314
Op elk door dijken omringd gebied werd een organisatie
opgebouwd met centrale leiding, gevormd door de betreffende
waterschappen in samenwerking met of met hulp van de Pro
vinciale Waterstaatsdienst.
Voor het volgend seizoen zal een soortgelijke beveiliging in
stand worden gehouden, waarbij het Rijksmateriaal groten
deels overgedragen dient te worden aan de waterschappen.
De zorg voor de dijken zal zich in de volgende jaren verder
moeten ontwikkelen, waarbij het noodzakelijk zal zijn o.m.
aan de volgende punten aandacht te besteden:
g. het vernieuwen van dijktafels;
h. het vernieuwen van de dijkbouwverordening;
i. het ontwikkelen en instandhouden van een goed net van
tweede waterkeringen.
Verwacht mag worden dat, zoals in het rampjaar is geschied,
de dijkbeherende waterschappen nauw met de provinciale
diensten zullen samenwerken bij de verwezenlijking van een
en ander.
Een werkelijk goede toestand van de dijken kan echter eerst
worden verkregen na een drastische verhoging van vrijwel alle
dijken. De kosten van een dergelijke verhoging, die in Zuid-
Holland op meerdere honderden millioenen guldens moet wor
den geschat, kunnen slechts door het Rijk worden gedragen.
Deze dijksverhoging over de gehele linie is niet noodzake
lijk, indien tot afsluiting van de zeegaten (in ieder geval bij
zeer hoge stormvloeden) in zo groot mogelijk verband wordt
overgegaan.
5. Afsluiting van de zeegaten
Uit de voorgaande beschouwingen is het wel duidelijk ge
worden, dat het niet mogelijk is door incidentele maatregelen
een afdoende beveiliging te treffen tegen in de toekomst
mogelijke stormvloeden. Een goede beveiliging kan slechts
worden verkregen door een drastische versterking en verhoging
van de dijken of door de afsluiting van zeegaten. Vanzelf
sprekend is een combinatie van deze beide ook mogelijk.
Het is nog niet noodzakelijk om in de eerste plaats te denken