windinvloed, van ogenblik tot ogenblik de mogelijke gevaren
kan schatten.
c. Deze organisatie is in staat, mede door de rapporten van
degenen, die bij een bepaalde waterstand langs de dijken gaan
patrouilleren, de gevaarlijke punten te localiseren, de dijk-
verdediging op het juiste ogenblik ter hand te nemen, de hulp
verlening te coördineren en zo nodig alarm te doen slaan.
d. Een goede regeling van de hulpverlening door de bevol
king en door militairen, zodra het eigenlijke dijkleger deze
hulpverlening behoeft. Bij de stormvloed is reeds gebleken,
dat de dikwijls slecht georganiseerde hulpverlening van
onderscheidene gemeenten op elk eiland toch van bijzondere
waarde is geweest. Op elk afzonderlijk gebied zijn zulke plaat
sen aan te wijzen; namen te noemen heeft hier geen zin.
e. In elke provincie een van de waterstaatsdienst uitgaand
orgaan, dat centrale bijstand kan bieden wat betreft de ver
wachting van de windinvloed en de aanvragen voor hulpver
lening.
De beste beveiliging is echter nog altijd een goede toestand
van de dijken. Deze worden beter verzorgd door een centraal
dijkbeheer over een bepaald door dijken omringd gebied dan
door versnipperde dijkzorg.
Daar de financiën een zeer belangrijke rol spelen en het
„gebouwd" steeds meer belang bij een goede dijkzorg heeft,
is het nodig dat het „gebouwd" ook financieel daarbij betrokken
wordt en evenzo werkelijk mede beslist in de wijze van dijk
zorg.
4. De zorg voor de dijken
Sinds de ramp zijn onderscheidene maatregelen getroffen,
teneinde de toestand zo goed mogelijk te maken.
De volgende maatregelen kunnen worden genoemd:
a. Bij het herstel van beschadigde dijkvakken werd in het
algemeen een goede overhoogte, met corresponderende profiel
verbreding, gegeven. Dit was in de eerste plaats nodig om
reeds in het eerstvolgend stormseizoen een gelijkwaardig dijk-
profiel te krijgen, daar de vers opgeworpen dijk minder weer
stand heeft dan een gezette dijk van dezelfde afmetingen.
Op den duur verdwijnt dit onderscheid; indien er dan nog
312