. tegen normaal in die periode meer dan 2000 m 3/sec. Voorts werd de watertoevoer vanuit zee en de zeearmen vertraagd door de betrekkelijk nauwe toevoerwegen als de Dordtsche Kil, het Spui en de Oude Maas terwijl ook de dam door de Brielsche Maas zijn invloed deed gelden. Bovendien was veel water nodig om het winterbed en de bekade buitenpolders te vullen, terwijl tegen de tijd van hoog water verschillende polders instroomden. Zo werd de H.B.W. in Dordrecht met slechts 0.30 m overtroffen. 2. De gevolgen voor duinen en dijken (algemeen) Door de sterke noordwestelijke wind en de langdurige zeer hoge waterstanden werden op vele plaatsen de waterkeringen (waaronder de duinen) langs het vaste land en de eilanden van Zuid-Holland beschadigd. De Duinen Over bijna de gehele lengte is de duinkust dwars op de stormrichting gelegen, terwijl geen enkele vorm van een voor liggende beschutting aanwezig is. Bij elke flinke storm bereikt de zee over het zgn. droge strand de eigenlijke duinvoet die uit los materiaal bestaat en daardoor vlug wordt beschadigd. Door deze nivellerende wer king wordt het strand voor de duinvoet verhoogd. Bij de storm van 1 Februari, die hoger was dan ooit werd waargenomen, werd de duinvoet vanaf de grens met Noord- Holland tot de Nieuwe Waterweg belangrijk landwaarts ver plaatst. De afslag bedroeg hier 12 tot 30 m. De vele in de oorlogsjaren in de duinen gebouwde bunkers zijn het waterkerend vermogen niet ten goede gekomen. Mede hierdoor was de toestand te Kijkduin en te 's-Gravenzande enigszins verontrustend. Ook langs de kust van Voorne werd de duinvoet gemiddeld 20 m landwaarts verplaatst, terwijl de jonge duinvorming bij Oostvoorne verloren ging. 32

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 34