gietasfalt geïmpregneerde stenen berm (zie profiel 1). De constructie van het dijkvak, liggende op het gors vóór de Van Brienenspolder is gelijk aan die toegepast bij de bouw van het dijkvak Sluishaven—Herkingen (zie profiel 2). De kruinshoogte varieert van 5,55 m boven N.A.P. (Pallandt- polder) tot 6,15 m boven N.A.P. (gedeelte over het gors). Het buitenbeloop helt onder 1 3^2 en het binnenbeloop onder 1 214. Over de gehele lengte van de dijk is de binnenteen voorzien van een drainage. De asfaltmengsels werden vervaardigd op het haventerrein te Middelharnis-haven. Er waren 4 asfaltmolens in bedrijf. De asfaltbekleding is geheel gereedgekomen. De binnenbekleding werd in hoofdzaak ontleend aan de Oostplaatse dijk en de kaden van de Brienenspolder. Ter voorkoming van een verdere afslag van de onbeschermde gorsrand, waardoor de nieuwe dijk in gevaar zou komen, werd over een lengte van 600 m een rijsbeslag met stortsteen aangebracht. Tengevolge van de bouw van deze dijk, waarin geen uit wateringsmiddelen van de achtergelegen polders waren toege laten, moest het achterliggende complex polders zijn afwatering herzien, hetgeen geleid heeft tot een gezamenlijk ontwaterings plan met bemaling te Stad a/h Haringvliet, dat aan het einde van het verslagjaar gedeeltelijk in uitvoering was. 6. Overige door de Provincie herstelde buitendijken I. Dijken van de polders Oud-Uerkingen, Roxenisse en Gabriëllina (bijlage 19, profielen 9, 10, 10a en 11) Deze dijken waren weliswaar zeer zwaar beschadigd, doch konden worden hersteld. Het herstel geschiedde in hoofdzaak met zand, dat werd aangereden met vrachtauto's. De bekle- dingsgrond van het zandlichaam werd grotendeels ontleend aan de binnendijk, liggende tussen de polders St. Elisabeth en Oud-Herkingen (Peuterdijk). Aan de herstelde dijken is enige overhoogte gegeven; het behouden buitentalud is gehandhaafd, terwijl aan het binnen- talud een helling is gegeven van 1 2y2. Waar nodig werden de herstelde dijken aan de binnenteen van een drainage voor zien. 296

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - brochures | 1954 | | pagina 298